Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vassa tekniken och na dromtiden i skidloppet med Racefox Ski

Truu och Jonsson fixade dubbel fr Trillevallen

Oskar Kardin och Britta Johansson Norgren vinnare i Grnklitt

Jens Burman och Elisabeth Hgberg snabbast i Bruksvallarna

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

När ska man ta första gel på vasaloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
44 svar till detta ämne

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg

Nordenskiöldsloppet kommer att bli intressant med tanke på dess längd ! Undrar vad de som åkte det först hade med sig . Är helt säker att de kunde utnyttja kroppens energisystem bättre än vi idag . Var nog bättre på att använda kroppens fettreserver på ett annat sätt .

Tror själv att man kan åka längre sträckor utan gel och andra varianter med koffein eller liknande . Man måste träna kroppen att äta annat . I dagens mat finns mycket skit och elände . Våra kroppar fungerar inte lika bra som för - säkerligen förgiftade .

Kan tänka mig att för en vanlig motionär kan det ta cirka 10 -15 månader att vänja sig . Sedan kan man åka vasan med enbart vatten och renkött . Kom ihåg att jag är fullt allvarlig och seriös när jag säger detta . Mvh

Säker på att du är seriös??

Klart man kan åka vasan på vatten å renkött men det kommer inte gå lika fort eftersom det krävs mer syre för att använda fett istället för glukogen. På vilket sätt är våra kroppar förgiftade?

Respektera utvecklingen, skippa fästet!

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 918 inlägg

Konditionssporter kräver lång tid för att träna upp kroppen. Säkerligen tar det lång tid att vänja kroppen vid långsam energi jämfört med snabb. Åtminstone en hypotes för mig så jag håller med om att vi är "förgiftade" på snabb energi. Däremot med tanke på "gift" kanske jag är mer tveksam om man inte räknar in miljögifter.

Däremot så är det mycket lättillgänglig energi idag som vara kort tid.

Vad är då bäst för oss i Vasaloppet eller annan långdistans?

Bra fråga för är Vasaloppet egentligen så långt?

Man är väl inte jätteduktig skidåkare för att klara det på 8 timmar... och en arbetsdag (kort nuförtiden) ligger ju på 8 timmar.

Tänk kroppsarbete 8 timmar om dagen, finns kanske inte mycket idag men tänk förr.

Idag när jag går i skogen med motorsåg och bär utan maskin till högar så tänker jag ibland på vad lite jag orkar.

Så är Vasaloppet med preppade spår egentligen en stor utmaning för de som är tränade (många anser sig vara tränade för detta äventyr)?

Hur som helst tränar jag långa pass med enbart vatten eller möjligtvis äpple och honungsvatten vid skogsarbete och sedan träning (för det måste man ju hinna också på helgen) för att vara beredd på näringsbrist map utnyttjad effekt.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Inga problem att genomför VL på Kött och vatten men som tidigare sagt så ska man nog inte räkna med något kanon resultat.

Gällande kroppsarbete kontra VL så trycker man inte på tillräckligt i spåret om man inte är tröttare än efter ett arbetspass.

Jag brukar vara tärd i ett par dagar efter ÖS och har man ett kroppsarbete som tär lika hårt på kroppen som ett VL så borde man nog fundera på vad man håller på med.

ca 6000 kalorier ÖS för mig = 3 dagsbehov så nog borde man se över sin arbetssituation om man förbrukar detta på en vanlig arbetsdag.

<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 918 inlägg

Haha, jo säkert är det så. Pulsen lär ligga lite högre på ett Vasalopp än vid skogsarbete (riktigt skogsarbete). Däremot så är mina dagar i skogen längre än tiden i ett Vasalopp som ligger på drygt 6 timmar för min del.

Hur många kalorier jag gör av med har jag ingen aning om, vet ej hur man kan veta sådant? Klockan vet det inte utan har bara en formel som gissar... ungefär som att maxpulsen räknas som 220 minus ålder...

Men om man tänker som att hårt arbete sker med lägre energiintag och helst med långsam energi så tror jag att kroppen är betydligt bättre förberedd på ett Vasalopp där man inte kan äta ens snabb energi i den takt som den förbrukas.

