Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet 2016


ablearcher

Recommended Posts

  • Replies 154
  • Created
  • Last Reply

Jonzzon79: Skönt att höra! :) Vad tror du om trugor? Måste man ha Rex-trugorna eller räcker det med Swix största?

Personligen tror jag Swix största (97) räcker. Den går jag på iaf.

Spåren har tydligen en hård isgrund under den nysnön som kom förra helgen och nu i veckan. Den har sedan preppats nu innan helgen. Så jag gissar/hoppas att stavfästet kommer vara kanon :-)

Link to comment
Share on other sites

Rykten på byn gör gällande att det inte är någon stakfest. Det ska tydligen vara en hel del backar. Jag ska ut och prova nu och fattar efter det beslut om fäste eller ej. Jag har också fått startbevis, har dock ingen skrivare så jag hoppas på att det räcker att visa mailet i mobilen.
Link to comment
Share on other sites

Rykten på byn gör gällande att det inte är någon stakfest. Det ska tydligen vara en hel del backar. Jag ska ut och prova nu och fattar efter det beslut om fäste eller ej. Jag har också fått startbevis, har dock ingen skrivare så jag hoppas på att det räcker att visa mailet i mobilen.

Återkom gärna efter inspektion av banan. Det ju ut att bara stora delar av normala banan, och den är stakvänlig som bara den...

Link to comment
Share on other sites

årets bana har mindre platta stakpartier. Ca 3.5 km per varv är väl i det närmaste platt. Både milen och payandski böljar upp och ned.

Största backen är den innan stadion

Nu snöar det ute och enligt SMHI slipper vi det i morgon men kommer ca 3.5 cm blöt nysnö fram till natten. Tror på blanka spår.

Link to comment
Share on other sites

årets bana har mindre platta stakpartier. Ca 3.5 km per varv är väl i det närmaste platt. Både milen och payandski böljar upp och ned.

Största backen är den innan stadion

Nu snöar det ute och enligt SMHI slipper vi det i morgon men kommer ca 3.5 cm blöt nysnö fram till natten. Tror på blanka spår.

Tack för infon, så utifrån det vi vet nu, hög fuktighet, nysnö under natten och 1-2 plus. Hur ska du/ni valla?

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis kommit tillbaka efter att ha provåkt 5 km i Högbo/Bessemer-spåren.

Det började snöa här vid 15:00 och när jag åkte hade det snöat i 1 timme och det var +1,5 grader.

Spåren var ganska sladdriga och botten på spåren var 50% is / 50% snö (ganska hård).

Jag gissar att de kommer att fräsa om spåren efter att snöfallet slutat (ska snöa till 23:00 i natt).

 

Fästet var bra på snöiga partierna (inkluderar alla uppförsbackarna jag körde i) och lite glatt på ispartierna - där man ändå bara stakar.

I någon uppförsbacke fastna det under skidorna, men det lossna snabbt i den kommande nerförsbacken.

Jag åkte på en tunn klistergrund med Rode Blå Special, ett tunt lager KX40S och sedan toppat med några lager VR55N.

 

Hur föret ser ut i morn är den stora frågan - det blir att testa på morgonen !

Link to comment
Share on other sites

Jag har vallat med Starts nya valla "Loppet HF" eller vad den heter. Ska bli kul att se hur den går. Jag överväger att strunta i pulver faktiskt. Har rillat på med alla rillar jag har, gammal 2mm som låg i, 1mm skärande och sedan en 1mm bruten baktill. Har ett par som är kuzmin+ som "slip" och ett par med nån annan slip som båda är vallade å rillade på samma sätt.
Link to comment
Share on other sites

Tack! så inte många backar, går att staka? Hade du något fäste nu?

Jag vill lägga in en brasklapp om att backen vid 9 km inte är provad. Det blir nog inte jättelätt att staka loppet men alternativet är inget alternativ för mig för det är för svårvallat. Jag körde skintec-skidor som sög glid som attan men hade dunderfäste. Det småsnöade lite när jag åkte kan tilläggas. Jag tänker att jag fixxade ett varv idag, tävling gör att man skärper till sig och tar ett varv till sen räknar jag med att ha betydligt bättre glid imorgon så ger det två varv till och man är hemma :) För att ge en referens till min bedömning kan jag berätta att jag startar i led 4. Jag stakade alla jag åkte nu, använde inte fästet över huvud taget annat än som broms då :)

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att det är så få vallatips till Bessemerloppet. Var samma sak förra året. Samtidigt som det publiceras mycket om Skinnarloppet och andra tävlingar.

Håller med. skitirriterande. Lite guidning vore välkommet, så gissningen blir lite mindre chansartad, behöver fixa vallningen ikväll...

Link to comment
Share on other sites

Jag vill lägga in en brasklapp om att backen vid 9 km inte är provad. Det blir nog inte jättelätt att staka loppet men alternativet är inget alternativ för mig för det är för svårvallat. Jag körde skintec-skidor som sög glid som attan men hade dunderfäste. Det småsnöade lite när jag åkte kan tilläggas. Jag tänker att jag fixxade ett varv idag, tävling gör att man skärper till sig och tar ett varv till sen räknar jag med att ha betydligt bättre glid imorgon så ger det två varv till och man är hemma :) För att ge en referens till min bedömning kan jag berätta att jag startar i led 4. Jag stakade alla jag åkte nu, använde inte fästet över huvud taget annat än som broms då :)

tack för all info och stort lycka till! :) Får se vad det blir, klister med burk på eller bara burk...eller ruggat..ingen aning just nu...vad gör d om 100 år? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör blanka skidor vill ha lite stakträning inte hela världen hur det går i loppet.

Vart ligger stadion backen bara åkt Pay and ski rundan på Högbo och där är det en liten backe på slutet innan varvning, men det lär väl inte vara den ni menar?

Den är på pay&ski men den tillkom när de förlängde sträckan på pay&ski. Dvs det är inte den innan varvning.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...