Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Långlopps HF valla


Jes

Recommended Posts

Jag står infor köp av hf valla inför ett par långlopp (seedingslopp och Vasaloppet ).

Jag har haft swix marathon(röd) tidigare och har varit nöjd.

Men finns där lite mera att välja på

Tex skigo

http://www.skistart.com/swe/vinter/skidvalla-vallatillbehor/glidvalla/skigo-hf-universal-langloppsvalla.html

Eller starts långlopps valla

http://www.skistart.com/swe/vinter/skidvalla-vallatillbehor/glidvalla/start-alltemp-hf-langloppsvalla.html

Vart skal jag lägga mina pengar swix röd/vitt - skigo hf universal -start all temp hf..

Eller har i andra idéer tex Rex hf21 , pölders hj kloss ...

Med vänlig hälsning,

Jes

Link to comment
Share on other sites

Det är en omöjlig fråga. Det beror ju på hur snön är och vilken temperatur det är på loppet.

 

HF går ju bättre än LF om det är hög luftfuktighet. Sedan är det mer fluor i "varma" paraffiner, då fluoret gör paraffinet mjukare. Generellt sett så är det viktigare med HF ju varmare temperaturen är. Själv tycker jag ett hårdare paraffin är lite mer slitstarkt på ett långlopp, så man kan gärna gå på ett lite för "kallt" HF-paraffin. Framför allt gäller det sista om jag ska lägga ett lager pulver eller annan ren fluorkarbon ovanpå som toppning. 

 

Många körde ju förr Start HF80 som grund. Många har gått över till Swix Marathon, lite pga att Start efter att ha gjort om sina benämningar på paraffinerna, även har höjt priset. (Beror kanske på ägarbyten mm?) Jag har inte provat de två du länkar till, men det känns som om man gjort ett hårdare paraffin med kanske lite svart molybden i (för skitigare snö/konstsnö), så blir det en "universal" HF-valla. Skillnaden på vilken du väljer blir nog ganska liten.

 

Pulver glider ju inte bättre än HF till en början, men dock oftast på ett helt långlopp. Så skillnaden blir ju mycket större om du tar en hård HF och sedan ett rent fluorkarbon som toppning. Förvisso betydligt dyrare. 

 

Nå´t jag skrev för 4 år sedan. Gäller väl hyfsat även idag...

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2012/01/flummigt-om-pulver.html

 

 

Om jag skulle köpa ett HF-paraffin från Skistart, skulle jag hellre välja Star VA6/M, Nog ett av paraffinerna med högst fluorhalt. Samtidigt ett hårt paraffin med molybden som motverkar smuts  lite extra. Men det är jag det… ;)

http://www.skistart.com/swe/vinter/skidvalla-vallatillbehor/glidvalla/star-fluorkloss-va-serien-med-molbyden-utforsaljning.html

 

Jag har inte provat denna, men jag har haft ganska bra skidor på vanlig Star VA6. Så lite molybden extra kan nog vara OK ;)

Link to comment
Share on other sites

Skigo HF P16 utvecklades av Skigo i samarbete med Finlands landslag. Idag heter den HF Universal och används tex i nästan alla fören av Stefan Storvall. På Finlands Cup i Vanda gick den bäst i test (bättre en pulver toppade varianter och andra HF vallor) när det var -18 och kärvt före. 

 

Vid -2 - -10 går Rex Hf21 mycket bra och är också slitstark.

 

Swix Marathon sedan ett tredje alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla input, jag tror det lutar emot ski-gos långlopps hf valla. ( skidklubben har 20% på skigo valla)

Och eventuellt toppa den med vauhti's ldr pulver (jag köpte in för Vasaloppet sidsta år men fick aldrig använt den).

Vad tror i om den cocktail??

Universal hf valla och pulver.

