Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2016


Snakemountain

Recommended Posts

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

Hoppas att accuweathers långtidsprognos stämmer någorlunda! Enligt den ska det snöa från onsdag nästa vecka, fram till tisdag 23/2. Ser ut som att det kommer rejält med snö på torsdag 25/2. Dock är väl den prognosen ungefär lika stor som att Barcelona FC skulle förlora mot AIK Fotboll?...

http://www.accuweather.com/sv/se/salen/307518/month/307518?view=table

Link to comment
Share on other sites

2007 var mitt premiärår... kan inte minnas att det var speciellt bra...

Någon enstaka minus vid start, spår som föll samman snabbt etc. Låter i och för sig som ett klassiskt Vasalopp och det fanns ju snö i terrängen åtminstone.

 

Jag hoppas nog på kallare än så, gärna minus hela loppet! Dessutom gillar jag inte att valla för övergång mellan minus och plus :)

Tänk minus 10 och blå himmel :)

 

Det jag tänkte på var att läget såg dåligt ut då också men att det iaf blev ett lopp :)

Som du säger var det ju dåliga förhållanden, det snöade/hade nyligen snöat har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

Som på Birken 2015? -10 i starten, klarblå himmel, räls, -2-3 i mål - propaganda!

Jepp, det var en välsignat år, lätt min bästa skiddag någonsin.

Men Vasaveckan ska vara lite tjurig, åkte ÖSM-15 och det var snöfall och plusgrader men det var i varjefall bättre än vad folk sa om ÖSS-15. Vasaveckan är alltid bra pga stämmningen,ångesten och förväntningarna. Detta löser sig gubbar!

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppsspåret har varit dagens snackis här i trakterna. Har snappat upp lite info från Vasaloppsledningen.

 

Sportchefen Tommy Höglund i lokaltidningen:

-Vi har inspekterat spåret, det är bra med snö kvar på myrarna västerut.

- Det finnns 50-60 000 m3 snö kvar i Oxberg.

- Vi avvaktar vädret de närmaste dagarna innan vi beslutar om åtgärder.

 

Spårchefen John Lif i lokalradion:

-Det är väldigt mycket vatten i spåren.

-Vind och regn har tagit hårt på snön på öppna platser.

-Starten ser ut som på Vasaloppssöndan senast.

-Snöfabriken i Oxberg dras igång igen så fort kylan tillåter

-Konstsnö är utlagd till Vasslan.

-Det är 3.5 veckor att jobba på, men vädret måste vända snarast. Annars går det inte.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppsspåret har varit dagens snackis här i trakterna. Har snappat upp lite info från Vasaloppsledningen.

 

Sportchefen Tommy Höglund i lokaltidningen:

-Vi har inspekterat spåret, det är bra med snö kvar på myrarna västerut.

- Det finnns 50-60 000 m3 snö kvar i Oxberg.

- Vi avvaktar vädret de närmaste dagarna innan vi beslutar om åtgärder.

 

Spårchefen John Lif i lokalradion:

-Det är väldigt mycket vatten i spåren.

-Vind och regn har tagit hårt på snön på öppna platser.

-Starten ser ut som på Vasaloppssöndan senast.

-Snöfabriken i Oxberg dras igång igen så fort kylan tillåter

-Konstsnö är utlagd till Vasslan.

-Det är 3.5 veckor att jobba på, men vädret måste vända snarast. Annars går det inte.

 

Reagerade också på reportaget på dt.se. Karln står ju uppenbarligen och ljuger men visst, jag förstår att man kanske vill lugna massorna lite (som verkar få tro att det går nån knivskarp vädergräns vid Mora). Att döma av webbkameran i Oxberg ser det inte ut som det finns överdrivna mängder icke utlagd snö heller.

 

Bara att hålla tummarna och dansa nån snödans eller nåt.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppsspåret har varit dagens snackis här i trakterna. Har snappat upp lite info från Vasaloppsledningen.

 

Sportchefen Tommy Höglund i lokaltidningen:

-Vi har inspekterat spåret, det är bra med snö kvar på myrarna västerut.

- Det finnns 50-60 000 m3 snö kvar i Oxberg.

- Vi avvaktar vädret de närmaste dagarna innan vi beslutar om åtgärder.

 

Spårchefen John Lif i lokalradion:

-Det är väldigt mycket vatten i spåren.

