Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fästvalla till Orsa ski maraton


Flingan

Recommended Posts

Just nu är det hårda och delvis isiga spår, men det kommer nog falla lite nysnö och spåren kommer väl att dras om. Jag lägger nog en grund , typ swix grön och värmer in först för det kommer nog att slita valla. VR 40 ev en klick 45 under trampet blir det nog
Link to comment
Share on other sites

Kommer precis från spåret nu. Snöade väldigt lätt när jag åkte för nån halvtimma sen, avtog senare. Men ska tydligen börja inatt och pågå hela dagen i morgon. Inte jättemycket men nån cm lär det nog bli enligt yr?

Hårt och fint stavfäste. Kan kanske bli lite uppkört när det är såpass många i morgon ändå..

-6 grader vid skidstadion just nu.

Link to comment
Share on other sites

Det som är under nysnön är väl klisterföre?

 

Fräser de inte ner nysnön i den befintliga snön, eller fräser upp den befintliga snön (hur man nu vill se på det... :)), så det blandas? - alltså att det krävs klart klibbigare än vad "nysnön säger"?

 

Var i Orsa i början på december, och, då var det just så, en grund av klisterföre, och sedan kom det 5-10 cm nysnö, som blandades i. De rek. runt vr40 (kanske 45), det avr runt minus 5, men jag hade då riktigt bra fäste först då jag gick på vr55n (möjligen vr50), då det var så mkt av den gamla "snön" iblandad i det nya.

 

Edit: blå extra var rek. - Och det hade bara kommit runt 3 cm nysnö.

Link to comment
Share on other sites

nu är jag inte där, o ska tyvärr inte åka (haft halsont/åkomma i 2 veckor, skiiit!!!!)

 

men klistret skall man nog röka eller nått istället, ja vad som helst, bara man inte har det under skidorna.

 

Ville bara förmedla min tanke att det pga befintlig snö, som väl är lite isig typ, kan behövas ngt klibbigare för fäste än vad bara den senaste fallande snön kan säga. - Men kommer det mkt nysnö lär ju såklart bli mer o mer o till slut enbart valla efter den nya snön.

 

Hoppas ni får till det bra, och får ett fint lopp. Tänk på mig, som hostat i snart 2 veckor...

Link to comment
Share on other sites

Ja förstår inte varför man inte kan seeda till fler startled än ett elitled. Stog ganska långt fram i led1, inte kul i början, många att köra om ut på vägspåret. Var nästan komiskt när speakern säger att man har ett väldigt fint flyt i starten tack vare seedningen.
Link to comment
Share on other sites

Mmm, vette fasen om jag åker detta lopp igen om de insisterar på _ett_ startled. Möjligen om jag råkar semestra i närheten.

Kommer man två timmar innan start och inser att man är halvvägs ner på startfältet inser man att loppet är kört innan det ens har börjat. Kostar så mycket energi att behöva kryssa och härja utanför spår för att kunna ta sig om.

 

I övrigt ett jättefint lopp även om det är på tok för mycket platt för min smak.

Link to comment
Share on other sites

Lyckades få till vinterns sämsta glid idag. BWLF och sedan svart Marathon. Fäste v40 och ett lager rode extra. Men det blev ett bra träningspass. Hur var erat glid?

Jag hade kanonglid med Swix Marathon svart, toppad med FC78 pulver. 1mm rak rill på det.

Fäste VR40, vilket var bra. Men så här i efterhand skulle jag valt bort fäste. Har ej kört i Orsa tidigare så hade dålig koll på (platta) banan...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...