Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Billig pulver vs dyr, nybörjarfråga.


småland78

Recommended Posts

Hej

 

Jag Är inne på om jag ska köpa en burk pulver för testning, kör mestadels för konstsnö/vanlig som dimper ner ibland.

 

Hur kinkigt är det med temperatur när det gäller pulver, ska man välja en kallare precis som parrafinet för att få den och hålla. Eller ska man ligga precis i temperaturområdet,

 

och blir det mycket bättre glid med pulver?

 

Jag satt och kikade på

 

* innovax extreme warm flour och extreme Cold flour.

Någon som har erfarenhet av dessa?

 

*Även Vauhti HP Fox var det bra pris på

 

*Skigo syntetpulver eller Swix.

 

Källa prisjakt.nu

 

Och hur är det med billigare syntetpulver, är dom meningslösa eller får man ut mer mycket mer klös i skidorna?

 

/ Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att köpa skidprylar till fullpris är för suckers. Jag har aldrig handlat nåt pulver eller hf paraffin för fullpris. Det gäller bara vänta ut rätt läge så har alla butiker reor. Just nu köpte jag swix cera f pulver för 899kr. Kommer räcka till 10 tävlingar för mig. Alltså typ två vintrar. Det är inte så dyrt. Vänta tills tex Huselius kör med 20% på allt under tex påsken. Vips har man ett hf paraffin för 299kr som räcker lääääääääänge om man bara tävlingsvallar med det.

 

Köp swix, skigo, rex m.m på reorna och skippa budgetmärken, det är mitt tips iaf.

Link to comment
Share on other sites

Skogsvakt, har du testat billigare pulver och vad är skillnaden. Bygger det in skit eller slits dom bort fort/funkar inte alls? jag fick tag i ett billigare swix marathon parrafin och vart svinnöjd. Tuggade igenom 4 mil med denna förra veckan. I pricip allt stakning, och har knappt tränat något sista halvåret. Frågan är bara vad jag ska hitta bättre glid. Var tvungen och lägga glid fram till klisterzonen i år. Kanske mina skidor är för mjuka. Ska stenslipa dom och parrafinera hela skidan och lägga ner det där med fästvalla. Men när det gäller stakning och snabba stakskidor så säger folk olika. Är det så att en mjuk skida går bättre i blötföre och ett toppigt högt spann går bättre i kallföre. Med kompletterad struktur? Kanske ska vänta med pulver och konplettera med ett skidpar? / Förvirrad amatör ;)
Link to comment
Share on other sites

Jag har kört ganska mycket Innovax genom åren och har bara gott att säga. Dock mest erfarenhet från alpin skidor, men även en hel del på längd. Deras Beta-pulver är standard under kallvädersperioden tillsammans med blårex. Jag lägger troligtvis order på Innovax paket för 1400 till nästa säsong.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...