Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Positionering?


Davidssoneddie

Recommended Posts

Hej,

 

Ni som har vanan inne från tidigare starter i VL hur brukar ni positionera er i starten?

 

spontant tänker jag att ut mot kanterna som fördel framme i backen.

 

Står i led 4 och tänker mig att det kommer vara svårt att få till ett bra flöde fram tillbacken, där uppe antar jag att det brukar släppa ganska bra då man enbart har duktiga åkare längre fram.

 

Har aldrig åkt VL tidigare och på ÖS så brukar det vara lugna puckar tillbacken och även uppför.

 

tar med varm hand emot tips gällande positionering för att få ett bra utgångsläge.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Detta är nästan 10000kronorsfrågan angående vasaloppet.

 

Svårt att förutse, många faktorer spelar in. Först ska du ju hitta ett bra ställe att lägga ut skidorna när du väl kommer in i fållan, om du nu inte köat sen kl 3 och står främst.

 

Jag har många ggr varit sugen att testa högersidan för att komma till höger om "dungen" i backens inledning men i princip varje gång har jag hamnat till vänster eller i vart fall dragits med åt vänster under den 1a kilometern. Tror det funnits simuleringar av detta flöde, med risk för att ha fel så var det höger man skulle gå?

 

Problemet är att man får gå rätt så långt höger i startfållan för att komma upp höger om dungen, och ju mer ut på kanten du kommer desto större risk att bli instängd ifall ngn faller framför dig på den flacka startrakan innan vägövergången. Och då kan man lätt tappa 1-2 startled.

Link to comment
Share on other sites

Simuleringar visar att när man väl är uppe i backen så går det snabbast i mitten, tricket är väl att utan att vara burdus ta rygg på de som fyller på mellan spåren (vilka spår?) och sen lite längre upp efter (lilla) vägövergången ta ett lämpligt spår och komma in i diagonalrytmen. Brukar sikta på strax vänster om dungen.
Link to comment
Share on other sites

Tänk ett rör... det rinner långsammast i kanterna där motståndet finns :)

På något vis rinner köerna liknande i backen i starten?

 

Men höger eller vänster?

Jag undrar alltid varför man aldrig ser några längre visningar av flödet i backen, borde vara TV mässiga bilder men alltid blir det sekundsnabba panoreringar. Jag ser ju att man får gå en längre väg till vänster vilket talar för höger, dessutom fler som står på högersidan i de främre leden (kan man se på startbilden) och därmed borde det gå snabbare med luckor till vänster för de i fyran (även jag lär hamna där någonstans i år). Jag har startat en gång i fyran, tiidgare, och då stod jag till höger och körde mer rakt fram när det svängde vid vägövergången för att vara i mitten av den bredare vänstersidan (tänk röret och motståndet i kanterna). Det har varit mitt rekord i Smågan... jag kom upp i placering ca 2500 vilket jag anser vara bra för att ha startat i mitten av fyran.

 

Avsmalningar på startgärdet kan totalt förstöra varje strategi som ändå har samma chans som en lott...

Lycka till Eddie :)

Men på något vis kan jag nog ändå rekommendera att stå i mitten i backen (inte stå förstås) och försöka hänga på någon som är bra på att tränga sig fram... vissa har mer matjord i fickorna än andra när det gäller att hitta fritt fram...

Link to comment
Share on other sites

Simuleringar visar att när man väl är uppe i backen så går det snabbast i mitten, tricket är väl att utan att vara burdus ta rygg på de som fyller på mellan spåren (vilka spår?) och sen lite längre upp efter (lilla) vägövergången ta ett lämpligt spår och komma in i diagonalrytmen. Brukar sikta på strax vänster om dungen.

Precis min erfarenhet på tiden jag stod i led 2-3. När det närmar sig backen fegar de flesta ur och gär till höger eller vänster eftersom det känns säkrare om något händer. Och det var tämligen fritt att åka i mitten (just till vänster om ladan)  nästan utan hinder. Nu när jag står i led 5 och med så många uppsidningar upplever jag det helt tillproppat när jag når backen hur jag än står. Och då följer jag bara snällt med strömmen upp till myrarna som jag skrev i mitt tips i senaste Vasalöparen  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det vore intressant att se om det ökade antalet deltagare som stakar påverkar flödet i första backen. Vänster upplever jag som lite flackare än högra sidan och stakarna borde därför ha en preferens för att välja vänster. Sen gäller det förmodligen bara led 0-2 men det kan ju påverkar köerna en aning för led 3-4 också tänker jag.

Link to comment
Share on other sites

Såg något klipp från starten 2014. Klippet börjar från led 2 och går snabbt över till led 3. 10sek tog det att tömma led3 tills led 4 åkare började komma på bild.

Vore rätt gött om man kunde kapa lite placeringar redan från start så utgångsläget blir bra. Väl framme i backen så är det ju som det är tänker jag.

Link to comment
Share on other sites

Såg något klipp från starten 2014. Klippet börjar från led 2 och går snabbt över till led 3. 10sek tog det att tömma led3 tills led 4 åkare började komma på bild.

