Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulvernoja!


Polar

Recommended Posts

Om en vecka blir det säsongspremiär i Botniavasan 52km och skulle vilja prova på pulver.

 

Har enbart kört på LF tidigare. Men i år har jag skaffat sickel och rillers och ska ge skidorna en rejäl omgång med sickeln och antagligen sätta skimaterias racestruktur, valla med skigos HF p16 (nya universal).

Men för att ytterligare stärka självförtroendet tänkte jag toppa med pulver. Funderar på swix fc08, den tycks ju vara ganska mångsidig på båda sidor om nollan, möjligtvis skaffar jag fc07 också eller finns ett bättre alternativ vid lägre temperaturer?

I veckan kommer det möjligen komma regn och möjligen nysnö mot helgen och några minus på söndag dagen D.

 

I slutet av månaden blir det Finlandia loppet och gissar att det blir blött som ifjol med grynig och lös snö så då borde ju fc08 också funka...

 

Tankar och tips?

Link to comment
Share on other sites

Ja de var det, men stenslip fanns inte som alternativ för mig så de fick bli sickel. Rillarna blev egentligen ett impulsköp på samma gång, nojan om det perfekta glidet tog mig även där. P16 finns i svärfars vallaback så den snyltar jag på till loppet.

Har två par, varm och universal. Kallskidan fattas.

 

Jag vet att det antagligen räcker om jag vallar som tidigare med LF och strukturerar men det känns säkert bättre på startfältet när man vet att man gjort allt för att skidan skall glida så bra den bara kan.

Men visst skulle det vara skönt att slippa lägga ut stålarna på tramsigt pulver men noijans kraft är stark!

 

Om jag skaffat tex fc08x och det sen visar sig vara betydligt varmare alt. Kallare än vad pulvret är avset för, säg +6 alt. -10C. Är det då lika bra att strunta i pulvret?

Link to comment
Share on other sites

ursäkta att jag delvis kapar tråden. - Men har "lite svårt förstå" att man lägger massor med pengar (i förhållande till vad man får) på främst pulver, och vissa andra vallatillbehör, som i bästa fall kanske ger ngra sekunder per km. Vad som verkligen gör skillnad är ju ett skidpar till med lite annan spannprofil. Förvisso klart högre kostnad än för en pulvervallning. Men ngra pulvervallningar så är man inte såååå långt ifrån ett skidpar till, som dessutom är en "engångskostnad".

 

Fler skidpar är ju också grymt till såväl träning som tävling att kunna ha flera par uppvallade att välja mellan.

 

Ursäkta #2: absolut inte meningen vara oförskämd. - Får erkänna att för egen del borde jag sättas under förvaltarskap vad gäller mitt shopande av främst skidpar.

Link to comment
Share on other sites

Skogsvakt: ursäkta min okunskap men nog måste väl en HF valla vara bättre val även utan pulver, jag tänker på skitansamlingen.

 

Ingen fara CarlA, du har ju helt rätt i det du skriver. ett par skidor till skall skaffas till nästa säsong, men man måste ju mätta shoppingsuget och nojan med något såhär strax före tävling.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte på hf paraffin som bang for the buck nej. Jag kör den bara som underlag för att få pulver att fästa bättre i belaget.

 

Enkla tester jag gjort (och det får ju vara min verklighet) visar inga skillnader i smutsupptag CH vs HF. Och det är tester gjorda i den otroligt smutsiga snön i Skidome Göteborg.

Link to comment
Share on other sites

Skogsvakt, har du testat Swix Marathon?

Min upplevelse är att den är ett lyft mot andra HF eller LF vallor jag testat, inte så många tester men hitintills har jag varit mycket nöjd med den...

Nej det har jag inte och tack för tipset. Jag är mycket nyfiken på att prova smutsupptaget på den.

Link to comment
Share on other sites

Om det är "torr" snö och låg luftfuktighet har man ingen anledning att slänga ut dyra pengar i onödan. Det var ju något VL för några år sedan som eliten bytte till LF, då det hade kommit nysnö som var torr uppe på myrarna. För oss "blåbär" blir det ju inte så lätt att ändra sig samma morgon. ;)

Själv minns jag ett kyligt lopp i knirrsnö. Jag vågade mest ha kallpulver (FC7 eller liknande) och en kompis körde på grön CH-valla. Jag hade inte så mycket sämre skidor, men absolut inte ett dugg bättre.

 

Så oftast är det väl så att ju kallare det är, ju mindre anledning till pulver. Men det kan vara torr snö även om det inte är så många minus, som på VL som jag inte minns året på. (3 år sedan???eller 4?)

 

Anledningen att köra på HF är samma som pulver, vitsen ökar ju högre luftfuktighet. Det finns HF som jag inte gillat, sedan finns det HF jag tycket varit bra. Jag själv har väl tyckt att Swix marathon är bra, men inte så stor skillnad mot andra. Jag läste så sent som igår (på FB) att en känd profil här på forumet jämförde den med Volvo. "Trygg och pålitlig". En annan valla med Porsche.  (Red Creek) Den som han utrycker som det lite häftigare bilmärket har jag inte provat, och kommer inte göra i år. Eftersom det sällan skiljer markant mellan olika vallamärken. Någon "Porsche" ska jag prova i framtiden, men inte nu. Jag har mer än 15 olika sorters HF i vallalådan, och skillnad är sällan speciellt stor. Framför allt inte om du lägger pulver ovanpå.

