Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallaställ


Emilomega

Recommended Posts

[quote name=bumbipungen]Jag har Skigos och är missnöjd, har böjt det när jag lagt lite vikt vid rillning. Ska bygga eget med ideer från TT och björnstället!
Det är ju inte svårt... Bara man hittar tid >.<[/quote]
Jag ska under morgondagen lägga ut lite fler bilder på olika varianter på vad jag tycker är bra vad gäller hemmabyggen av vallaställ. Jag tycker mina hemgjorda inte är sämre än Björnstället. Björnstället är suveränt vad gäller att snabbt spänna fast en skida. Speciellt om man växlar mellan olika längder. Snabb och mycket smart fastspänningsanordning. Dock tycker jag att den krånglar ibland för Rottefellabindningar, då plattan på dessa sticker ut så lång utanför skidan.

Men om man jobbar hemma och inte behöver växla mellan 50 olika par om dagen, så tycker jag det finns hemgjorda varianter som är nog så bra. Men som sagt, jag lovar att posta lite idéer här, via min blog, i morgon när jag har mer tid att skriva.

Glömde
Det finns ju en tråd om Skigos ställ. Alla var väl inte helt nöjda. Jag provade deras för ett drygt år sedan och tyckte det var rangligt och dåligt. Sök via sökfunktionen, de som är intresserade av den tråden...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen]Jag ska under morgondagen lägga ut lite fler bilder på olika varianter på vad jag tycker är bra vad gäller hemmabyggen av vallaställ... osv osv osv[/quote]
Tack! Började igår att snickra ihop en arbetsbänk i garaget.
Har tänkt ha den som vanlig arbetsbänk sommartider och på vintern som vallaställ. Planen är som TTs profil ungefär, kanske med möjlighet att ställa in för kortare skidor (har två små som så småningom kanske vill ha vallat).
Sedan täntke jag massa olika fack rakt fram för olika vallor och ovanför vallorna flera pinnar för placering av X antal skidor.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=HW]I senaste Vasalöparen finns en bra artikel hur man fixar sin egen profil.[/quote]
Jag läste på EW´s blog att han skulle göra en sådan artikel. Skrev lite tips till honom. Han skrev då mer att det var en polare till honom som gjort några ställ. Han hade några bilder på sin blog. Enligt mig bara det vanliga med en hel profil utan skjutbara delar. Snygga förvisso, men inte så funktionella enligt mig om man ska växla mellan skate, barnskidor och klassiska. (Jag har själv en kompis som gjort ett skitsnyggt i rostfritt stål, men inte så funktionellt det heller…) Jag skrev även tipsen till EW´s polare. Jag får väl läsa i Vasalöparen om de tog till sig något/några av mina tips ;)

Lite av tankarna skrev jag ju av mig på min blog innan jag stack till Fuerteventura…

[url]http://semisekelbloggen.blogspot.se/2013/12/att-gora-ett-eget-vallastall.html[/url]

Men jag skriver mer i morgon, med mer bilder...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=bumbipungen][quote=Dunderklumpen]Jag ska under morgondagen lägga ut lite fler bilder på olika varianter på vad jag tycker är bra vad gäller hemmabyggen av vallaställ... osv osv osv[/quote]
Tack! Började igår att snickra ihop en arbetsbänk i garaget.
Har tänkt ha den som vanlig arbetsbänk sommartider och på vintern som vallaställ. Planen är som TTs profil ungefär, kanske med möjlighet att ställa in för kortare skidor (har två små som så småningom kanske vill ha vallat).
Sedan täntke jag massa olika fack rakt fram för olika vallor och ovanför vallorna flera pinnar för placering av X antal skidor.[/quote]
Du får lite idéer i morgon. En fråga är om du kan ha ett hål i bänken så du kan spänna en vingmutter underifrån?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen][quote=bumbipungen][quote=Dunderklumpen]Jag ska under morgondagen lägga ut lite fler bilder på olika varianter på vad jag tycker är bra vad gäller hemmabyggen av vallaställ... osv osv osv[/quote]
Tack! Började igår att snickra ihop en arbetsbänk i garaget.
Har tänkt ha den som vanlig arbetsbänk sommartider och på vintern som vallaställ. Planen är som TTs profil ungefär, kanske med möjlighet att ställa in för kortare skidor (har två små som så småningom kanske vill ha vallat).
Sedan täntke jag massa olika fack rakt fram för olika vallor och ovanför vallorna flera pinnar för placering av X antal skidor.[/quote]
Du får lite idéer i morgon. En fråga är om du kan ha ett hål i bänken så du kan spänna en vingmutter underifrån?[/quote]
tanken är att använda skruv och mutter för att mer permanent fästa en räls av något slag där jag kan låta profilerna glida i för att kunna anpassa beroende på skidans längd, men inte tänkt så långt i detalj än, är ett sommarprojekt detta.. Grunden, dvs bänken, började jag med igår för att få undan lite bråte i garaget och fria upp ännu mer yta för mer gymprylar...
Beställde nya block till hemmabygda stakmaskinen igår med, i sommar är det hårdsatsning som gäller ;)

Men ser jag någon snillerik ide där jag behöver ett hål i bänken så fixar jag det såklart!

Har även tänkt lägga linoleumgolv på hela bänken och göra ett skräpfack där man enkelt kan skrapa ner sicklad valla.

Ska kolla vasalöparen med, läste det skulle vara en artikel i den... Bara hunnit läsa slutet som handlar om ultravasan än så länge... :P
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen]Snyggt!
Men det skräpar ju ner en del när man vallar, så jag gillar inte att ha burkvallor öppet sådär. Du kanske skulle fundera på gångjärn och luckor? (Själv har jag alltid mina vallor i billiga verktygslådor.)
Jag återkommer med tips om vallaprofil. Kanske hinner skriva lite i em. ;)[/quote]
Hyllan står ca 40 cm längre in än profilens tänkta placering, klart det blir damm när man borstar osv men det sitter ju lock på vallorna så gör det något om det skulle lägga sig damm i hyllan menar du?
Luckor med gångjärn känns mindre kul i så fall (blir ivägen), kanske luckor man kan haka av och ställa bort i så fall..
Jag har vallorna i verktygslådor nu och det funkar bra men detta känns mer effektivt!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=bumbipungen][quote=Dunderklumpen]Snyggt!
Men det skräpar ju ner en del när man vallar, så jag gillar inte att ha burkvallor öppet sådär. Du kanske skulle fundera på gångjärn och luckor? (Själv har jag alltid mina vallor i billiga verktygslådor.)
Jag återkommer med tips om vallaprofil. Kanske hinner skriva lite i em. ;)[/quote]
Hyllan står ca 40 cm längre in än profilens tänkta placering, klart det blir damm när man borstar osv men det sitter ju lock på vallorna så gör det något om det skulle lägga sig damm i hyllan menar du?
Luckor med gångjärn känns mindre kul i så fall (blir ivägen), kanske luckor man kan haka av och ställa bort i så fall..
Jag har vallorna i verktygslådor nu och det funkar bra men detta känns mer effektivt![/quote]
Snygg bänk! Jag skulle dock som Dunderklumpen säger samla vallorna i en vallalåda som du lätta kan ta med dig. Annars får du plocka brukarna fram och tillbaka mellan hyllan och lådan. För du ska väl ha med dig vallorna när du ska iväg och åka/tävla? Jag har en låda med bara fästvallor (alltid med) och en med bara glid (bara med på träningsläger och race).

Var hittade du stället för vallajärnet?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...