Vore rätt gött om man kunde kapa lite placeringar redan från start så utgångsläget blir bra. Väl framme i backen så är det ju som det är tänker jag.

Efter din storsatsning både på skidåkningen och på min tråd så är jag övertygad om att du kommer att göra ett kanonlopp och slå min bästatid med hästlängder. På ett ställe skriver du att du står i led 3 och på ett annat i led 4. Det kan nog skilja lite beträffande möjligheterna att få åka någorlunda obehindrat i första backen. Lycka till från ditt "troll" och vän

Link to comment
Share on other sites

Nej Lars-Erik Jag siktade på Led3 till i år men är kvalad till Led4.

Lite rolig info gällande startleden.

2015.

Elit: 246, Led1: 459, Led2: 786, Led3: 1224, Led4: 1428

2016

Elit: 230, Led1: 343, Led2: 628, Led3: 975, Led4: 1251

 

För 2016 så skall det vara 716st löpare färre just nu i dessa 4 led.

 

MattaP, Jag håller med dig om detta och att tävlingen börjar inte förrns efter backen.

Jag kommer inte åka mellan spåren fram tillbacken och kommer starta min jakt på placeringar när jag är uppe.

Position vid start är hugget som stucket med andra ord??

på ÖS vill jag alltid ligga tre spår från vänsterkant i starten. Valmöjligheten att gå in mot mitt men samtidigt ett bra utgångsläge när man väl är uppe för att komma ut i "fast lane" men på VL så känns det svårt att kunna välja och råden i hur ni andra brukar tänka och uppleva detta är intressant att höra.

Link to comment
Share on other sites

Jag kikar på youtube och ser det som jag kommer ihåg... kanterna går långsammare än i mitten.

Dessutom kan man se att det går fortare på vänsterkanten eftersom det är längre där.... och därmed färre och friare att köra snabbt..

Längst till höger verkar det tjocka till åtminstone i led 3-4 på slutet av rakan strax innan vägövergången?

 

Så kanten är inget tips från min sida men till höger eller vänster om mitten?

Förra året fastnade grinden till höger och saktade ner den sidan rejält (jag fastnade där) men annars tror jag nog en del på strax till höger om mitten. Framför allt när man står i 4:an eller bättre, annars är risken stor att fastna bakom veteranare som står i 5:an utan att hinna med i de första milen (de rackarna har ju lärt sig att sparat krafterna till senare :)).

 

Jag tror det kommer många seedningar nu på slutet, med få lopp så komer det att bli sena seedningar...

 

Jag kör på din strategi Eddie! Tävlingen börjar efter backen, i backen kör man som övriga utan att jaga och stressa, det finns tid till det också :)

(förresten stressar alla andra så att ligga i rygg lär gå fort nog)

Link to comment
Share on other sites

precis, man skall nog inte "försöka för mkt" på startgärdet o i backen, leder nog bara till onödigt "adrenalinpåslag" (tänk 08-bilist som sicksackar mellan filerna...)  och att man slösar kraft som behövs senare.

 

Lite grann lagom vaken kan man ju såklart vara, men som sagt nog från led(2) 3 o bakåt mestadels rätta in sig i ledet o hänga med i den fart det råkar gå

Link to comment
Share on other sites

Har tidigare stått i led 4 ett antal år, och mest valt höger. Min känsla är att de år det är ganska fast och bra underlag i backen kan höger vara ett bra val. Snabbt hitta lite linje och toksaxa upp förbi "ön" för att sedan vila lite i stora kön. De år det är löst och jävligt är risken för kaos till höger pga åkares fall betydligt större. Den brantaste knixen med en massa stressade åkare i 15 socker är ett lotteri med stavar och kroppar överallt, och då kan vänster vara både säkrare och snabbare.

 

(Det år jag troligen var i bäst form föll en åkare framför mig handlöst baklänges i första branten till höger, och plötsligt var min högerstav i tre delar. När jag väl kom ut i backen igen med lånestav var jag omringad av led 7-åkare, och missade medalj med nån minut efter nio mil med obalanserade stavar + rejäla blåsor i handen. Då hade vänster varit bättre val)

Link to comment
Share on other sites

Ett tips kan vara att limma trugorna ordentligt med rätt sorts smältlim. Jag misstänker att många avtrampade trugor i VL orsakas av att folk inte har koll och tar vanligt classe-lim eller liknande. Men det är för hårt för att limma stavar. Jag tog classe-pickan med "cotech" limstavar en gång av ren bekvämlighet när jag skulle byta trugor inför träning. Det höll några träningspass men sedan kunde jag vrida av trugorna med handkraft utan värme. Inget man skulle vilja rejsa med.
Link to comment
Share on other sites

bra inlägg MC Hammer, ngt att tänka på.

 

- Jag har iofs använt just Classe o Cotech i flera år utan problem. - Då "överdoserar" jag iofs limmängden ganska redigt och drar på på såväl staven som trugan (ich torkar bort överflödet mens det fortfarande är varmt.

 

Limmar även rullskidstavar med samma lim o samma metod; utan problem i flera år.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...