Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Norska regelbrott och bedömningar


kustlöparen

Recommended Posts

Då har det hänt igen en norsk åkare har begått ett regelbrott utan åtgärd.
Samma typ av trängning som Stina diskades för i Drammen passerade juryn utan åtgärd.
Den här gången är det inte osannolikt att det påverkade slutresultatet.

Är jag för partisk eller är det inte numera helt uppenbart att norrmännen relativt ogenerat kan komma undan med lite av varje i skidspåret?

OBS! Har inget agg mot de norska åkarna utan det är juryns inkonsekvens som jag vänder mig emot. Det är rätt svårt att slå de bästa när de tillåts tänja på gränserna lite mer än övriga.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar inte vila på hanen när det kommer till att kritisera FIS och deras sk. juryarbete.  ;) 
Men just i det här fallet tycker jag att det är löjligt av framförallt SVT att hetsa över en sådan här strunt-grej. Till att börja med tycker jag inte att de norska åkarna åkte ojust, jag tycker inte ens att de var speciellt tuffa. 
Väljer man att lägga sig i suget bakom ledaren och slåss om placeringarna i stället för att ligga först och klyva vind, ja då tycker i alla fall jag att man får vara beredd på lite hårdare tag. Gott så.

Jag kan dock tycka att Stina Nilssons diskning i Drammen var en överreaktion från FIS sida.
Men, jag kan samtidigt tycka att hon liksom samlade på sig minst en varning genom upprepade onödigt tuffa spårval och alldeles för många "taktiska spårbyten" genom hela tävlingen. 
Den stora skillnaden här är dock att Stinas slutgiltiga förseelse skedde mitt på upploppet och inte i en tight fight-kurva ute längs banan.

Link to comment
Share on other sites

Den stora skillnaden här är dock att Stinas slutgiltiga förseelse skedde mitt på upploppet och inte i en tight fight-kurva ute längs banan.

 

Ja, FIS sa selv at det var strengere regler som gjaldt der det var satt spor enn i kurver og i overgangssoner mellom flere og færre spor. Men ellers er jeg enig at dømmingen har vært lite konsekvent og en kan ane at juryen vegrer seg for å straffe noen utøvere. Siden dette angår klassisk mer enn fristil er slik dømming en mye større trussel mot klassisk stilart enn staking.

Link to comment
Share on other sites

Det antydes at juryen er norskdominert... Noen som vet hvordan sammensetningen er blant juryen? Varierer det fra gang til gang eller har de samme nasjonene et fast antall representanter?

Tror inte det var några norrmän i juryn. Ser man till nationella norska tävlingar så gör ju norskdominerade jurys ett bra jobb inte minst senast i NM. 

 

Det är således varken norska åkare eller Norge jag vill åt, utan ett konsekvent sätt att använda reglerna. 

Det bästa hade givetvis varit om inte Stina blivit diskad i Drammen då hade vi sluppit den här farsen, eftersom hon jagar segern i sprintcupen är det extra viktigt. Om hon inte blivit diskad i Drammen hade hon varit ledare i cupen nu är hon trea istället.

Tror inte Östberg gör det för att medvetet tränga Stina utan det är sånt som händer, men givetvis blir den som blivit diskad och har ett gult kort omedvetet något försiktigare än den som inte får några reprimander.

Link to comment
Share on other sites

Att Stina diskades i Drammen protesterar jag inte mot, finskan var tvungen att stanna upp på upploppet.

Incidenten på slottsprinten är jag lite osäker på, dels sker det tidigare på banan och så har jag inte sett så tydliga bilder på situationen.

 

Den största frågan är hur johaug kunde undvika straff på touren, där var det självklart med diskning enligt mig. Kanske juryn resonerade på samma sätt som när Sundby skatade innan upploppet i kollen, de tjänade inget på det.

Link to comment
Share on other sites

Att Stina diskades i Drammen protesterar jag inte mot, finskan var tvungen att stanna upp på upploppet.

Incidenten på slottsprinten är jag lite osäker på, dels sker det tidigare på banan och så har jag inte sett så tydliga bilder på situationen.

 

Den största frågan är hur johaug kunde undvika straff på touren, där var det självklart med diskning enligt mig. Kanske juryn resonerade på samma sätt som när Sundby skatade innan upploppet i kollen, de tjänade inget på det.

Fast Johaug vann ju mkt på detta i touren. 3 minuters tidstillägg hade nog gjort så att hon inte vunnit. Att inte Johaug fick tidstillägg är ju högst anmärkningsvärt när flera andra åkare både blev diskade eller fick varningar för betydligt mindre förseelser.

Sundbys och Johaug skejtade ju båda på upploppet i Kollen, men det är en helt annan sak.

Det är som sagt inkonsekvensen som blir ett problem. Åkarna vet ju inte vad som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Fast Johaug vann ju mkt på detta i touren. 3 minuters tidstillägg hade nog gjort så att hon inte vunnit. Att inte Johaug fick tidstillägg är ju högst anmärkningsvärt när flera andra åkare både blev diskade eller fick varningar för betydligt mindre förseelser.

Sundbys och Johaug skejtade ju båda på upploppet i Kollen, men det är en helt annan sak.

Det är som sagt inkonsekvensen som blir ett problem. Åkarna vet ju inte vad som gäller.

Johaug kom sist i finalen trots att hon tog skate-skär, då därför kanske juryn tyckte att hon inte behövde straffas, det var så jag tänkte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

 

Avkreftet i denne podden: http://skidskyttepodden.se/podcast/avsnitt-10-ebba-andersson-jenny-solin/Ebba og Jenny sier at de snakket med de norske og at det ikke var noe problem. Det er som vanlig mer konflikt i avisene enn i sporet! Kul podd forresten!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...