Men att alltid inta energidryck eller bars vid all träning tror jag inte fungerar för mig som ligger på mindre än 5 pass i veckan.

Så för mig är en bra förberedelse att träna utan stort snabbt energiintag, jag har ändå mer energi in än ut på en vecka på kontoret...

När det sedan blir tävling så är skidorna tävlingsvallade, jag har vilat de sista dagarna och första gelen tas tidigt för att maximera tillgänglig energi. Allt bättre än vid träning helt enkelt. Train low compete high i varje aspekt.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Gillar dit tänk Knappen.

Kör lite liknande beroende på vad jag tränar.

Hårda intensiva pass så behöver jag sport dryck för att hålla kroppen igång men de lugnare passen körs utan.

Tror att beroende på hur man är som individ och hur väl kroppen hanterar att ta till sig kolhydrater under ett lopp.

gällande Gel så bör man nog ha testat att ta några innan man väljer att göra detta under loppet.

Personligen så tycker jag de funkar bra och min rekommendation är att ta dem innan man blir trött.

Sätta upp punkter där man ska stoppa i sig dem för att redan på förhand ha en plan för energi intag.

<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 918 inlägg

Det finns toaletter utmed banan så visst kan man testa första gången på loppet... men själv föredrar jag att ha testat det som ska användas på tävling någon gång innan.

Gäller skidor, kläder, uppladdning och sportdrycken.

Förresten så är det alltid blåbärssoppa för mig också... vi har olika åsikt om masstarten Eddie trots att du inte upplevt den än men blåbärssoppan är Vasaloppet likadant som masstarten för mig... inte enbart blåbärssoppa men någon mugg måste slinka ner :)

sacrum

sacrum

Medlem

• Members
  • Pip
  • 46 inlägg

Tycker knappen har en poäng i allt han säger . Meningen med min diskussion var att vi alla bör tänka till och inte gå på massa nitar eller felaktiga reklaminlägg  från olika producenter av energiprodukter . Antalet producenter bara växer .

När vi lägger ner så mycket tid på träning måste man optimera sina förberedelser bra . Där är mat / kost och hälsotänk viktigt för att prestera bra . Att lära kroppen att använda energisystemet bra är väsentligt .

Läste Jörgen Auklands inlägg på Nordensskiölds loppets sida . Intressant . Tror att någon okänd kan vinna . Självklart kan vi använda bra energiprodukter . När övergår detta i ett missbruk / skadligt ? Om man börjar använda under ett lopp förstår jag att man måste bruka detta ända fram i kaklet !! Mvh

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 302 inlägg

Här är en forskningsbaserad artikel som berör när man skall ta sina första kolhydrater i långlopp. Sentensen är att man inte skall förstöra fettförbränningen redan till frukost, varken med gel eller havregrynsgröt, mackor etc.http://www.nicklagar...tsladdning.html

Kolisar/gel intas lämpligen efter att fettförbränningen kommit igång ordentligt sisådär en 30-60 minuter in i loppet. Ingen bra idé att ta gel tidigare för att få i sig så mycket som möjligt eftersom det leder till att glykogendepåerna tar slut snabbare.

felldin

felldin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg

Hur tar ni med er och hur konsumerar ni gel och dyligt under loppet? Framförallt ni som är skapligt snabba (typ topp 1000 eller snabbare). Personligen tycker jag det blir för klumpigt att ha gel i ficka. Man vill ju inte tappa sin klunga vid gelintag. Tejpa fast på vätskebälte? Tejpa på nummerlapp?
När man sedan är klar kan man ju sticka in skräpet under tröjan och tömma efter målgång.

VL2017 5:01 plac 716

VL2019 6:17 plac 950

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Körde LCHF under några år, prövade då att köra några Vasalopp utan kolhydratladdning och utan sportdryck, drack blåbär och tog gelen i Hökberg, det funkar utmärkt. Det som förvånade mig mest var att det går att ligga på ganska hög puls även utan kolhydrater, men på tävling tror jag(numera) definitivt att man ska köra med kolhydrater för att spetsa.
Gjorde mina bästa lopp dessa år men tränade mest då också, så det är svårt att dra några slutsatser av det.
Brukade skoja lite om att gör man tvärtemot mot råden så går det bäst, sluta med kolhydrater , sluta med glidvalla, kör överlånga stavar. Kanske inte håller med om det längre men konklusionen av det hela är att vi ibland blåser upp detaljer och gör dem extremt mycket viktigare än vad de är istället för att fokusera på de saker där vi kan göra skillnad.