Mvh

Jes

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla input, jag tror det lutar emot ski-gos långlopps hf valla. ( skidklubben har 20% på skigo valla)

Och eventuellt toppa den med vauhti's ldr pulver (jag köpte in för Vasaloppet sidsta år men fick aldrig använt den).

Vad tror i om den cocktail??

Universal hf valla och pulver.

Mvh

Jes

Högst troligt 1 timme på vasan

Link to comment
Share on other sites

Du verkar vara ute efter ett allround och då är swix maraton perfekt. Själv hade jag kunnat tänka mig prova Skistarts egna märke Hf för långlopp. (Swix är onda och vill bara åt våra pengar )

Ja skistats egna märke låter också intressant. Hmm angående swix, undra om det hänga sammen med det lave oliepris och att Norge nu försöka att få penga inn på ett annat sätt... ;-)

Mvh

Jes

Link to comment
Share on other sites

Racewax black vasa, någon som testat den??

Jag har Racewax parafiner och dom funkar väldigt bra i nysnö. Köpte på mig mer inför säsongen och nu kommer BW färdigt i pulverform. Brukar riva den med muskotrivare till ett fint damm på skidan innan jag kör över med järnet. Har oftast täckt BW med Microfiber och H1 så rent har jag inte kört med den ofta, men hade väldigt bra glid i -10 nysnö på lösa spår (skate) jämfört med kompisen den gången då körde jag med endast BW. Gången efter, knirrföre -15 efter en kall period, opistat, drivsnö då släppte kompisens bättre i de lösa partierna han hade start hf80 under sina skidor och på de hårda partierna var det ingen skillnad. Nu rekommenderar Racewax parafinet T1 i de knirrsnöförhållandena.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som provat den här och vet något?

Verkar krävas låg temperatur på järnet.

 

http://www.polder.se/sv/valla/glidvalla/start/start-universal-all-temp-hf-loppet-40-g/

Den är väldigt mjuk så slitstyrkan borde ju bli lite sämre minst sagt, har inte jämfört men skulle inte prova den på ett långlopp annat än i varmare nysnö och då är nog dom vanliga HF bättre.

 

Skigos långlopps HF (P16) verkar vara bra.

 

Swix Marathon eller HF6 funkar ju alltid.

 

Egentligen så spelar det nog inte så stor roll vilket märke, ta något hårdare HF paraffin bara. Skidorna är ändå viktigast.

 

Skistarts egna HF kan jag inte tänka mig att dom är lika bra testade som "vanliga" märken men den funkar säkert okej.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är en omöjlig fråga. Det beror ju på hur snön är och vilken temperatur det är på loppet.

 

HF går ju bättre än LF om det är hög luftfuktighet. Sedan är det mer fluor i "varma" paraffiner, då fluoret gör paraffinet mjukare. Generellt sett så är det viktigare med HF ju varmare temperaturen är. Själv tycker jag ett hårdare paraffin är lite mer slitstarkt på ett långlopp, så man kan gärna gå på ett lite för "kallt" HF-paraffin. Framför allt gäller det sista om jag ska lägga ett lager pulver eller annan ren fluorkarbon ovanpå som toppning. 

 

Många körde ju förr Start HF80 som grund. Många har gått över till Swix Marathon, lite pga att Start efter att ha gjort om sina benämningar på paraffinerna, även har höjt priset. (Beror kanske på ägarbyten mm?) Jag har inte provat de två du länkar till, men det känns som om man gjort ett hårdare paraffin med kanske lite svart molybden i (för skitigare snö/konstsnö), så blir det en "universal" HF-valla. Skillnaden på vilken du väljer blir nog ganska liten.

 

Pulver glider ju inte bättre än HF till en början, men dock oftast på ett helt långlopp. Så skillnaden blir ju mycket större om du tar en hård HF och sedan ett rent fluorkarbon som toppning. Förvisso betydligt dyrare. 

 

Nå´t jag skrev för 4 år sedan. Gäller väl hyfsat även idag...

