Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin for dummies?


rasmusic

Recommended Posts

Jeg eier alle tre Kuzmin-siklingene, FP-brush, FP-drum, og alle de tre børstene (HS, HSA, HSSF), samt noen ulke rilleverktøy (manuell struktur), men hvordan går man frem for å få best mulig glid ved f.eks. -10, -5, 0 og +3 grader? Jeg har benyttet disse verktøyene noen år, men blir alltid fraglidd på skirenn. :(

 

(Jeg har prøvd å søke på forumet for å se om dette er diskutert før, men siden jeg er litt svak i svensk har jeg ikke funnet noe, så derfor håper jeg noen kan svare (eller linke til et svar))

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hmmm du verkar ha alla Kuzminverktyg som kan tänkas önskas.. Själv har jag också Kuzmins sicklar U, +, - och har god erfarenhet av glid vid både ca -10 C och -5 C med U (universal-sickeln som jag tror Kuzmin rekommenderar för ca +2 till -8 om jag inte minns fel). Plussickeln brukar jag använda i början av sicklingen för att "spara" på U-sickeln. Kom ihåg att borstningen lär vara mkt viktig för optimalt glid, se tex. Enklaresport's Kuzmininstruktion.

Men vill du ha mer utförliga/avancerade svar, så kan du ju vända dig direkt till Kuzmin, eller killen på Enklaresport , mycket trevlig dessutom.

Link to comment
Share on other sites

Försöker hitta lite om riskerna, typ saker att undvika när hyveln kommer fram, provar här i denna tråden.

tex Finns det risk att man förstör kanterna när man stålsicklar? tycker mina blir lite trasiga och fransiga. kanske var de så före.

 

kör skimateri och testat pcut på stenslip som kändes ovetenskapligt bra. nu jobbar jag mig igenom stenslipen med rcut

Link to comment
Share on other sites

Normalt ska kanterna inte bli förstörda då man sicklar. Mindre fransighet kan du nog försiktigt stryka bort med ett sandpapper men inte så att du gör kanten rund. Om du inte redan gjort så är ett tips att leta upp ett Youtubeklipp där man sicklar för att lära tekniken. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

ja det är ju inte mycket svårare än så. :-)

kanterna hoppas jag var dåliga före hyvel, med lite sandpapper så känns det ok. bra tips

 

skall bli spännande att se om det blir en sån där wow upplevelse på glidet . de ser i alla fall sjukt snabba ut nu på undersidan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...