Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

västgötaloppet


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

En trevlig dag i spåret. Spåren höll bra tycker jag. Socker i backarna. Lite kärvt på vissa ställen där det var nyproducerad konstsnö. Guruvax klister och burk i botten täckte med star racing red. Bra fäste högg ibland men det var inte så farligt. En klart bättre upplevelse än Ulricehamnsloppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde söndagens lopp och som vanligt levererar Ulricehamn med ett proffessionelt arrangemang. Bra support med vallahjälp, stavar och dricka under loppet. Spåren höll förvånansvärt bra, förutom i de brantare partierna där det blev sockrigt. Körde på 2:35:58 och det borde kanske räcka till 6 grupp i VL, eller vad tror ni övriga? Hoppas dom inte drar gränsen vid 2:35.

Link to comment
Share on other sites

I första backen klev någon av min Triac (testade med L97 trugor för första gången...). Fick tag på en reservstav efter lite brottning för att ta sig ut på kanten som funkade 200m innan remmen släppte. Fick försöka staka första varvet å hålla hårt i staven till nästa stav-station där jag fick tag på ytterligare en stav som funkade ok. Fick man träna lite på att hantera några inte alltför muntra tankar åxå :)

 

Bra fäste med Lila Special täckt med 3 lager VR50. Hoppade glidvalla å drog några drag med sickeln ist, glidet var jämförbart med de runt mig. I mål på 2:15 utan att ha kört på max. Kul lopp och bra arrangemang :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag körde söndagens lopp och som vanligt levererar Ulricehamn med ett proffessionelt arrangemang. Bra support med vallahjälp, stavar och dricka under loppet. Spåren höll förvånansvärt bra, förutom i de brantare partierna där det blev sockrigt. Körde på 2:35:58 och det borde kanske räcka till 6 grupp i VL, eller vad tror ni övriga? Hoppas dom inte drar gränsen vid 2:35.

Verkar som vi kom in väldigt nära varandra.

 

De två i elitledet tog 3 respektive 4 min mot Ulricehamnsloppet. I led ett finns det mellan 1 och 7 minuters förbättringar.

 

Så jag tycker vi snarare kan drömma om led 5-gräns på 2:36, med betoning på drömma :). Led 6 är givet då annars skulle kräva 16 minuters bättre tid.

 

Jag valde att lägga rossa i hela klisterzonen med vr40-toppning, hade bergfäste hela vägen och mitt största problem var att folk runt mig behövde trippa upp medans jag hade fäste nog för att glida ut (man då såklart inte kunde det utan att gå på sidorna framför).

 

Jag kände att det sög i på glidet så jag tappade där, men med tanke på hur få rena platta stakpartier det är och att högfartsglidet, när jag tryckte upp skidorna, var ok så var det rätt vallat (för mig).

 

Gick 24 minuter snabbare än för två veckor sedan tillslut så är sjukt nöjd :).

Link to comment
Share on other sites

Ja, låt oss hoppas på 2:37 som gräns för VL5 (min officiella tid blev 2:36:00)

 

Jag hade KX40 toppat med VR45 - ett lager. Men jag fick ifrysning och det fick jag betala för både på stakpartierna och i nedförsbackarna, jag blev konsekvent omkörd nedför. Men bergfäste uppför kanske kompenserade för det.

Link to comment
Share on other sites

Mycket märkligt att loppen bedöms olika eller ? Förhållandena var ju i princip identiska, jag var där båda dagarna. Drabbade inte mig men känns ändå knepigt. Vet inte vad de skiljer på....

Lördagen hade fler åkare och lägre standard på åkare jämfört med söndagen, med fler omkörningar och något mer upptrampade spår som resultat. Sedan var ju vädret klockrent så det var nog inte där den snällare seedningen hade sitt ursprung.

Link to comment
Share on other sites

Ja men fler åkare och lägre standard kan väl inte spela nån roll. Jag varva en jäkla massa åkare på söndagen med, för att inte tala om vad eliten gjorde. Detta kommer sluta med att folk väljer motionsloppet istället om de vill seeda upp sig.

Link to comment
Share on other sites

Fler åkare och lägre standard spelar roll, och det medför sämre spår och före. Kort sagt krävs det mer för att komma i mål på 2:15 på motionsloppet än på tävlingsloppet.

 

Sedan var kanske inte 5 minuter helt rätt extratid utan snarare 2-3 minuter

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Var det ngn som såg till blåbärssoppa i drickastationen på motionsloppet 2016? Jag såg bara funktionärer viftandes med sportdrycker när jag åkte loppet i år. Behöver man kliva av spåren mer till höger? Enligt inbjudan ska det finnas blåbärssoppa också. Tänker redan på 2017 och om man behöver ha med sig flaskor eller inte =)

Link to comment
Share on other sites

Var det ngn som såg till blåbärssoppa i drickastationen på motionsloppet 2016? Jag såg bara funktionärer viftandes med sportdrycker när jag åkte loppet i år. Behöver man kliva av spåren mer till höger? Enligt inbjudan ska det finnas blåbärssoppa också. Tänker redan på 2017 och om man behöver ha med sig flaskor eller inte =)

Sportdryck borde väl vara bättre än blåbärssoppa ändå?
Link to comment
Share on other sites

Ok, vet inte ännu vad som funkar bäst. Blev blåbärssoppa och sportdryck förra gången 50-50. 

 

Om man nu åker med en camelback med vatten i och tar sportdryck vid drickastation är det för klent med energi? Dvs 1,5 liter vatten och ungefär 1.5 liter sportdryck är det rätt mix mellan vätska, salt och kolhydrater?

Väger 80 kg och hålller på i spåren minst 3 timmar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Dags för Västgötaloppet 2017 snart då! Blir gött eller hur!?

 

Väderprognosen verkar ju vara väldigt god och stabil, typ inget mer snö innan helgen och under helgen "några minus" typ under loppet.

 

Om vi utgår från att den prognosen stämmer, vad ska man ha för material på Motion Lördag?

Eftersom det är så många åkare och varv, kommer det vara fördelaktigt att ha skidor som tål mer smuts och är slitstark och inte tappar glid på slutet?

 

GLIDVALLA:

Någon som provat t ex Swix HfBWX serien?

 

RILL:

Hur är det med rilling då, om det nu är smutsigt ska man ändå ha en rillning och isåfall vilken?

Om man inte har något rillerverktyg men funderar på att köpa EN riller för liknande tävlingar och förhållanden (mycket åkare i spåren, kallaföre, 40+ km).

 

Vad ska man satsa på, 1mm rak?

0.5 mm fiskben/V ?

 

Stålsicklat:

Är svaret på frågorna ovan annorlunda om man har stålsicklat istället för stenslipade skidor?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...