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2012/01/flummigt-om-pulver.html

 

 

Om jag skulle köpa ett HF-paraffin från Skistart, skulle jag hellre välja Star VA6/M, Nog ett av paraffinerna med högst fluorhalt. Samtidigt ett hårt paraffin med molybden som motverkar smuts  lite extra. Men det är jag det… ;)

http://www.skistart.com/swe/vinter/skidvalla-vallatillbehor/glidvalla/star-fluorkloss-va-serien-med-molbyden-utforsaljning.html

 

Jag har inte provat denna, men jag har haft ganska bra skidor på vanlig Star VA6. Så lite molybden extra kan nog vara OK ;)

 

Hur är det tänkt att man ska använda Star VA6/M. Som HF-valla eller som toppning till det? Är tanken att man värmer in den? Blir förvirrad av att de benämt den som flourkloss.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur är det tänkt att man ska använda Star VA6/M. Som HF-valla eller som toppning till det? Är tanken att man värmer in den? Blir förvirrad av att de benämt den som flourkloss.

Såg detta först nu. Det är ju ett HF-paraffin. Jag köpte faktiskt den från Skistart nyligen, men har inte hunnit testa den. Vanlig Star VA6 använde jag förr som vanlig HF-paraffin. Men då den var lite dyrare försökte jag snåla lite på den. Då den fanns till salu, menade ju Star (Forneman - jobbade då åt Star - sedan Swix och nu Red Creek) att den hade maximalt med fluor för ett paraffin. Ungefär ur minnet det han berättade då för massa år sedan. ;)

På kortare distanser körde jag på bara VA6 vid tillfällen, med bra skidor tycker jag. Men det går alla gånger bra att ha den som underlag till pulver också.

Link to comment
Share on other sites

"Flourkloss" som ord är ett otyg att använda. För mig är det en topping som kritas på, korkas in och borstas ur. Men har sett flera försäljare anväbda det för hf paraffin. Tex kingkongkungen benämner ju sitt egna rosa hf paraffin som just flourkloss. Missvisande

Jag håller med om att man inte bör benämna ett paraffin som "flourklots". Bör bara benämnas som det, om det är rena fluorkarboner som är samma sak som pulver men i solid form. 

 

Vanligast är att korka in dem. Men det går även att värma med järn. Många använder då fiberlen mellan järnet, för att inte bränna belag. 

 

I början köpte jag separata rotokorkar till varje klots. Numera bryr jag mig inte så noga om jag använt en rotokork till en  annan typ av klots. Nästan bättre om rotokorken är lite "inkörd". Man kan annars riskera att bränna belaget med en ny och oanvänd rotokork. Så det går åt mer av klots-vallan med en ny rotokork.

 

Man kan även handkorka. Jag har trots alla mina rotokorkar även testat att köpa en slip-klots av kork från Biltema för typ 10kr och handkorka med. Både pulver och solida fluorklotsar. Går jättebra! ;) Hållbarheten till ett långlopp dock mycket bättre vid invärmning av pulver.

Link to comment
Share on other sites

... att den hade maximalt med fluor för ett paraffin. Ungefär ur minnet det han berättade då för massa år sedan. ;)

Det som nämndes då var även att de inte kunde färga de olika med olika färger p.g.a. den höga fluorhalten. Att färgen då skulle blivit "grynig". Så alla såg lika dana ut. (VA2, VA4, VA6 o VA8) Så det gällde att hålla isär dem. Själv hade jag dock bara VA6. (vilken jag fortfarande har kvar drygt två hela av… ;) Och nu även VA6/M)

http://www.skistart.com/media/catalog/product/cache/24/image/650x650/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/a/valla.jpg

 

De rena fluorklotsarna är ju istället...

http://www.skistart.com/media/catalog/product/cache/24/image/650x650/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/t/star_fluorkloss_20g.jpg

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering som jag vill vädra och förhoppningsvis få lite svar på:)

 

Jag körde Orsa Ski marathon och Bessemerloppet med identisk vallning (glid).

