Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojatråd ÖS söndag


Kaffe_o_Snus

Recommended Posts

Nu börjar de se allt kallare ut, kollade yr.no, får hoppas att det stannar på -10 till -5 grader och att vi får lite sol på oss :) Men verkar kunna bli lite kallt där vid 7 tiden i Sälen.

 

Det skiljer en del mellan de olika vädertjänsterna ser jag. Undrar vilken prognos man ska gå på :S

Link to comment
Share on other sites

Som det ser ut nu kan det möjligen bli lite snö någon dag innan ÖS men inte mycket. Ska man förvänta sig att man kommer att åka mestadels på konstsnö eller blir det ett par dar gammal nysnö som gäller. Hur långa sträckor har dom behövt lägga ut konstsnö och kommer dom att fräsa så att konstsnön kommer upp till yta. Det här betyder ju en del för fästvallan.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att åka om jag hittar någonstans att sova i närheten av starten. Jag tänker mig att jag ska prova kuzminsicklat. Vad säger experterna om kuzmin universal och en rak 1mm-rill?

 

Vad gäller fästet hade jag hoppats på blå-extra före hela dan men det ser väl ut att behövas något varmare inunder. Nått lila täckt med blå extra? Eller ska man till och med gå på ett klister i botten?

Link to comment
Share on other sites

Klart.se säger nu -19 på natten upp till nollan på dagen. Bäddar för en kylig start och betydande skillnad längs vägen. Jag kommer inte valla själv men VAD bör jag ta med i fickan ifall jag måste bättra på fästet?

Kanske inte blir så stora temp-skillnader så man bör kanske invänta att prognosera blir säkrare innan man säger något specifikt. Sedan beror det också mycket på hur länge man tror att man kommer att åka. Kall snöbädd och stigande temperaturer kan stå emot värmen ganska länge så att den kallare vallan funkar även om lufttemperaturen säger att det skulle vara för varmt. Men inte hur länge som helst. Jag har åkt 8 vl/ös på tider mellan 6-8,5 h och jag har aldrig vallat om fastän det oftast varit stigande temperatur under loppet.
Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att solen inte kommer åt spåret på så många ställen. Oftast kommer den inte upp över trädtopparna riktigt och kommer den från sidan så skuggar spårkanterna. Det verkar inte bli direkt några plusgrader innan söndag heller så det är nog riktigt vinterföre att vänta. Men kallt kan det nog bli i alla fall fläckvis. Är det riktigt klart tycker jag att det ofta sjunker en bra bit under vad SMHI har lovat. Tennäng kan säkert bjuda på lite kyla och även vid starten kan det säkert bli riktigt kallt. Men det är ju bara bra så är risken för dagsmeja mindre.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Om du går ut till startfållan säg 06:30 och ställer dej i kö och så kommer du att komma iväg mitt i proppen och det blir då trångt uppför backen. Alternativet att vänta ut proppen och starta bortåt 08:29 skulle kunna vara attraktivt eftersom när fler åkt i spåren så kommer de nog att bli polerade och snabba men ändå hålla eftersom de förhoppningsvis varit tillräckligt hårda från början.

 

Men med vissa undantag;

 

Det tråkiga med ÖS är att det är många som inte behärskar utförskörning så om du inte ligger bland de första så kommer nedförsbackarna att vara sönderplogade, tyvärr.

 

Jag har aldrig (på 3 ös) testat strategin att starta sent så jag kan bara spekulera.

Link to comment
Share on other sites

Håller på att valla skidorna och har kommit till vilken HF och vilket pulver jag ska ha. Men är klurigt när Swix tydligen har bytt namn och ändrat sina produkter. Men jag lutar åt det här lägga HF6, FC6X pulvret och 1 mm rak rill från Swix, för jag antar att snön håller en lägre temperatur än luften.

 

Vad tror ni, tänker jag rätt eller kommer det bli varmare än vad jag tror även i snön på ÖS på söndag?

 

Angående när man ska vara vid starten, så tycker jag så tidigt som möjligt. Jag åker ju med IK Sterns bussar så jag slipper tänka på sånt :)

Link to comment
Share on other sites

Vilken dag det blev! Kanonfäste med Swix VR 40 täckt med VR 45 hela vägen utom några solbackar på slutet. Hamnade långt bak i ledet då det inte räcker att vara på plats kl 6 längre. Men med med 12 mil skidor i benen passade jag bra där bak. Hamnade precis innan kön liksom svänger tillbaka ut mot parkeringen i en enda klunga. Passerade trots det startlinjen bara 8 minuter efter startskottet.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...