Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsmängd för vasa?


Anders

Recommended Posts

Hej ska försöka åka vasan på under 6h nästa år och undrar hur mycket tränings ni skulle uppskatta att det behövs. Förstår att det skiljer mycket mellan olika personer. Ni som åker på runt 6h, hur mycket uppskattar ni att ni tränar per vecka? Har bra kondis nu men behöver helt klart med skidträning.
Link to comment
Share on other sites

Hejsan!
Jag åkte på 5:59 i våras.
Jag försöker köra i snitt 2-3 pass / vecka, tyvärr blir det lite si&så med träningen nu då jag jobbar tvåskift och har ena barnet (3 år) hemma tills jag åker till jobbet. Det som man kan tänka på är väl att tekniken hela tiden finns där. Jag körde c:a 40 mil rullskidor och 45 mil skidor innan vasan i våras.
Nu har jag ställt upp husvagnen i Säfsen/dalarna och hoppas där kunna få mer träningsmängd och siktet är inställt på medalj i Vasan.
Link to comment
Share on other sites

Jag åkte på 5.20 2005 och trännade då 4 pass per vecka under skidsäsongen. Det blev 100 mil innan vasan.Försäsongsträningen bestod nästan uteslutande av löpning var därför rejält svag i överkroppen när snön kom. Jag är dock ingen stor talang så jag tror att man kan klara sig med mindre tränning.
Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt skidor i 4 år, hade dessförinnan aldrig åkt. Konditionsträningen var då helt ny för mig.

Med det vill jag säga att det beror helt på vilken träningsbakgrund du har och i vilken kondition du befinner dig nu. Hur många lopp har du åkt tidigare?

Mitt första lopp fick jag bryta, sedan har jag haft ca. 6,13, 5,29 och 5,12. Jag skulkle rekomendera rullskidsträning som bas (2 pass/vecka), och ett intervallpass i löpning per vecka. Lägg därtil lite basstyrketräning en gång i veckan så tror jag målet kan vara uppfyllt ifall det inte blir grisföre. Har du mera tid så kan jag varmt rekomendera stavgång i backe.

Det är egentligen bättre att jämföra placering, eftersom tiden är så beroende av före.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det är klart att man ska vara vältränad, men det är inte mindre viktigt att man behärskar tekniken fullt ut. Fixar man inte det är det inte lätt. Anders, ta kontakt med skidklubben där du bor. Där kan du få hjälp med teknik, valla osv. De brukar ha träning i olika nivåer en eller ett par gånger i veckan eller så. Sen kan du åka iväg på ett träningsläger som det dräller av i januari, februari, om inte klubben ordnar det och lära dig att åka skidor på riktig snö. Det brukar vara värdefulla dagar.
Underskatta aldrig Vasaloppet. Det är långa 9 mil om man inte är tränad för det. Klart att man alltid tar sig igenom det på något sätt. Men det är betydligt roligare om man kommer väl förberedd på alla sätt. Har du skidat loppet innan?
Jag har en klubbkompis som kom i mål 1 timme och 20 minuter före mig på VL. Han är urkass på teknik. Han kan bara staka, och det gör han alla 9 mil. Men han har en grym överkropp. Han är supertränad. Men hade han klarat av tekniken hade han lätt kommit på medaljtid. Nu saknas det cirka 20 minuter för det. Det ena utesluter inte det andra.

Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...