Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet 2016


ablearcher

Recommended Posts

  • Replies 154
  • Created
  • Last Reply

Det kan ju inte inträffa att någon på skidforum förutspår tabellen helt rätt så de kände sig väl tvungna att ändra snabbt som attan.

 

Angående glidet:

Primateria racestrukturering för varmföre utförd av skistart. Det såg fint ut och det enda jag gjorde själv åt glidytorna var att dutta lite peak glide som hand-nylonades efter härdning.

 

Bra släpp första varven. Kunde ibland gå ned och tjuvvila utan att tappa något genom att gå ned i fartställning när alla andra i samma klunga stakade, inklusive blankåkare. En del klister på glidzonerna (ross white base) sedan och det var nog inte mitt klister för det var rent precis bakom fästzonen. Skiten var mest längre bak på tryckzonen (vilket också kan ses som tecken på bra spann) och en del på främre glidytor också.

Peaken enbart utan paraffinering håller nog inte emot så länge på masslopp i klisterföre.

 

Vad tror ni om Swix Marathon svart/röd + peak glide ?

Link to comment
Share on other sites

Härligt seedning, fick led 3 till slut ändå, hade väl varit nöjd i 4an också.

 

Tyckte loppet var hel ok efter förhållandena, startade i led 2(där jag borde hörda hemma) trångt i starten, fick åka på en skida och skrika i panik i början men löste sig, spåren försvann efter ett tag, samma som fästet, fäste typ 5 km, tyvärr lite svag i backstakning så blev rätt mycket saxlöpning, tappade lite placeringar och tid där men tur att det inte var så många och långa backar.

 

Glid: BWLF med HF7 och HFBD8 gnuggat på topp, Skigo 1mm och julgran, gled väl som de flesta varken sämre eller bättre. Körde mixat Swix silver universal och KR45 klister som fäste(funkade toppen runt stadion området innan men med nysnön och uppkörda spår så räckte det bara till saxning.

 

Vi ses på Vasan, kul kamp och test, fick spö av Andreas Dackell med några sekund och grämer mig lite att blivet slagen av en hockeyspelare men gick rätt fort över eftersom han är Brynäsare :-) tror jag kickar han rumpa på Vasan ändå ;-)

Link to comment
Share on other sites

Som blåbär (körde på 3.11) kan jag konstatera att jag körde km 1 på 7 min, km 2 på 4 min och snittade 4.24 på hela loppet. Det går inte att resonera sig fram till att jag "förlorade" mer än tre min på hela starten (från led bakre del i led 3). Det är ju marginellt i sammanhanget. Angående spåren så är det ju fantastiskt att ens kunna ha tävling för 1000 pers med såpass dåliga väderförutsättningar.

 

Hatten av till arr. Kommer tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...