Hade kanonglid i Orsa men dåligt på Bessemer. Då ska tilläggas att jag körde blanka skidor på Bessmer, men inte i Orsa!

Borde jag lagt grövre rill på Bessemerloppet?

Ska tilläggas att jag har relativt nya Warm skidor (Atomic WC Redster). Kan det påverka i blötföre att glidzonerna kanske inte är ordentligt mättade?

 

Vallning:

Skigo LF Grafit

Swix Marathon Svart/röd

Swix FC78 pulvertopp

1mm rak rill

 

Orsa: -4 grader och nysnö

Bessemerloppet: +1-2 och våt snö

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering som jag vill vädra och förhoppningsvis få lite svar på :)

 

Jag körde Orsa Ski marathon och Bessemerloppet med identisk vallning (glid).

Hade kanonglid i Orsa men dåligt på Bessemer. Då ska tilläggas att jag körde blanka skidor på Bessmer, men inte i Orsa!

Borde jag lagt grövre rill på Bessemerloppet?

Ska tilläggas att jag har relativt nya Warm skidor (Atomic WC Redster). Kan det påverka i blötföre att glidzonerna kanske inte är ordentligt mättade?

 

Vallning:

Skigo LF Grafit

Swix Marathon Svart/röd

Swix FC78 pulvertopp

1mm rak rill

 

Orsa: -4 grader och nysnö

Bessemerloppet: +1-2 och våt snö

Visst borde du kunnat valt mer än bara en 1 mm rak runt 0-an. Jag skulle nog även tagit de två andra grova rillrar jag har. (Rak 2mm och sned grov) Men förutom skidans egenskaper som sådana, så beror det ju också på vilken slip du har på skidorna. En tryckande riller gör ju oftast bara ett tillskott på en redan befintlig struktur. 

 

Låter som du borde valt en "gul" (zero) skida på Bessemer och en "blå" skida i Orsa ;) 

Jag förstod aldrig om du åkte på samma skidor i de båda loppen. (Det där med mättning tror jag inte på.) Kan vara mycket svårare att få till bra glid runt 0-an än vid några minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Visst borde du kunnat valt mer än bara en 1 mm rak runt 0-an. Jag skulle nog även tagit de två andra grova rillrar jag har. (Rak 2mm och sned grov) Men förutom skidans egenskaper som sådana, så beror det ju också på vilken slip du har på skidorna. En tryckande riller gör ju oftast bara ett tillskott på en redan befintlig struktur. 

 

Låter som du borde valt en "gul" (zero) skida på Bessemer och en "blå" skida i Orsa ;) 

Jag förstod aldrig om du åkte på samma skidor i de båda loppen. (Det där med mättning tror jag inte på.) Kan vara mycket svårare att få till bra glid runt 0-an än vid några minusgrader.

Ja jag åkte på samma varma skidor vid båda loppen. Samma med tjejens skidor, samma vallning och rill. Hon upplevde det också att skidorna gled dåligt på Bessemer. Jag gissar det hade behövts grövre rill helt enkelt och kanske även en julgran. Finns dock olika resonemang om detta med julgranstruktur på långlopp. Denna gång valde jag att inte lägga julgran, kanske var ett misstag helt enkelt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kickar igång denna råd igen.

Jag är 5 1/2 timmesåkare på VL och gör det bekvämt/ekonomiskt för mig och kör på SWIX marathon som HF-allround. Tycker det funkar fint och på seedningslopp under denna vinter har jag upplevt att jag glidit in/förbi många åkare. 

Även om det står 0 till +20 på förpackningen säger både säljare/åkare/min erfarenhet att den även funkar i minus, vilket också varit fallet i de seedningslopp jag kört. 

Nu ser det ut att bli riktigt kallt på VL17. Så frågan är om man vågar köra på Swix marathon med minus 20 i starten?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...