Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rillverktyg - inköp- och användarstrategi...


Shy Guy

Recommended Posts

Nu när våren närmar sig - och med Vasaloppets senaste blötföre i färskt minne - så är det nog många liksom mig som kommit upp i "pulvernivå" men som nu överväger rillverktyg som nästa steg. Vad ska man satsa på om man bara ska köpa en enda och hur använder man den bäst. Red Creek Rak 1 mm  känns som ett safe val men den kanske inte går i riktigt varmföre? Julgranarna har jag aldrig riktigt förstått mig på, kör man alltid dem ihop med en rak? Ett drag bara med verktyget efter slutborstning och hårt tryck bak eller?

 

Så om någon vänlig själ vill dela med sig lite erfarenheter både på inköp, användande och resultat i glid vore jag tacksam.

Link to comment
Share on other sites

Rak 1.0 är nog ett bra val. Ger förbättringar i många fören beroende på strukturen i skidan. Men rak 2.0 är den som ger mest signifikant förbättring när det är blött och is. Jag har dock bara testat med RS-Rillers rullar så det finns säkert någon rill som är ännu bättre!
Link to comment
Share on other sites

Har också tänkt att införskaffa mig struktureringsverktyg, rak 1 mm och 2 mm. Funderar på antingen Red Creeks eller Swix. Vet att Swix är skärande och sitter kvar tills man slipar/sicklar om skidan. Får man betydligt bättre resultat av en skärande riller? Någon med erfarenhet dela gärna med er!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...