-Vind och regn har tagit hårt på snön på öppna platser.

-Starten ser ut som på Vasaloppssöndan senast.

-Snöfabriken i Oxberg dras igång igen så fort kylan tillåter

-Konstsnö är utlagd till Vasslan.

-Det är 3.5 veckor att jobba på, men vädret måste vända snarast. Annars går det inte.

Skönt att höra lite positiva nyheter iaf, dock är det lång tid kvar, kan både bli bättre, men även sämre förutsättningar...

Om man tittar på förra årets förutsättningar som det hade att jobba med, då känns det som att de ska bli riktigt varmt igen för att det inte ska bli någonting av årets upplaga?  

Link to comment
Share on other sites

Reagerade också på reportaget på dt.se. Karln står ju uppenbarligen och ljuger men visst, jag förstår att man kanske vill lugna massorna lite (som verkar få tro att det går nån knivskarp vädergräns vid Mora). Att döma av webbkameran i Oxberg ser det inte ut som det finns överdrivna mängder icke utlagd snö heller.

 

Bara att hålla tummarna och dansa nån snödans eller nåt.

 

Ja det ska väl verka som om dom har koll. En sak har han dock rätt i: det är mer snö på myrarna. Har varit till Smågan och kollat idag, 3-4 cm ny blötsnö där och inte alls lika illa som närmare Mora, där det i stort sett är barmark.

 

Link to comment
Share on other sites

Skönt att höra lite positiva nyheter iaf, dock är det lång tid kvar, kan både bli bättre, men även sämre förutsättningar...

Om man tittar på förra årets förutsättningar som det hade att jobba med, då känns det som att de ska bli riktigt varmt igen för att det inte ska bli någonting av årets upplaga?  

 

Det har ju inte varit så extremt varmt, +2-3 grader, men det har ju regnat mer eller mindre dygnet runt sen i fredags kväll.

Är försiktigt positiv efter att jag var ute och kollade bitar av sträckan idag. Så här skulle jag vilja beskriva statusen idag som jag uppfattar den:

 

Toppen av startbacken-Mångsbodarna. En pistning när det frusit på kan nog räcka. Inte överdrivet mycket snö kvar men heller inte dåligt.

 

Mångsbodarna-Evertsberg. Ungefär som under förra årets lopp, åkbar med god vilja. Blandat is, vatten och snö. Måste ha påfyllning av snö, naturlig eller konstgjord.

 

Evertberg-Vasslan. Ej åkbart. Vatten, is och svallis. Måste frysa och fyllas på med snö.

 

Vasslan - Moraparken. Snart färdiglagd med konstsnö, inga problem.

 

Håller temperaturen sig på rätt sida nollan fixar man detta, garanterat. Men så många fler mildväder med regn ska det nog inte till innan loppet. Då tror jag det blir knepigt.

Link to comment
Share on other sites

Det har ju inte varit så extremt varmt, +2-3 grader, men det har ju regnat mer eller mindre dygnet runt sen i fredags kväll.

Är försiktigt positiv efter att jag var ute och kollade bitar av sträckan idag. Så här skulle jag vilja beskriva statusen idag som jag uppfattar den:

 

Toppen av startbacken-Mångsbodarna. En pistning när det frusit på kan nog räcka. Inte överdrivet mycket snö kvar men heller inte dåligt.

 

Mångsbodarna-Evertsberg. Ungefär som under förra årets lopp, åkbar med god vilja. Blandat is, vatten och snö. Måste ha påfyllning av snö, naturlig eller konstgjord.

 

Evertberg-Vasslan. Ej åkbart. Vatten, is och svallis. Måste frysa och fyllas på med snö.

 

Vasslan - Moraparken. Snart färdiglagd med konstsnö, inga problem.

 

Håller temperaturen sig på rätt sida nollan fixar man detta, garanterat. Men så många fler mildväder med regn ska det nog inte till innan loppet. Då tror jag det blir knepigt.

Okej, det var både bra och dåligt alltså, ser inte ut att snöa något nämnvärt i yr.no:s prognoser.

Får hoppas på konstsnö där det ser dåligt ut, eller ett rejält snöfall!