 

Mitt tyckande är att du kan gå på ett lite kallare pulver på ett långlopp, då jag inbillar mig att det är lite slitstarkare. Men det är bara mitt tyckande.

 

(Jag länkade ju nyligen i annan tråd till det jag skrev om pulver för massa år sedan. Jag har väl lite fler pulver sedan dess, men det mesta är väl sig likt… 

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2012_01_01_archive.html )

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen: när du skriver torrt och låg luftfuktighet, är det kring typ 75%? Bor kustnära så vi har ofta rätt hög luftfuktighet, men den sjunker naturligtvis när man kommer in i landet.

Så egentligen skulle man kunna säga att OM jag vill ha ett pulver så ska jag satsa på ett för varmare väder tex. Fc08. Har väl mest kollat på swix, de tycks rea ut dem billigast just nu.

Du tycks ha bra koll på start, vilken skulle du säga är "mångsidigast" kring nollan och på samma gång funkar i kallare temp?

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen: när du skriver torrt och låg luftfuktighet, är det kring typ 75%? Bor kustnära så vi har ofta rätt hög luftfuktighet, men den sjunker naturligtvis när man kommer in i landet.

Så egentligen skulle man kunna säga att OM jag vill ha ett pulver så ska jag satsa på ett för varmare väder tex. Fc08. Har väl mest kollat på swix, de tycks rea ut dem billigast just nu.

Du tycks ha bra koll på start, vilken skulle du säga är "mångsidigast" kring nollan och på samma gång funkar i kallare temp?

 

 

Varför inte en burk Vauhti LDR ? Är nog den burken jag idag skulle köpa först om jag inte hade något från förr...

 

...Hoppas verkligen att Botniavasan inte "smälter bort" - inte precis nån vacker syn då man nu tittar ut genom fönstret :(

Link to comment
Share on other sites

Varför inte en burk Vauhti LDR ? Är nog den burken jag idag skulle köpa först om jag inte hade något från förr...

 

...Hoppas verkligen att Botniavasan inte "smälter bort" - inte precis nån vacker syn då man nu tittar ut genom fönstret :(

Skall kolla in den.

Det smälter snabbt nu, men de tycks vara fast beslutna om att loppet blir av. Såg att de har riktigt kallt till söndagen nu, kan bli snabba spår men om de bara finns ett spår på långa sträckor hjälper de inte mycket....

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen: när du skriver torrt och låg luftfuktighet, är det kring typ 75%? Bor kustnära så vi har ofta rätt hög luftfuktighet, men den sjunker naturligtvis när man kommer in i landet.

Så egentligen skulle man kunna säga att OM jag vill ha ett pulver så ska jag satsa på ett för varmare väder tex. Fc08. Har väl mest kollat på swix, de tycks rea ut dem billigast just nu.

Du tycks ha bra koll på start, vilken skulle du säga är "mångsidigast" kring nollan och på samma gång funkar i kallare temp?

Tycker nog swix fc8 är ett ok val. Men de gånger jag valt den och vänner kanske 7-an, så är det frågan om det går för en amatör att märka skillnad.

Starts motsvarighet till 8-an var ju förr SF30. Men Start har kommit med massa nya, som jag inte har åsikter om. Egentligen är det nog inte alltid så stora skillnader. Vissa pulver är ju ibland för nysnö och andra för äldre snö. Som gamla Star F1 nysnö och F2 gammal. Tror att FM är i stort sett gamla F1 och FW i stort sett gamla F2. ( och FC gamla F3).

 

Men det är svårt att hålla sig uppdaterad på alla märken och nya varianter. Så det är nog att bestämma sig för något som är lite allround om man bara vill ha någon. Vauhti LDR har jag inte provat. Men säkert helt ok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan rekommendera Swix FC78 pulver. Mångsidig temperatur och har alltid funkat kanon för mig. Har endast testat det i spannet +3 till -4 med nysnö. Vet ej hur det funkar med många plusgrader dock. Någon annan som har samma erfarenhet som mig av FC78?

Kör Swix Marathon under pulvret ska också tilläggas...

Link to comment
Share on other sites

Någon som har erfarenhet av skigo c44/7 pulver?! När funkar den bra?! Ser nästan aldrig skigo rekommendera den, oftast c22 eller c105.

Tycker jag läst här på forumet att den är bra på gammalsnö, men farlig på nysnö. tror det var Lejonet som nämnde det i nån annan pulvertråd.

Link to comment
Share on other sites

Tycker jag läst här på forumet att den är bra på gammalsnö, men farlig på nysnö. tror det var Lejonet som nämnde det i nån annan pulvertråd.

C44 har varit farlig i nysnö, nu har jag inte åkt på 44/7 varianten men den är nog lika.

 

Några pulvertips för långlopp, dvs pulver som är breda och bra allround om man bara ska ha ett pulver:

 

Swix FC8X, funkar alltid

Vauhti Zerofox, funkar alltid, bäst vid nysnö(somär det svåraste föret).

Toko Röd Jetstream, funkar alltid.

 

Pulver som kräver hög temperatur (180-200 grader) på vallajärnet för att funka optimalt:

 

Swix FC78, kanske inte bäst i nysnö men okej där också.

Vauhti HFC15.1/FCMid, bäst i nysnö men funkar i alla fören och både varmare och kallare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...