Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tranemo Midnight Skimarathon


E.Finnskog

Recommended Posts

Det behövs fler anmälningar forumiter.

 

Ang banprofilen.

Just nu är ett varv 4500-4600m gissar jag.

Det är 5 backar per varv. Om jag gissar så är nog 2km flackt. 1.3 km uppför och 1.3 km fartställning.

Det är ett alldeles lagom kuperat elljusspår.

Det kommer vara en hel del som kommer att staka banan gissar jag.

Link to comment
Share on other sites

Något liknande det här skulle jag gissa att banan ser ut: http://jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=11586385. Förhållandevis flacka stigningar, ett sammanhängande nästan helt flackt parti.

 

Enligt gpsen i telefonen blev ett varv idag 4,5km, sedan kan ju banan dras annorlunda än spåret gick idag.

 

Har anmält mig men kommer troligtvis inte hinna hem från jobbet i tid.

Link to comment
Share on other sites

Haha, nej för f-n. Var ett tips att täcka med Rode Violett och ett annat att täcka med VR62, kunde inte bestämma mig vad jag skulle ta så jag körde 2 lager Violett och ett VR62. :-) Funkade iaf riktigt bra. Tycker det svåra med att lägga klister är att lägga rätt mängd, tror detta har mer betydelse än toppingen

 

Var minusgrader på natten/morgonen och sen övergick det till någon + grad under dagen och var väl nån - grad under själva loppet som startade 18:00. Spåren var bitvis blanka och bitvis sockriga, endast konstsnö

Link to comment
Share on other sites

Mycket trevligt lopp. Fina spår. Lite knixig bana och nödlösning med 2 90 graders kurvor, men annars väldigt bra arrangemang och kanon service av langarna som verkligen var på alerten och stod ute i spåret och langade i farten. Jag var en av dem som vurpade och ställde till med kaos första varvet. Mitt klister högg som fan utanför spår, men bara första varvet. Antagligen så frös det i lite innan start. Hade lagt KB20+KX35+Vauhti Lila och duttat lite med Start Wide. Fungerade klockrent efter första varvet. Min gissning till seedning Elit: 1.54, 1: 2.00, 2: 2.10, 3: 2:20, 4: 2.30, 5. 2:40,  6: 2.50 7: 3.05 8: 3.20 9: 3.35

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det var en kul tävling. Snabbt, även om spåren sög lite andra halvan när de blev lite lösare. Gick ju att gå utanför lite här och där dock. Nån drog min stav _bakåt_ i ett tramp, så jag gick fasen omkull för första gången någonsin i ett skidlopp där under förstavarvet. 

Körde en expressvallning med befintlig Skinnarloppsprepp plus en runda med Vauhti Flour Cleaner och lätt handborstning. Fäste SkiGo Violett klister invärmt, sen åkklister i form av SkiGo HF Universal. Täckte inte. Gick som tåget får jag säga. Ingen ifrysning. 

 

Tror också att seedningen blir 2:00 - 2:10 osv, men elit kanske läggs på 1:50 ändå.

Link to comment
Share on other sites

Var lite läskigt på första varvet eftersom inte alla hade insett att granruskorna markerade åkriktning och att det skulle komma mötande trafik. När vi mötte tätklungan blev det därför en hel del gap och skrik och några som fick kasta sig in i högerspåren. Instämmer i att det var en jättetrevlig tävling, tror personligen att gränsen för led fyra går vid 2:33 ;)

Link to comment
Share on other sites

Seedning klar.

 

Segertid 1:48:56

 

Elit   1:49

Led 1  1:59

Led 2  2:09

Led 3  2:19

Led 4  2:29

Led 5  2:39

Led 6  2:49

Led 7  3:04

Led 8  3:19

Led 9  3:34

 

Lite småtufft som vanligt på små varvlopp, men var väl ändå som väntat +- nån minut sådär. 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Någon som kan säga något om årets bansträckning? Några backar att tala om?

Konstsnöspåret i Tranemo är inte lika kuperat som de i Borås och Ulricehamn. Nu har man lagt till en slinga i nordost som jag aldrig har åkt, men på kartan ser den flack ut.

 

Jag har inte tänkt åka, men om jag skulle ha åkt hade jag satsat på blanka skidor. Både med tanke på banan och med tanke på vädret.

Link to comment
Share on other sites

Jo den är tuffare än Åkulla, skulle tippa att stigningen är minst den dubbla i Tranemo mot Åkulla. Däremot är ingen av backarna i Tranemo så brant som pulkabacken i Åkulla. Förra året var den totala stigningen 524 meter i Tranemo mot 240 meter i Åkulla men med årets dragning av spår så lär den bli mindre.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med Multigrade och några extra Rossa klickar förra lördagen... bra bett i början men sämre när temperaturen steg över nollan. Jag diagonalade förbi en del stakare i de rätt så långa uppförsbackarna. Absolut inte vad jag kallar en stakningsbana.

Extra slingan däremot ren stakning om man inte är genommör... fast då diagonalar man nog på platten också.

 

Skulle tro att det var Multigrade som gav bettet i lördags (grymt bett i backarna men bra glid på grusskidorna), Rossa ger inte så bra fäste enligt mig, fast i Rossa temp är det väl sämre fäste i och med en del slush i spåret.

 

För mig var det rejäl vinst med fäste mot de stakare jag såg. Ingen stakare som körde om mig ett par få med fäste men generellt sett stakade man långsamt hackande i de långa uppförsbackarna men tog inget i nedförsbackarna. Hård botten i lördags, riktigt hård botten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...