Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Truu och Jonsson fixade dubbel fr Trillevallen

Oskar Kardin och Britta Johansson Norgren vinnare i Grnklitt

Jens Burman och Elisabeth Hgberg snabbast i Bruksvallarna

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

När ska man ta första gel på vasaloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
44 svar till detta ämne

ladiagonela

ladiagonela

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg

Här är en forskningsbaserad artikel som berör när man skall ta sina första kolhydrater i långlopp. Sentensen är att man inte skall förstöra fettförbränningen redan till frukost, varken med gel eller havregrynsgröt, mackor etc.http://www.nicklagar...tsladdning.html

Kolisar/gel intas lämpligen efter att fettförbränningen kommit igång ordentligt sisådär en 30-60 minuter in i loppet. Ingen bra idé att ta gel tidigare för att få i sig så mycket som möjligt eftersom det leder till att glykogendepåerna tar slut snabbare.

Nej men det är ju inte riktigt vad artikeln visar. (http://www.ncbi.nlm....cles/PMC3407985/). Vad man har jämfört i studien är tre olika upplägg på frukost + ev malto just före testet. Alla deltagare hade gjort en kolhydratladdning innan.

Tre grupper jämfördes:

Högfetts frukost + 400kcal från maltodextrin  just innan testes

Högfetts frukost  + placebo innan test

Högkolhydrat frukost  + placebo innan test

Vad jag kan se var det tyvärr ingen grupp som hade Högkolhydrat fruktost + maltodextrin. Vilket jag ser som en stor svaghet i studien då det inte är helt otroligt att 400kcal snabba kolhydrater har en viss inverkan =) För alla tre grupperna var det 4h mellan frukost och test och malto/placebo intogs 3 min före testet.

Så vad studien visar är väl att om man kolhydratsladdar dagarna före och äter en högfetts frukost så får man en signifikat förbättring av att ta 400kcal snabba kolhydrater just innan start =) Sen var det ingen skillnad mellan högfett+placebo eller högkolhydrat+placebo...

bjerner

bjerner

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

Räknat på en elitåkare på 70kg som åker vasaloppet på 4h.

Energiåtgång:        4000kcal   5000kcal

Kolhydratdepå:      50%           40%

Kolhydratupptag:   17%           13%

Fettförbränning:     33%           47%

Maximalt kolhydratupptag är 2,4 kcal per kilo per timma (168kcal). En flytande enervitgel innehåller 240kcal vilket räcker med marginal för en timmas sockerupptag. 3 flytande geler räcker med knapp marginal för de fyra timmarna.

En lokal träningsguru här i Mora talar om att socker är förbjudet den första timmen. "Vatten första kontrollen". Rent biomedicinskt finns det en viss logik. Högt sockerintag före/tidigt loppet ger insulinpåslag vilket hämmar fettförbränningen. För att få igång fettmotorn måste då tempot sänkas för att få tillräckligt bra energi-ekonomi.

VL13 - 09:24, ÖSM14 - 06:59, VL15 - 06:03, VL16 - 05:08

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg
Jag mitt dumma nöt trodde jag kommit på en lysande idé när jag i mitt vätskebälte(Salomon med slang) som jag har sportdryck i hällde i 5st enervit liqvid ..... Två flugor i en smäll tänkte jag....... Började dricka efter startbacken, kände mig konstig innan mångsbodarna och innan risbergsbackarna hade magen kraschat! Höll på spy i evertsberg.... Kunde bara få i mig vatten efter mångsbodarna så jag blev lite energilåg ist för energihög som jag räknat med kan man säga :) men jag tog mig i mål även om det gick lite sakta :) så blanda inte egen häxbrygd och jag tror man kan nog vänta en bra bit in i loppet innan första gelen....

Fredrik Lindell

Fredrik Lindell

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg

För att åka långt och snabbt så måste man vara bra på att utnyttja fett som bränsle. Framför allt eftersom det är begränsat med hur mycket kolhydrater kroppen kan ta upp. Så om du kan utnyttja fett bättre kommer dina glykogendepåerna att räcka längre. Konsensus bland utövare och forskare är fortfarande att det går snabbare om man tävlar med kolhydrater, alltså gel och sportdryck.

Nordensköldsloppet är, i alla fall med moderna spår och utrustning ganska kort. Eliten lär väl gå kring 10h eller lite snabbare så jag tror att de kommer att köra ganska likt Vasaloppet när det gäller energitillförsel. Kanske lite mer bars för att ha något att tugga på.

Träning är däremot en helt annan sak, där finns det all anledning att köra långa pass utan att tillföra energi och på så sätt träna kroppen att använda fett som bränsle. Jag har kört ganska många pass runt 4-5h med bara vatten... Att åka vasaloppet utan att äta, eller med att äta väldigt lite är inga problem. Det är bara det att det kommer att gå fortare om man dricker sportdryck =)

"Train low race high" ;-)

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg

En flytande enervitgel innehåller 240kcal vilket räcker med marginal för en timmas sockerupptag. 3 flytande geler räcker med knapp marginal för de fyra timmarna.

Vilken Enervitgel tänker du på? Ett vanligt paket Enervit Liquid Comp på 60 ml innehåller 112 kcal. En stor Maximgel på 100 g innehåller däremot 250 kcal.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar