Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swix Marathon


Stal

Recommended Posts

Jag ska åka ÖS för första gången i år och tänkte nog köra med Swix Marathon som glidvala och min fundering är hur får jag bästa resultat?
Jag tänkte grunda med Toko grafit och sen slänga på två lager Swix Marathon, räcker det? Eller ska man toppa med Pölders fluorkloss?
Jag kommer nog vara ute så länge så jag tänkte försöka använda en valla med brett temp.spann.

Link to comment
Share on other sites

Pulver är inte med i planen i år, för dyrt med tanke på hur dålig teknik jag har. Så i år var planen att köra med Marathon och jag tänkte lägga två lager mest för att jag har märkt att Toko grafit ibland suger fast lite om man bara kör med ett lager av dagens valla. Fast det kanske inte behövs med Marathon?

Link to comment
Share on other sites

Pulver är inte med i planen i år, för dyrt med tanke på hur dålig teknik jag har. Så i år var planen att köra med Marathon och jag tänkte lägga två lager mest för att jag har märkt att Toko grafit ibland suger fast lite om man bara kör med ett lager av dagens valla. Fast det kanske inte behövs med Marathon?

Det är ju inte precis så att du får mer valla (marathon) kvar på skidan för att du sicklar bort och smälter på en omgång till. Det enda som händer är att du får mindre valla kvar i förpackningen.
Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte precis så att du får mer valla (marathon) kvar på skidan för att du sicklar bort och smälter på en omgång till. Det enda som händer är att du får mindre valla kvar i förpackningen.

Jag har åkt med tejp tidigare men började valla förra året och har tagit till mig lite tips av andra åkare samt denna bok http://www.adlibris.com/se/bok/vallaguiden-9789163399084

Många gånger så rekommenderar andra och boken att man ska ha flera lager, man kanske mättar belaget mer? Så länge man borstar med tagel och nylon så verkar det lugnt att sätta på flera lager.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt med tejp tidigare men började valla förra året och har tagit till mig lite tips av andra åkare samt denna bok http://www.adlibris.com/se/bok/vallaguiden-9789163399084

Många gånger så rekommenderar andra och boken att man ska ha flera lager, man kanske mättar belaget mer? Så länge man borstar med tagel och nylon så verkar det lugnt att sätta på flera lager.

Klart det är ofarligt men det blir ju knappast nån skillnad om du sicklar borstar och smälter på igen eller om du smälter vallan du lagt på flera gånger för att ev få in lite mer i belaget.

Om de är nyslipade med en lite sämre slip kanske det finns andra anledningar (typ mikrohår) att sickla och borsta dem dock.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...