Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Orsa Grönklitt Ski maraton som seedningslopp?


Anl

Recommended Posts

Funderar på att köra Orsa för att seeda upp mig lite, led 5 eller 6. Vad har ni för uppfattning om Orsa som seedningslopp, några speciella synpunkter? Jag åkte Orsa ski marathon för ungefär tio år sedan, gissar det är ungefär samma lopp som då.

 

Kan ju dessutom vara intressant med samåkning från Stockholmsområdet - om jag åker finns det plats för en eller två till

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Är ganska bra lopp, men med tuff avslutning lång brant backe innan elljusspåret kommer.
Två varv på ganska fin bana. Du kan titta på banprofil och slinga på hemsidan. Hoppas dock på annan sträckning med mer vägspår så man kan staka
mer och få bra stavfäste. Trött på lössnö och dåliga förhållanden som man som tung häffaklump tappar massar av tid på.
Ska komma en del snö i helgen och nästa vecka så risk för lösa förhållanden igen.

Link to comment
Share on other sites

Efteranmälan på plats mot förhöjd avgift med 50%!

Låter väldigt mycket. Är det normalt?

 

Är anmäld till Engelbrektsloppet men har detta som plan B om det skulle skita sig med snön/spåren i Norberg. Men vill inte anmäla mig till Orsa förrän jag vet om Engelbrekt blir av eller ej, eller till vettiga förhållanden. Bor 2mil från Norberg så jag kommer åka dit på fredag förmiddag och se om det är läge att satsa på Orsa eller ej...

Link to comment
Share on other sites

Är också anmäld. Är uppe och åker i Grönklitt nu. Hela orginalbanan är inte spårad än, men stora delar. Finns 30-40 cm snö i naturen. 6mil är spårat. Idag var det -2 - +2 blåsigt med regn/snö noll fäste med skigo gul burk. Stakade 42 km på snabba spår. Ska testa klister imorgon. Prognosen (yr.no orsa björnpark) för tävlingsdagen talar om liknande förhållanden.
Link to comment
Share on other sites

Minns hur det var i fjol. Startade ganska långt bak och hade inte en chans att köra om någon förrän efter 15 km pga lös opackad snö utanför spåren.

 

Testade Hund/vägspåret och gröna milen idag. Resten av banan avstängd pga tävling. Anar att förhållandena kommer vara likvärdiga med i fjol.

Link to comment
Share on other sites

Är också anmäld. Är uppe och åker i Grönklitt nu. Hela orginalbanan är inte spårad än, men stora delar. Finns 30-40 cm snö i naturen. 6mil är spårat. Idag var det -2 - +2 blåsigt med regn/snö noll fäste med skigo gul burk. Stakade 42 km på snabba spår. Ska testa klister imorgon. Prognosen (yr.no orsa björnpark) för tävlingsdagen talar om liknande förhållanden.

Bara hoppas på töväder och sen kallgrader innan loppet. Då blir det fint som bara den:-)

Link to comment
Share on other sites

Hälsingeleden på söndag går enbart i Harsa. 2 varv i "lätta milen" och resten av loppet går på sjön. Banprofil för lätta milen kan laddas ned på harsa.se/skidakning

Det är en stigning på ca 50-60 höjdmeter och en på ca 20. Dessa passeras alltså 2 ggr under loppet.

 

EDIT: ändrat till 3 varv på lätta milen plus en platt myr-slinga

Link to comment
Share on other sites

När jag hackade mig runt igår på vad jag tror kan bli banan på ett ungefär, in på elljusspår förbi björnparken, bort på vägspår
vid Rädsjön vände vid skylt Skimarathon banan tillbaka Stormon runt, sedan kalbolsrundan till skylt Marathon banan vände där. tillbaka in över elljusspår björnpark 1.8 mil slinga var 175 höjd meter inte så farligt.

Link to comment
Share on other sites

När jag hackade mig runt igår på vad jag tror kan bli banan på ett ungefär, in på elljusspår förbi björnparken, bort på vägspår

vid Rädsjön vände vid skylt Skimarathon banan tillbaka Stormon runt, sedan kalbolsrundan till skylt Marathon banan vände där. tillbaka in över elljusspår björnpark 1.8 mil slinga var 175 höjd meter inte så farligt.

Det låter bra att det är sannolikt blir en stakvänlig sträckning:)

Som jag tolkar dig var den totala rundan för dig 18km. Innebär det att loppet skulle kunna bli 36km på lördag med alternativ bansträckning..?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte bara 18km eller jag åkte längre men mätte bara den delen med GPS för att se terrängen.
Det finns vägspår och yta som borde täcka ca 2mil så, allt blir det nog 4.2 mil. Ska fattas beslut på torsdag
hur bansträckningen blir. Stakvänlig är den men blir det riktigt kallt går det så tungt så man måste använda benen också.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte bara 18km eller jag åkte längre men mätte bara den delen med GPS för att se terrängen.

Det finns vägspår och yta som borde täcka ca 2mil så, allt blir det nog 4.2 mil. Ska fattas beslut på torsdag

hur bansträckningen blir. Stakvänlig är den men blir det riktigt kallt går det så tungt så man måste använda benen också.

Ok, tack för den infon! Då håller jag ändå tummarna för lite lätt regn i veckan och sedan knallkyla som ändå lättar till lördagen;)

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte bara 18km eller jag åkte längre men mätte bara den delen med GPS för att se terrängen.

Det finns vägspår och yta som borde täcka ca 2mil så, allt blir det nog 4.2 mil. Ska fattas beslut på torsdag

hur bansträckningen blir. Stakvänlig är den men blir det riktigt kallt går det så tungt så man måste använda benen också.

Nya bansträckningen ligger ute sedan igår kväll....

 

http://www4.idrottonline.se/OrsaSK-Skidor/VARATAVLINGAR/OrsaGronklittSkiMarathon/SparkartaBanprofil/

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som samma sträckning Intersportloppet hade 2014?

I sådana fall är det ganska platt förutom en seg motluta/backe (på andra varvet i varje fall) innan man kommer upp på konstsnön för varvning och sedan en brantare backe (saxbacke sista knicken som kan vara jobbig att staka när snön är söndersmulad) på konstsnön innan det bär utför till varvning/mål.

Link to comment
Share on other sites

Ja nu kanske det blir första stakloppet för min del. Vill minnas att vi åkte väldigt lika då men att vi inte åkte Stormon runt och fyra

varv istället för två. Vi åker Stormon runt åt fel håll så vi får den snabba utförsköraren som uppförbacke istället.

Jo det var två varv och Stormon runt på Intersportloppet. Norrbärkeloppet som var en eller två veckor innan var nog fyra varv om jag kommer ihåg rätt.

Här är en staklogg från Intersportloppet:

https://www.dropbox.com/s/qie9t5djn3ss0hh/skidor_intersportloppet_20140118.png?dl=0

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...