Link to comment
Share on other sites

Kul med bra info från spåren när man bor 85 mil norrut. Sen hoppas man ju på betydligt bättre förhållanden än ifjol. Blir det inte bättre än så hoppas jag att det blir inställt för det var inte skidåkning från sjätte led ifjol enligt mig. Inte kul att ta ledigt två dagar från jobbet och lägga många tusenlappar på resa/boende om det inte blir bra skidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Kul med bra info från spåren när man bor 85 mil norrut. Sen hoppas man ju på betydligt bättre förhållanden än ifjol. Blir det inte bättre än så hoppas jag att det blir inställt för det var inte skidåkning från sjätte led ifjol enligt mig. Inte kul att ta ledigt två dagar från jobbet och lägga många tusenlappar på resa/boende om det inte blir bra skidåkning.

Ser ut som att de kommer kunna göra konstsnö dygnet runt i Oxberg, fram tills 18/2. 

Så detta kommer lösa sig, har svårt att se att det kommer bli sämre förhållanden än förra året!

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet är inte bra skidåkning enligt mig... inte för det stora flertalet av startande.

Det som är bra är stämningen och allt runt omkring, en enorm kick att ha klarat av det och samtidigt vara en del av en institution i svenska motionslopp.

 

Det jag önskar mig av vädret är att det ska hålla så bra som möjligt och ge drägliga förhållanden för så många som möjligt... med den preparering som man pysslar med i Vasaloppet är skidåkningen bara bra för en bråkdel av deltagarna.

Skidåkning i bra spår pysslar jag med i andra tävlingar eller på träning/njutningsåkning.

Vasaloppet är Vasaloppet :)

Link to comment
Share on other sites

Ser nu att de håller på att pyssla med snön i Oxberg, kanske de tänker köra ut den på de ställen där det bara var vatten och is? Ser ut att bli ca + 1, i Sälen på onsdag, annars verkar temperaturen hålla sig på rätt sida! 

Hoppet lever! :)

 

Det körs snö för fullt, det är ju ett måste. Starten och tjärnen där verkar vara ett stort problem som dom är riktigt oroliga för, det området har ju visat sig vara väldigt sårbart.

Det senaste är att det ska sättas upp kanoner på flera platser längs med hela banan, så man slipper åka till Oxberg och hämta snö. Det är nåt som jag tror vi kommer att få se permanent inom nåt år, flera snöfabriker längs spåret och en vid starten av samma storlek som den i Oxberg.

Link to comment
Share on other sites

Det körs snö för fullt, det är ju ett måste. Starten och tjärnen där verkar vara ett stort problem som dom är riktigt oroliga för, det området har ju visat sig vara väldigt sårbart.

Det senaste är att det ska sättas upp kanoner på flera platser längs med hela banan, så man slipper åka till Oxberg och hämta snö. Det är nåt som jag tror vi kommer att få se permanent inom nåt år, flera snöfabriker längs spåret och en vid starten av samma storlek som den i Oxberg.

Ja precis, läste precis i Vasalöparen att de hade konstsnö utlagt hela vägen från Hökberg ner till Hemus. 

Kul att höra om ytterligare snösäkring längs spåret, känns som en ganska omfattande process att få ut snökanoner längs med hela banan, med allt vad det innebär?

Verkar inte som att de har vädret att jobba emot heller, ser ganska lovande ut med minusgrader, verkar bli lite varmare 21-22 februari, men det hinner ändra sig många gånger...

Link to comment
Share on other sites

Taget direkt från Vasaloppets Facebook: Kallare vinter och betydligt bättre tjäle, något mindre natursnö. Kyla är viktigast för då kan vi vara på myrarna och även producera snö så långt det behövs. Om värmen håller sig borta kan vi få riktigt bra förhållanden om två veckor, Trevlig helg! 

 

Nu håller vi tummarna för att kylan håller i sig!

Link to comment
Share on other sites

Fler snöfabriker etc etc innebär att de kommer att klara loppet kommande år även vid allt sämre förutsättningar som det riskerar att bli.

Kvarstår då problemet med tjärnen om det är milt tiden innan. Vad tror ni att de gör:

 

1. Pumpa eller dränera ut vattnet i älven (inte helt okomplicerat med tillstånd etc.)

2. Lägga ut snö på vägen så att (en del av) åkarna kan åka till höger om tjärnen.

3. Vända på startgärdet och dra en ny led uppför backen längre söderut.

4. Någon form av ingenjörslösning såsom tex att lägga ut cellplast över hela tjärnen e.dyl.

5. Puljestart.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...