Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Solsken och snabba spr p Ungdomsvasan och ppet spr

Pl Golberg och Therese Johaug tog hem Ski Tour 2020

Krnika: Stark form och snabba skidor - d slr ingen Britta Johansson Norgren

Magdalena Olsson vrldscupvinnare i Vindeln

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Bessemerloppet 2016

• Vänligen logga in för att kunna svara
154 svar till detta ämne

miksve

miksve

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Ekis, du verkar väldigt bitter... om du kör snabbare på andra lopp så ska du se att du också hamnar i Elitledet till nästa år...

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Ekis, du verkar väldigt bitter... om du kör snabbare på andra lopp så ska du se att du också hamnar i Elitledet till nästa år...

Jo jag var vääldigt bitter igår, och är väl fortfarande lite bitter. Är du säker på att det hjälper, hur mycket snabbare måste jag köra?

Padrone78

Padrone78

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

Kollade för skoj skull! (Jag är inte bitter, bara pappaledig och för mycket tid för att hänga här) ;)

nr 97 Startled 0, sluttid 2:55. Ändå imponerande självinsikt eller sjukdom/skada. 

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Kollade för skoj skull! (Jag är inte bitter, bara pappaledig och för mycket tid för att hänga här) ;)

nr 97 Startled 0, sluttid 2:55. Ändå imponerande självinsikt eller sjukdom/skada. 

Ja han har jag 8-0 mot i tävlingsresultat enligt skidresultat.se  Om man räknar VL förra året så blir det 9-0.  :)

Nu körde han väl iofs långt ifrån sin kapacitet på Bessemer, körde ju betydligt bättre förra helgen i Orsa.

jmw76

jmw76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 66 inlägg

Ja han har jag 8-0 mot i tävlingsresultat enligt skidresultat.se  Om man räknar VL förra året så blir det 9-0.  :)

Nu körde han väl iofs långt ifrån sin kapacitet på Bessemer, körde ju betydligt bättre förra helgen i Orsa.

Jag hörde att de i princip hade Orsa som underlag när de seedade

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Jag hörde att de i princip hade Orsa som underlag när de seedade

Jaha, konstigt då, jag slog ju ovan nämnd åkare i Orsa.

Foss

Foss

Medlem

• Members
  • Pip
  • 148 inlägg
Vad körde ni förresten på för struktur och glid på loppet? Jag provade Starts nya långloppsvalla, ett lager dubbel invärmt på kuzmin+ sicklade skidor. 1mm rak skärande rill och 1mm bruten tryckande. Skidorna gick jättefint hela loppet. Fick till och med kommentarer från andra åkare som jag gled ifrån. Skidorna var ett par RCS Carbonlite som jag i stort sett aldrig använt innan då dom aldrig gått sätskilt bra.

Det som slog mig när jag kollade belaget efter loppet var att det var lika fint som innan. Ingen tillstymmelse till gråhet. Snön kanske var snäll mot belaget?

JakkeJakke

JakkeJakke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg
Lj02 och rex blå paraffin den som är utan flour. Gled nog inte så mycket sämre än någon annan tror jag.

GRSW

GRSW

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg
Skidor som kuzminsicklades typ 2013 och sen 1 mm rill. Hade klistrat men kunde slita med en jämnstark som körde på blanka skidor, så skapligt glid ändå. Blev aldrig omgliden men det kan lika gärna bero på att det stod rätt många före mig i starten som tänkte att de skulle seeda sig till VL2.

jonzzon79

jonzzon79

Medlem

• Members
  • Pip
  • 122 inlägg

Min gissning är:

Elit 1.58

Led 1 2.08

Led 2 2.18

Osv

Med tanke på banans skick efter 2h är min gissning att de pillar in 15min intervall fro.m Led6-7. Men det är bara min lekmanna-gissning :-)

Visade sig vara en högst kompetent gissning  :rolleyes:

GRSW

GRSW

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg
Ändrad seedning från VL4 och uppåt, generöst!

De verkar ha tagit väldigt stor hänsyn till spårkvaliteten. Samma VL9-tid som i Hälsingeleden som var 6 km längre och hade en vinnartid som var 34 minuter längre.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 551 inlägg
Det kan ju inte inträffa att någon på skidforum förutspår tabellen helt rätt så de kände sig väl tvungna att ändra snabbt som attan.

Angående glidet:
Primateria racestrukturering för varmföre utförd av skistart. Det såg fint ut och det enda jag gjorde själv åt glidytorna var att dutta lite peak glide som hand-nylonades efter härdning.

Bra släpp första varven. Kunde ibland gå ned och tjuvvila utan att tappa något genom att gå ned i fartställning när alla andra i samma klunga stakade, inklusive blankåkare. En del klister på glidzonerna (ross white base) sedan och det var nog inte mitt klister för det var rent precis bakom fästzonen. Skiten var mest längre bak på tryckzonen (vilket också kan ses som tecken på bra spann) och en del på främre glidytor också.
Peaken enbart utan paraffinering håller nog inte emot så länge på masslopp i klisterföre.

Vad tror ni om Swix Marathon svart/röd + peak glide ?

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 342 inlägg

Jag hade LJ02 och julgran +15/-5 och rak 2mm tryckt löst med båda. Denna struktur för att ha bra skidor på slutet vilket jag hade. Tror inte någon kring mig gled om mig.

Magnus

Magnus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 210 inlägg

Härligt seedning, fick led 3 till slut ändå, hade väl varit nöjd i 4an också.

Tyckte loppet var hel ok efter förhållandena, startade i led 2(där jag borde hörda hemma) trångt i starten, fick åka på en skida och skrika i panik i början men löste sig, spåren försvann efter ett tag, samma som fästet, fäste typ 5 km, tyvärr lite svag i backstakning så blev rätt mycket saxlöpning, tappade lite placeringar och tid där men tur att det inte var så många och långa backar.

Glid: BWLF med HF7 och HFBD8 gnuggat på topp, Skigo 1mm och julgran, gled väl som de flesta varken sämre eller bättre. Körde mixat Swix silver universal och KR45 klister som fäste(funkade toppen runt stadion området innan men med nysnön och uppkörda spår så räckte det bara till saxning.

Vi ses på Vasan, kul kamp och test, fick spö av Andreas Dackell med några sekund och grämer mig lite att blivet slagen av en hockeyspelare men gick rätt fort över eftersom han är Brynäsare :-) tror jag kickar han rumpa på Vasan ändå ;-)

Fredrik Lindell

Fredrik Lindell

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg
Som blåbär (körde på 3.11) kan jag konstatera att jag körde km 1 på 7 min, km 2 på 4 min och snittade 4.24 på hela loppet. Det går inte att resonera sig fram till att jag "förlorade" mer än tre min på hela starten (från led bakre del i led 3). Det är ju marginellt i sammanhanget. Angående spåren så är det ju fantastiskt att ens kunna ha tävling för 1000 pers med såpass dåliga väderförutsättningar.

Hatten av till arr. Kommer tillbaka.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar