Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur få in träning på bra sätt med arbete och två barn?


Manificat

Recommended Posts

Jag kanske trampar någon på tårna nu. jag riktar mig inte mot någon särskild på skidforumet, men jag kan tänka mig att en och annan hårdsatsande Vasaloppspappa också behöver bli varse att tillvaron inte kretsar runt honom och hans aktiviteter.

 

 

Vi är visserligen mer jämställda nu än våra föräldrar var, men nog är det fortfarande så att kvinnorna tar mer av hemarbetet och männen har mer tid för fritidsintressen (i medel, det varierar naturligtvis).  Även så i min egen familj, skulle jag säga och när jag ser mig om bland mina bekanta är ofta  prioriteringsordningen barn-pappa-mamma (eller möjligen pappa-mamma-barn).

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske trampar någon på tårna nu. jag riktar mig inte mot någon särskild på skidforumet, men jag kan tänka mig att en och annan hårdsatsande Vasaloppspappa också behöver bli varse att tillvaron inte kretsar runt honom och hans aktiviteter.

 

 

Vi är visserligen mer jämställda nu än våra föräldrar var, men nog är det fortfarande så att kvinnorna tar mer av hemarbetet och männen har mer tid för fritidsintressen (i medel, det varierar naturligtvis).  Även så i min egen familj, skulle jag säga och när jag ser mig om bland mina bekanta är ofta  prioriteringsordningen barn-pappa-mamma (eller möjligen pappa-mamma-barn).

På tal om hårdsatsande Vasaloppspappor...

http://www.dn.se/sport/johan-olsson-jag-har-fatt-kasta-all-planering-i-papperskorgen/

Link to comment
Share on other sites

2 barn, 6 och 9 år, och fru

Håller med om de mesta ni andra skriver.

 

Vi har blivit mer tydliga på senare år, och försöker grovplanera kommande veckan på söndagen. Jag är den som tränar mest och tidigare kunde jag få dåligt samvete då jag stack iväg och tränade, i och med att frun fick dra ett större lass.

Vi planerar vem som ska hämta och lämna på skola och dagis på resp dag, utifrån jobb etc. och sen vilka dagar man vill träna eller göra något annat enskilt. Då känns det ok att sticka iväg, om båda får den möjligheten under veckan.

 

Vad och hur mycket träning det blir per vecka varierar. Är det mycket på jobbet och aktiviteter med familjen, kanske man inte orkar köra de där kvalitetspassen. Att hålla sig till ett träningsprogram, håller inte för mig, för det havererar efter ett tag. Det skapar bara stress om man inte får in de där planerade passen. Samma sak gäller mål. Nu tränar jag mest det jag tycker är roligt, beroende på säsong. Är det fint skidföre, så får man ju så mycket mer energi. Tvärtom, hösten med regn och mörker.

 

Jag lagt ned ambitionen att vara en hårdsatsande Vasaloppspappa, inför denna vintern. Faktum är att jag får mer glädje av att träna nu, utan press på resultat och träningstid, och skidformen är minst lika bra nu som innan. 

Link to comment
Share on other sites

Intervaller är ju allra mest tidseffektivt. 10min uppvärmning+4*4min@2min vila+10min nedvärm.= 38min och du har ett suveränt pass. Duschad och klar på en timme. Bör de flesta få till. Min erfarenhet är dock att tiden till och från träningen, d.v.s skidstadion på vintern är det som mest drar ut på tiden. Fördelaktigt sommartid, då man kan ta löpskorna direkt utanför dörren.

Link to comment
Share on other sites

Morgon och lunchträning. Samåkning till ungarnas aktiviteter. En tar nattningen av barnen när de är små och inte båda. Hemmagym och skierg. Träna hela familjen. Det är nog de saker som skapar tid för mig. Det sistnämnda är riktigt kul!
Link to comment
Share on other sites

Intervaller är ju allra mest tidseffektivt. 10min uppvärmning+4*4min@2min vila+10min nedvärm.= 38min och du har ett suveränt pass. Duschad och klar på en timme. Bör de flesta få till. Min erfarenhet är dock att tiden till och från träningen, d.v.s skidstadion på vintern är det som mest drar ut på tiden. Fördelaktigt sommartid, då man kan ta löpskorna direkt utanför dörren.

10min upp och nedv?? Det kör ju inte ens du som är i princip proffs! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ihop 80 mil löpning till ultravasa i somras och åtminstone 50 av dem var:

1. Morgonpass där jag gick upp ~5:30 (pendlade med tåg som gick 06:41 med 10 min cykling till stationen), hade en halvtimmesrunda på stranden jag körde 2-3 dagar i veckan. Så om ni inte lämnar hemmet innan 6:30 finns ingen ursäkt ;).   

2. Morgonpass på min helgsovmorgon (den dag man har barnen fixar man frukost till 9, så den helgdagen som var min tur att sova så kunde jag lätt få in två timmar innan frukost). 

 

Sen såklart passa på att springa hem from aktiviteter när det är lämpligt avstånd.

Link to comment
Share on other sites

Gyllene skidåkarregeln är ju att inte överdriva nedåkningen. Sen huruvida jag är proffs eller inte är ju en definitionsfråga, de flesta bedömare skulle nog hävda att så ej är fallet. Snarare hobbyamatör.

Knyta skorna/pjäxorna bör väl ge tillräcklig uppvärmning och blodcirkulation i kroppen. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...