Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

västgötaloppet


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Lägga ut skidor i sitt startled på Västgötaloppet

 

Vad är det som gäller - kan man lägga ut sina extraskidor någon timme innan start för att kunna provköra tävlingsskidorna sista tiden innan loppet? Alltså - måste man köra på de skidorna man lägger ut?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut att bli en stabil 8km bana för er som åker. De är igång och lägger ut konstsnö och kommer förlänga en sträcka av "extrabitarna" som användes på Ulricehamnsloppet. Dock mycket bättre förutsättningar för att allt ska frysa ihop bra denna helg. Kommer nog bli fint!

Ja, extraslingan i norr längs vägen där man åkte och vände på U-hamnsloppet var ju ingen höjdare snömässigt. Riktigt mosig. Borde kunna bli något bättre nästa helg om kylan håller i sig.

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer dom förlänga slingan jämfört med U-hamnsloppet tror ni? Jag hoppas inte det blir ryckåsen eller den där slingan ned från kraftledningen och upp igen som dom körde i världscupen. Det är backigt nog som det är för mig. Men det ser ju ut som om spåren kommer kunna hålla bättre...

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer dom förlänga slingan jämfört med U-hamnsloppet tror ni? Jag hoppas inte det blir ryckåsen eller den där slingan ned från kraftledningen och upp igen som dom körde i världscupen. Det är backigt nog som det är för mig. Men det ser ju ut som om spåren kommer kunna hålla bättre...

 

Är 99,99% säker på att varken ryckåsen eller kraftledningsgatan kommer att vara med. Arrangörerna vill inte ha masskrascher på banan. Kommer bli Ulricehamnsloppsbanan, men troligen dras spåret  lite längre ut på vägen som utgör 5/10km spåret (dvs helt platt...). Det har varit kallt och fint här sen i måndags och snökanonerna har gått för fullt. Nu snöar det dessutom en hel del här, så det kan bli fina förhållanden i helgen!

Link to comment
Share on other sites

Är 99,99% säker på att varken ryckåsen eller kraftledningsgatan kommer att vara med. Arrangörerna vill inte ha masskrascher på banan. Kommer bli Ulricehamnsloppsbanan, men troligen dras spåret  lite längre ut på vägen som utgör 5/10km spåret (dvs helt platt...). Det har varit kallt och fint här sen i måndags och snökanonerna har gått för fullt. Nu snöar det dessutom en hel del här, så det kan bli fina förhållanden i helgen!

Tack för svaret! Är inte så känd i området, men var det den där lilla tarmen där man åkte och vände under U-hamnsloppet, som du tänker att man förlänger? Låter bra i så fall.

 

Stort tack för övrigt för dina "lokala" rapporter! Mycket uppskattat.

Link to comment
Share on other sites

Skigo har redan lagt ut vallatips 

 

Västgötaloppet lördag/söndag.
Prognos: Grov konstsnö, någon minusgrad. Molnigt.
Glid: HF Orange/HF Universal 50/50, Pulver CM 17 LDQ.
Fäste: Värm in mycket tunt Violett HF, kyl noga sedan HF Violett/ HF Röd 50/50.
Rill: Linjär 2 mm
 
 
Ni som provat spåren, vad tror ni om det? 
Link to comment
Share on other sites

Är 99,99% säker på att varken ryckåsen eller kraftledningsgatan kommer att vara med. Arrangörerna vill inte ha masskrascher på banan. Kommer bli Ulricehamnsloppsbanan, men troligen dras spåret  lite längre ut på vägen som utgör 5/10km spåret (dvs helt platt...). Det har varit kallt och fint här sen i måndags och snökanonerna har gått för fullt. Nu snöar det dessutom en hel del här, så det kan bli fina förhållanden i helgen!

 

Kraftledningsgatan är för farlig med den skarpa u-svängen direkt. Men ryckåsen tycker jag nog att man kunnat haft med. Den är inte så farlig då den är doserad och väl tilltagen i botten. Sen är det ju en lång och jobbig klättring, men det skall det väl få vara ?

Link to comment
Share on other sites

Någon som har jämfört valla fäste själv med att lämna in de på plats och betala för fästvalla service?

 

Jag fick fästvalla service för Ulricehamnsloppet och då var det ju klisterföre. Lite av klistret hade vandrat bak till glidzonen när loppet var klart samt att det högg lite efter man saxat uppför backar. Jag hade bra fäste nästan hela loppet, lite bakhalt på slutet. Jag har ju inget att referera till, kanske hade jag bra skidor i förhållande till hur svårt det var den dagen.

 

Det jag undrar är t ex om de ruggar upp med sandpapper, lägger på flera lager olika vallor tex mellan lager klister för att det inte ska flytta så mycket bakåt fästzonen och andra knep som man sett på youtube.

 

Ska man t ex sandpappra fästzonen innan man lämnar in de för att vara säker på att det bli gjort?

Nu var det ju svårvallat och dåliga spår så mitt intryck var ändå att det var ganska bra vallat. 

Är det chansartat att valla själv om man är motionär dvs får man oftast mycket bra vallat av experterna?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte hela banan senast i EM och hade en ren kallvallning på mina skidor som bet bra, grön Tokyo invärmt i botten, sedan vr 45 blandat med rode multigrade 5-6 tunna lager. Start bwlf i glid med Tokyos kryss bak samt rak 1mm riller fram å bak. Bra skidor helt klart. Snön e rejält torr trots de -1 som va i EM. Imorn ska de väll va kallare!!

Klister funkar bra med men burk går kanon.

Link to comment
Share on other sites

Sprang förbi och vid sidan av extradelen av spåret idag på morgonen. Riktigt fint! ihopfruset och perfekta spår.

 

Noterade också att banchefen och tävlingsledaren för världscupen i ulricehamn var ute och fixade de sista spåren. Blir nog bra.

 

Extradelen är en kanske totalt 800m lång vändbana med två spår åt varje håll. Riktigt fin staksträcka som vänder efter lassalyckans tredje konstsnödamm.

Link to comment
Share on other sites

Tackar, jag var tvungen att fotografera resultatlistan. Inte precis varje dag man ligger överst. Det gäller att välja skralt motstånd så att man kan glänsa...

 

En liten vallarapport med bäring på morgondagen:

Jag körde med samma klister som på U-hamnsloppet, d v s grundklister + Start Wide blandat med lite Rode Rossa. Sedan täckte jag med ett laget VR45 och ett kortare lager VR50. Resultatet var sådär faktiskt. När jag testade i hårda spår före loppet bet det bra, men under loppet när det blev löst och uppkört hade jag dåligt fäste. Det hade nog varit bättre, i alla fall för mig och mina skidor, att köra på bara klistret. Alternativt täcka med mjukare burk, typ VR60 eller VR70.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...