Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

västgötaloppet


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Jag testade spåren på Lördag och det var märkbart snabbare än vad dem blev när jag tävlade på söndagen. Spåren frös aldrig ihop efter spårdragningen till Söndag och efter första varvet var det ganska hopplöst segt och uppkört. När jag testade glid på lördagen gled jag ca 5-10 meter längre än på söndagen.

 

Sen det här med seedning. Håller med om att det är obegripligt emellanåt. Det gäller att gissa och pricka in rätt lopp och ha "bås i tofflorna" (som vi säger i Skåneland). Jag har varit mellan 6-2 minuter ifrån 2:an på de 3 seedningslopp jag kört. Efter analys av de som hamnar på placeringarna strax före och efter mig så är det åkare som har väsentligt bättre tid än mig på VL. Man får ta med sig det och hoppas att man själv har tur någon gång på ett seedningslopp. Om inte så är det i alla fall bra träning.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft lite mailväxling med Vasaloppet om seedningen från VGL motion, och tyvärr så får jag nog erkänna att det delvis är mitt fel att seedningen blev så hård.

 

Seedningsgruppen lägger tydligen stort fokus på hur de snabbaste åkarna i loppen presterade på senaste Vasaloppet, och sätter sedan tidsgränserna neråt efter detta. Vi tre som var i topp på motionsloppet hade alla placeringar mellan 1100 och 1250 på VL 2016. Typiska "led 3-åkare" alltså enligt seedningsgruppen, och bra åktider för oss i täten måste alltså betyda att föret var mycket snabbare på lördagen.

 

I själva verket har alla vi tre i täten seedat upp oss till led 2 i år, vilket tyder på att vi är i bättre form än förra säsongen (stämmer definitivt för min egen del i alla fall). Vi är nog snarare "led 2-åkare" i år, men detta verkar inte vara något som seedningsgruppen väger in.

 

Vi tre i täten har alltså "förstört" seedningen för ett antal motionärer. Tråkigt, även för oss.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft lite mailväxling med Vasaloppet om seedningen från VGL motion, och tyvärr så får jag nog erkänna att det delvis är mitt fel att seedningen blev så hård.

 

Seedningsgruppen lägger tydligen stort fokus på hur de snabbaste åkarna i loppen presterade på senaste Vasaloppet, och sätter sedan tidsgränserna neråt efter detta. Vi tre som var i topp på motionsloppet hade alla placeringar mellan 1100 och 1250 på VL 2016. Typiska "led 3-åkare" alltså enligt seedningsgruppen, och bra åktider för oss i täten måste alltså betyda att föret var mycket snabbare på lördagen.

 

I själva verket har alla vi tre i täten seedat upp oss till led 2 i år, vilket tyder på att vi är i bättre form än förra säsongen (stämmer definitivt för min egen del i alla fall). Vi är nog snarare "led 2-åkare" i år, men detta verkar inte vara något som seedningsgruppen väger in.

 

Vi tre i täten har alltså "förstört" seedningen för ett antal motionärer. Tråkigt, även för oss.

De verkar vara snälla med seedningen. Jag var 4 minuter över gränsen för led 6 men hamnade ändå i det ledet. Hurra!

Link to comment
Share on other sites

Körde mitt hittills bästa seedningslopp på VGL i lördags. Körde om en kompis som är stadigt i led 3 på vasan och veteran.. Har varit led 4a på vasaresultat i 2 år nu. Trodde på led 3 rätt mycket med 2:28:00. Men man får bevisa sig på vasaloppet det är där man måste plocka 700 pers detta år :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft lite mailväxling med Vasaloppet om seedningen från VGL motion, och tyvärr så får jag nog erkänna att det delvis är mitt fel att seedningen blev så hård.

 

Seedningsgruppen lägger tydligen stort fokus på hur de snabbaste åkarna i loppen presterade på senaste Vasaloppet, och sätter sedan tidsgränserna neråt efter detta. Vi tre som var i topp på motionsloppet hade alla placeringar mellan 1100 och 1250 på VL 2016. Typiska "led 3-åkare" alltså enligt seedningsgruppen, och bra åktider för oss i täten måste alltså betyda att föret var mycket snabbare på lördagen.

 

I själva verket har alla vi tre i täten seedat upp oss till led 2 i år, vilket tyder på att vi är i bättre form än förra säsongen (stämmer definitivt för min egen del i alla fall). Vi är nog snarare "led 2-åkare" i år, men detta verkar inte vara något som seedningsgruppen väger in.

 

Vi tre i täten har alltså "förstört" seedningen för ett antal motionärer. Tråkigt, även för oss.

Du ramar nog  in seedningstabellen :)

Link to comment
Share on other sites

Någon som har koll på höjdmeter per mil på banan man körde i år på Ulricehamnsloppet, Västgötaloppet, Borås Ski Maraton. Min GPS hade fnatt och visade otroliga siffror.

 

 

- Västgötaloppet 2017 enligt min GPS ~360 meter klättring per mil. Måste vara helt fel!

- Borås Ski Maraton banan 2017, på deras skiss ser det ut som om det är ~250 meter klättring per mil. Hur bra stämmer det?

Link to comment
Share on other sites

Någon som har koll på höjdmeter per mil på banan man körde i år på Ulricehamnsloppet, Västgötaloppet, Borås Ski Maraton. Min GPS hade fnatt och visade otroliga siffror.

 

 

- Västgötaloppet 2017 enligt min GPS ~360 meter klättring per mil. Måste vara helt fel!

- Borås Ski Maraton banan 2017, på deras skiss ser det ut som om det är ~250 meter klättring per mil. Hur bra stämmer det?

 

Min klocka fick västgötaloppet till 443m stigning totalt.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har koll på höjdmeter per mil på banan man körde i år på Ulricehamnsloppet, Västgötaloppet, Borås Ski Maraton. Min GPS hade fnatt och visade otroliga siffror.

 

 

- Västgötaloppet 2017 enligt min GPS ~360 meter klättring per mil. Måste vara helt fel!

- Borås Ski Maraton banan 2017, på deras skiss ser det ut som om det är ~250 meter klättring per mil. Hur bra stämmer det?

Västgötaloppet 510m

Borås Ski Maraton 750 m

 

Enligt min klocka garmin fenix 3

 

Borås banan är ju betydligt tuffare både enligt klockan och mig :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...