Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Domnande lillfinger och ringfinger


dubbeltumme

Recommended Posts

Tror inte på nacken, låter mer som en nervinklämning ute vid handleden, karpaltunnelsyndrom brukar ge tvärtom, dvs tumme osv. Jag brukar få liknande ditt problem efter långturer med cykel där handleden varit böjd länge. Kanske kontrollremmen som suttit hårt åt?? 

Link to comment
Share on other sites

Kan hänga ihop med underarmens flexorer . De  muskler som böjer handleden . Vid armbågens insida (golfarmbåge ) passerar nervus ulnaris . Kan även påverkas av spänning ifrån  c 6 - th 2 ( halsrygg och övre thorax ) .

 

Muskler som kanske behöver stretchas är biceps , triceps , underarm , bröstmuskel och stora ryggmuskel ( m.pectoralis major och latissimus dorsi ) . Prova detta och se vad som händer . Bra bilder finns på google . Man känner igen övningarna  på bilderna .

Orsaken kan vara för intensiv diagonal , dubbelstakning med för långa stavar eller sämre teknik . En ev höjning av axlarna vid dessa övningar . Viktigt att släppa staven i bakåtläge - förbättrad cirkulation eller mindre spänning i underarm . Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har haft liknande problem, dock svårt att säga om det är samma. Började åka skidor igen denna vinter efter några vintrars uppehåll. Började direkt köra en sträcka på 2 mil och fick fruktansvärt ont i vänstra ringfingret, vänstra armbågen och vänster handled. Måste ju vara en överansträngning.

 

Detta höll i sig väldigt länge. Kom på ett litet knep som hjälpta mig och det var att varje gång du stakar/diagonalar så släpper man ju staven, när jag släppte staven så spretade jag ut ordentligt med alla fingrarna och då blev det mycket bättre och så gott som all smärta försvann. Kan låta väldigt jobbigt men för mig var det

Inga problem alls. Åkte på detta vis både öppet spår och vasaloppet i år.

 

Har aldrig haft detta problem tidigare då jag åkt mycket skidor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...