Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utan fäste vid 12-14 minus eller fäste ?


drivernicke

Recommended Posts

Vid ett lång lopp på 4.2 mil som är mycket stakning(80-85%) och några små uppförsbackar och en brant uppförs backe, men som man precis orkar staka uppför. Är nu fråga som medelmåtta motionär
där jag snittar 15-15.5 km/h. Tjänar jag på gå ett lopp med bara glid när det är säg 12-14 minus? Eliten skulle ju gör ju det utan att blinka.

Är det blanka spår så skulle jag med stor säkerhet gå med blanka skidor.
Är ganska stark stakare , men som sagt motioner typ led 5.

 

Link to comment
Share on other sites

Har du verkligen jämfört burkvalla -12 mot ingen valla? tycker det låter mkt med 1-1,5km/h i skillnad!? Är det +grader, skitiga spår och klister som fryser i så kan jag tänka mig en viss skillnad, men att kallburk skulle göra sån skillnad för en motionär??

Link to comment
Share on other sites

Vid ett lång lopp på 4.2 mil som är mycket stakning(80-85%) och några små uppförsbackar och en brant uppförs backe, men som man precis orkar staka uppför. Är nu fråga som medelmåtta motionär

där jag snittar 15-15.5 km/h. Tjänar jag på gå ett lopp med bara glid när det är säg 12-14 minus? Eliten skulle ju gör ju det utan att blinka.

 

Är det blanka spår så skulle jag med stor säkerhet gå med blanka skidor.

Är ganska stark stakare , men som sagt motioner typ led 5.

 

 

 

 

Vilket lopp är det vi pratar om? Alltid enklare om man vet banan... Eller är det en mer generell fråga?

 

Beror nog till viss del på hur stark du är som stak- respektive diagonalåkare men jag har svårt att se att det skulle löna sig att gå utan fäste för dig på något annat än en helt platt bana.

 

Körde själv La Diagonela för två veckor sen och såg förvånantsvärt många gå utan fäste. Loppet var 55km med två hyffsade stigningar men ansett inom ski classics som ett flackt lopp. Temp varierade mellan -5 till runt 0.  Gick med VR 45 och hade bra om än inte spikfäste. Under andra delen av loppet låg jag i en klunga med ungefär 8 åkare varav 6st gick utan fäste. Kunde följa dem på platten och hänga av dem när det började gå uppför. Även i ganska små backar kände man att tempot gick ner för stakarna. Missade seedningstiden för led 2 men lite drygt en minut och för mig känns det defenitivt som jag hade tappat på att gå på blanka skidor.

Link to comment
Share on other sites

Intressant det där. Är Orsa jag tänker närmast på och Ski Marathon till helgen. Testade igår klister med bra glid och blanka skidor. Åkte elljusspår ut och in, sedan Rädsjön och tillbaka, Stormon runt samt en bil mot kallbolsrundan. en sådan sträckning jag tror det kan bli på Lördag. Enda stället där det gick sakta var vid Björnparken på elljusspår.
Har tyvärr inte jämfört med kall burkvalla.

Link to comment
Share on other sites

Intressant det där. Är Orsa jag tänker närmast på och Ski Marathon till helgen. Testade igår klister med bra glid och blanka skidor. Åkte elljusspår ut och in, sedan Rädsjön och tillbaka, Stormon runt samt en bil mot kallbolsrundan. en sådan sträckning jag tror det kan bli på Lördag. Enda stället där det gick sakta var vid Björnparken på elljusspår.

Har tyvärr inte jämfört med kall burkvalla.

Det handlar nog inte så jättemycket om hur fort/sakta du tar dig uppför isbjörnsbacken utan om hur mycket den backen sliter på armarna. Kanske gör den att du kommer att åka långsammare på platten sen jämfört med om du åkt med fästvalla uppför..

Om du däremot är tillräckligt stakuthållighet så att du klarar att staka uppför tunga backar några gånger och ändå återhämta dig och ligga på på flacken så spelar det nog mindre roll om du tappar 10-15 sek uppför själva backen.

 

För egen del funderar jag inte över fästvalla, känns skönt. Kommer dock bli mycket folk, speciellt nu när Engelbrekt är inställt. :)

Link to comment
Share on other sites

Som några nämnt innan så tror inte jag heller att alternativet enbart stakning är en bra lösning i din kategori.

Jag befinner mig i snarlik position (led4) och ÄLSKAR stakning.

stakade 87km av ÖSS förra året, kommer aldrig mer ge mig på det med ambition att göra bra ifrån mig om jag inte bygger kapacitet till minst Led 2.

Beroende på bana, så visst skulle jag åka med blanka skidor men VL, Aldrig i min nuvarande kapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Ja lurigt är det blir det kallt så får det nog bli fäste för att inte riskera det går för tungt att staka på knarr snö och inte vinna nå glid. Kan bli lite trött just i själva Isbjörnbacken men går över ganska fort om man inte ligger på hårt efter.
Blir det blanka spår/isigt så blir det premiär för stakning.


ÖSS 2015 stakade jag också nästan hela loppet bröt en stav i Risberg som sinkade en halvtimme.

Link to comment
Share on other sites

Jag är glad motionär som är staktokig, men vid så kallt före märker jag inte någon skillnad i fart med burkvalla. Tycker swix blå burk funkar perfa. Byggde bara tre lager sist jag körde, utan diargonalrugga. Hade hyffsat bett i två mil, men med ett extra grönt lager i botten hade det nog hållt längre. Jag kör alltid lite kortare fästzon än utmärkt. Värdelös på diargonala, men staka orkar jag bara 3 mil sedan blir man stum. Man skulle äga en ski erg ;) ska man tugga av fyra mil får man ta mig tusan vara tränad. Körde 3 st 5000 intervaller i superset med crosstrainer utan vila sist på gymmet, det var tufft. Men staka mer än 3 mil är tuffare.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...