Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Positionering?


Davidssoneddie

Recommended Posts

Det beror nog på i vilket startled du står också...

Jag tyckte att det gick hyfsat, märkte ingen stor skillnad möjligtvis lite trögare tidigare men något snabbare efter vägövergången.

 

Vänster eller höger är extremt beroende på om det finns annat som händer... startgrindar som inte höjs, vatten på startfältet osv.

Ett tips som jag brukar tänka på är att kanterna oftast går lite långsammare än mitten i backen... så dra dig lite inåt. Jag har ofta åkt om de som står till vänster eller höger när man kommer upp en bit i backen, konstigt nog brukar det gå snabbare i mitten enligt min erfarenhet. Runt startled 4-7.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Ju längre fram desto mer nytta av att det är kortare spår i innerspåret... dvs till höger...

Kolla vasaloppets hemsida så ser du hur de första startleden väljer högersidan först och främst, uppvägs kanske av mer fritt blås till vänster... men jag tycker att fyran startar så snabbt jag kan så ingen extra far från min sida oavsett var jag står dvs det är i backen man kan göra skillnad och tills dess så kort osm möjligt dvs till höger men kanppt i fyran... trean absolut?

Link to comment
Share on other sites

Åkte många gånger höger om ön från led 4 och led 5. Men det är lite lotteri, eftersom man KAN ha otur och hamna bakom ett större klung-ras och risken för stavbrott är större. Numera går jag till vänster om ön.. Är det löst och sockrigt blir branten till höger långsammare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...