De gånger jag väggat rejält har varit på konventionell laddning och intag, det var av den anledningen jag började testa LCHF upplevde att man fick en stabilare nivå, inte lika mkt dippar under loppet som innan.
Nu har jag kört lopp på vanlig laddning igen och det har funkat bra det också. 

Nu har jag testat ett nytt koncept till i år får se hur det går om det blir succe eller brytbuss i Evertsberg, det gäller att inte vara rädd för att testa nya saker, ibland går det åt skogen ibland går det riktigt bra.

En sak som jag tror var bidragande till att det gick bra dessa år var att jag minimerade två orosmoment, att få i sig tillräckligt med kolhydrater innan och under loppet samt att inte behöva oroa sig över om man vallat rätt, färre saker att fokusera på och mer mental energi till loppet.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Det finns också en del intressanta tester på intag av sportdrycker, att det mest är hjärnan som påverkas av belöningsmekanismer som kolhydrater ger snarare än att det ger extra energi iaf vid kortare ansträngningar. Att det mentala spelar en avgörande roll vet jag av egen erfarenhet så det gäller att hålla hjärnan glad....

http://traningslara....onsforbattring/

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 452 inlägg

Här är en forskningsbaserad artikel som berör när man skall ta sina första kolhydrater i långlopp. Sentensen är att man inte skall förstöra fettförbränningen redan till frukost, varken med gel eller havregrynsgröt, mackor etc.http://www.nicklagar...tsladdning.html

Kolisar/gel intas lämpligen efter att fettförbränningen kommit igång ordentligt sisådär en 30-60 minuter in i loppet. Ingen bra idé att ta gel tidigare för att få i sig så mycket som möjligt eftersom det leder till att glykogendepåerna tar slut snabbare.

Köp den där placebo-gelen!

Måste-produkt, kapar en halvtimme på vasan..

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 918 inlägg

Det fungerar bra att ta klammerapparaten och fästa gelen men se till att häfta på rätt ställe så att det inte blir kladdigt.

Däremot vet jag inte var man ska sätta den, i nummerlappen så blir det lite tråkigt för nummerlappen blir helt deformerad och numret syns inte om man nu bryr sig om sådant.

Jag testade nummerlappen förra Vasaloppet (inte snabbare än 1000 :)) och hade 4 gel där men det blev inte snyggt och inga bilder eftersom numret inte syntes. Men helt klart möjligt att ta dem relativt snabbt och enkelt jämfört med fickor eller bälte som ska öppnas även om det inte går i en klunga utan uppehåll.

felldin

felldin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg

Häfta fast gel på vätskebältet låter som en bra idé. Det får det nog bli. 

Testar under sista rundan inför VL ikväll!

VL2017 5:01 plac 716

VL2019 6:17 plac 950

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 131 inlägg

o släng inga gelförpackningar i spåret; de e dålig karma!

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Häfta fast gel på vätskebältet låter som en bra idé. Det får det nog bli. 

Testar under sista rundan inför VL ikväll!

Testade igår att ta hårband med bra styrka och stretch att ta runt remmen på vätskebältet och trycka in gelförpackningen i hårbandet/gummisnodden den satt bra utan att det var nåt problem att rycka loss den. Kommer nog köra på den varianten.

Såg även att Laila Kveli hade tejpat ett par gelförpackningar med skruvkork på axelbanden i lagom höjd för att kunna skruva av korken och bara trycka in utan att behöva ta lossa dem. Känns dock mer störande med tanke på de fladdernummerlappar vi motionärer har.

snabben

snabben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 241 inlägg

I år på ÖSS testade jag salomons "hydro belt" (ung. en camelbak med slang, fast som midjeväska).

Jag blandade ihop egen enervit liquid med både fruktos och glukos, koffein och allt. Poängen med båda sockerarterna är att glukos och fruktos har olika upptagningsmekanismer och mängden man kan ta upp ökar markant (upp till 90g/h finns det teorier om).

Sedan sörplade jag i mig ungefär motsvarande mängd som en liquid innehåller (provtestade hemma först, med decilitermått) mellan varje kontroll. Kompletterade med två muggar sportdryck per kontroll och en bulle i evertsberg samt oxberg.

Jag är nästan hänförd över resultatet. Inte en trötthetskänsla på hela loppet! Så klart var det kanonföre och bra glid, men jag persade med 40 min (5.40), vilket kändes fint.

Första gången jag var trött var egentligen på upploppet. Så har jag aldrig upplevt det förut på något av mina ca 10 VL/ÖS. Det var nästan så att jag åkte och funderade på när lundbecksbackarna skulle komma innan jag kom på att jag redan var på väg in i Oxberg. 

Det lite läskiga med upplägget skulle kunna vara att slangen kan frysa ihop och allt därmed gå åt skogen :)

lekan

lekan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

I år på ÖSS testade jag salomons "hydro belt" (ung. en camelbak med slang, fast som midjeväska).

Jag blandade ihop egen enervit liquid med både fruktos och glukos, koffein och allt. Poängen med båda sockerarterna är att glukos och fruktos har olika upptagningsmekanismer och mängden man kan ta upp ökar markant (upp till 90g/h finns det teorier om).

Sedan sörplade jag i mig ungefär motsvarande mängd som en liquid innehåller (provtestade hemma först, med decilitermått) mellan varje kontroll. Kompletterade med två muggar sportdryck per kontroll och en bulle i evertsberg samt oxberg.

Jag är nästan hänförd över resultatet. Inte en trötthetskänsla på hela loppet! Så klart var det kanonföre och bra glid, men jag persade med 40 min (5.40), vilket kändes fint.

Första gången jag var trött var egentligen på upploppet. Så har jag aldrig upplevt det förut på något av mina ca 10 VL/ÖS. Det var nästan så att jag åkte och funderade på när lundbecksbackarna skulle komma innan jag kom på att jag redan var på väg in i Oxberg. 

Det lite läskiga med upplägget skulle kunna vara att slangen kan frysa ihop och allt därmed gå åt skogen :)

Min frös nere i tennäng, åkte och försökte tina upp munstycket där den troligtvis frös. Men icke, blev och åka med ett viktbälte och dricka vid kontrollerna. Gick bra det med! :)

45år. Åkte mitt första VL 2011 på 8.03.(8027). VL 2012 på 5.50.(3625). VL 2013 på 6.09.(3216). VL 2014 på 5.43.(1876). VL2015 på 5.51 (1187) VL2016 på 5.15 (1328) VL2017 5.15 (1102) VL2018 5.31 (771) VL2019 6.23.33 (1052) Mot min 10:e raka...

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 234 inlägg

2:1 upp till 100 g kolhydrater kan kroppen tillgodagöra sig. Finns även tester på upp till 120g. Jag kör på HIGH5 där de använder det. Skonsamt för magen, min mage gillar inte Enervit, och de har även gel med högre vätskeinnehåll, lite större förpackning visst men man slipper dricka extra. Så det blir att blanda energidryck på vägen. Skulle vilja ha en extra 0,5l flaska fram till Smågan. men vet inte hur det ska gå till, alltså förutom den i drickabältet. då kan jag köra till Mångsbodarna utan att blanda dricka.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 381 inlägg

Läste i första Skidboken av Vidar Martinell om hur skidhjältarna i sportens barndom laddade på under de överlånga skidloppen på den tiden. Det kunde hända att de satt upp till en timme på matkontrollen och laddade in bl a pannkakor och allehanda kaloririkt. Det gällde dock att hålla koll på konkurrenterna, så att ingen lyckades smita och få ett försprång, vilket hände vid några tillfällen.

Då hade det inte dugt med några sketna gel, det skulle vara rejäl mat så man stod sig åtskilliga timmar framöver.

Men Nordensköldsloppet är inte vilket litet fislopp som helst. Tänk dig att först starta i Sälen, åka till Mora, vända och

åka tillbaka till Sälen, vända där och åka ytterligare 4 mil med målgång mellan Risberg och Evertsberg! :wacko:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar