Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

När ska man ta första gel på vasaloppet


drivernicke

Recommended Posts

Det finns toaletter utmed banan så visst kan man testa första gången på loppet... men själv föredrar jag att ha testat det som ska användas på tävling någon gång innan.

Gäller skidor, kläder, uppladdning och sportdrycken.

Förresten så är det alltid blåbärssoppa för mig också... vi har olika åsikt om masstarten Eddie trots att du inte upplevt den än men blåbärssoppan är Vasaloppet likadant som masstarten för mig... inte enbart blåbärssoppa men någon mugg måste slinka ner :)

Link to comment
Share on other sites

Tycker knappen har en poäng i allt han säger . Meningen med min diskussion var att vi alla bör tänka till och inte gå på massa nitar eller felaktiga reklaminlägg  från olika producenter av energiprodukter . Antalet producenter bara växer .

När vi lägger ner så mycket tid på träning måste man optimera sina förberedelser bra . Där är mat / kost och hälsotänk viktigt för att prestera bra . Att lära kroppen att använda energisystemet bra är väsentligt .

 

Läste Jörgen Auklands inlägg på Nordensskiölds loppets sida . Intressant . Tror att någon okänd kan vinna . Självklart kan vi använda bra energiprodukter . När övergår detta i ett missbruk / skadligt ? Om man börjar använda under ett lopp förstår jag att man måste bruka detta ända fram i kaklet !! Mvh

Link to comment
Share on other sites

Här är en forskningsbaserad artikel som berör när man skall ta sina första kolhydrater i långlopp. Sentensen är att man inte skall förstöra fettförbränningen redan till frukost, varken med gel eller havregrynsgröt, mackor etc.http://www.nicklagard.se/Hogfettsmal-frdelefterkolhydratsladdning.html

 

Kolisar/gel intas lämpligen efter att fettförbränningen kommit igång ordentligt sisådär en 30-60 minuter in i loppet. Ingen bra idé att ta gel tidigare för att få i sig så mycket som möjligt eftersom det leder till att glykogendepåerna tar slut snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Hur tar ni med er och hur konsumerar ni gel och dyligt under loppet? Framförallt ni som är skapligt snabba (typ topp 1000 eller snabbare). Personligen tycker jag det blir för klumpigt att ha gel i ficka. Man vill ju inte tappa sin klunga vid gelintag. Tejpa fast på vätskebälte? Tejpa på nummerlapp?
När man sedan är klar kan man ju sticka in skräpet under tröjan och tömma efter målgång.

Link to comment
Share on other sites

Körde LCHF under några år, prövade då att köra några Vasalopp utan kolhydratladdning och utan sportdryck, drack blåbär och tog gelen i Hökberg, det funkar utmärkt. Det som förvånade mig mest var att det går att ligga på ganska hög puls även utan kolhydrater, men på tävling tror jag(numera) definitivt att man ska köra med kolhydrater för att spetsa.
Gjorde mina bästa lopp dessa år men tränade mest då också, så det är svårt att dra några slutsatser av det.
Brukade skoja lite om att gör man tvärtemot mot råden så går det bäst, sluta med kolhydrater , sluta med glidvalla, kör överlånga stavar. Kanske inte håller med om det längre men konklusionen av det hela är att vi ibland blåser upp detaljer och gör dem extremt mycket viktigare än vad de är istället för att fokusera på de saker där vi kan göra skillnad.

De gånger jag väggat rejält har varit på konventionell laddning och intag, det var av den anledningen jag började testa LCHF upplevde att man fick en stabilare nivå, inte lika mkt dippar under loppet som innan.
Nu har jag kört lopp på vanlig laddning igen och det har funkat bra det också. 

Nu har jag testat ett nytt koncept till i år får se hur det går om det blir succe eller brytbuss i Evertsberg, det gäller att inte vara rädd för att testa nya saker, ibland går det åt skogen ibland går det riktigt bra.

En sak som jag tror var bidragande till att det gick bra dessa år var att jag minimerade två orosmoment, att få i sig tillräckligt med kolhydrater innan och under loppet samt att inte behöva oroa sig över om man vallat rätt, färre saker att fokusera på och mer mental energi till loppet.

Link to comment
Share on other sites

Det finns också en del intressanta tester på intag av sportdrycker, att det mest är hjärnan som påverkas av belöningsmekanismer som kolhydrater ger snarare än att det ger extra energi iaf vid kortare ansträngningar. Att det mentala spelar en avgörande roll vet jag av egen erfarenhet så det gäller att hålla hjärnan glad....

http://traningslara.se/skolja-munnen-med-sportdryck-for-prestationsforbattring/

Link to comment
Share on other sites

Här är en forskningsbaserad artikel som berör när man skall ta sina första kolhydrater i långlopp. Sentensen är att man inte skall förstöra fettförbränningen redan till frukost, varken med gel eller havregrynsgröt, mackor etc.http://www.nicklagard.se/Hogfettsmal-frdelefterkolhydratsladdning.html

 

Kolisar/gel intas lämpligen efter att fettförbränningen kommit igång ordentligt sisådär en 30-60 minuter in i loppet. Ingen bra idé att ta gel tidigare för att få i sig så mycket som möjligt eftersom det leder till att glykogendepåerna tar slut snabbare.

Köp den där placebo-gelen!

 

Måste-produkt, kapar en halvtimme på vasan..

Link to comment
Share on other sites

Det fungerar bra att ta klammerapparaten och fästa gelen men se till att häfta på rätt ställe så att det inte blir kladdigt.

Däremot vet jag inte var man ska sätta den, i nummerlappen så blir det lite tråkigt för nummerlappen blir helt deformerad och numret syns inte om man nu bryr sig om sådant.

 

Jag testade nummerlappen förra Vasaloppet (inte snabbare än 1000 :)) och hade 4 gel där men det blev inte snyggt och inga bilder eftersom numret inte syntes. Men helt klart möjligt att ta dem relativt snabbt och enkelt jämfört med fickor eller bälte som ska öppnas även om det inte går i en klunga utan uppehåll.

Link to comment
Share on other sites

Häfta fast gel på vätskebältet låter som en bra idé. Det får det nog bli. 

Testar under sista rundan inför VL ikväll!

Testade igår att ta hårband med bra styrka och stretch att ta runt remmen på vätskebältet och trycka in gelförpackningen i hårbandet/gummisnodden den satt bra utan att det var nåt problem att rycka loss den. Kommer nog köra på den varianten.

 

Såg även att Laila Kveli hade tejpat ett par gelförpackningar med skruvkork på axelbanden i lagom höjd för att kunna skruva av korken och bara trycka in utan att behöva ta lossa dem. Känns dock mer störande med tanke på de fladdernummerlappar vi motionärer har.

Link to comment
Share on other sites

I år på ÖSS testade jag salomons "hydro belt" (ung. en camelbak med slang, fast som midjeväska).

 

Jag blandade ihop egen enervit liquid med både fruktos och glukos, koffein och allt. Poängen med båda sockerarterna är att glukos och fruktos har olika upptagningsmekanismer och mängden man kan ta upp ökar markant (upp till 90g/h finns det teorier om).

 

Sedan sörplade jag i mig ungefär motsvarande mängd som en liquid innehåller (provtestade hemma först, med decilitermått) mellan varje kontroll. Kompletterade med två muggar sportdryck per kontroll och en bulle i evertsberg samt oxberg.

 

Jag är nästan hänförd över resultatet. Inte en trötthetskänsla på hela loppet! Så klart var det kanonföre och bra glid, men jag persade med 40 min (5.40), vilket kändes fint.

 

Första gången jag var trött var egentligen på upploppet. Så har jag aldrig upplevt det förut på något av mina ca 10 VL/ÖS. Det var nästan så att jag åkte och funderade på när lundbecksbackarna skulle komma innan jag kom på att jag redan var på väg in i Oxberg. 

 

Det lite läskiga med upplägget skulle kunna vara att slangen kan frysa ihop och allt därmed gå åt skogen :)

Link to comment
Share on other sites

I år på ÖSS testade jag salomons "hydro belt" (ung. en camelbak med slang, fast som midjeväska).

 

Jag blandade ihop egen enervit liquid med både fruktos och glukos, koffein och allt. Poängen med båda sockerarterna är att glukos och fruktos har olika upptagningsmekanismer och mängden man kan ta upp ökar markant (upp till 90g/h finns det teorier om).

 

Sedan sörplade jag i mig ungefär motsvarande mängd som en liquid innehåller (provtestade hemma först, med decilitermått) mellan varje kontroll. Kompletterade med två muggar sportdryck per kontroll och en bulle i evertsberg samt oxberg.

 

Jag är nästan hänförd över resultatet. Inte en trötthetskänsla på hela loppet! Så klart var det kanonföre och bra glid, men jag persade med 40 min (5.40), vilket kändes fint.

 

Första gången jag var trött var egentligen på upploppet. Så har jag aldrig upplevt det förut på något av mina ca 10 VL/ÖS. Det var nästan så att jag åkte och funderade på när lundbecksbackarna skulle komma innan jag kom på att jag redan var på väg in i Oxberg. 

 

Det lite läskiga med upplägget skulle kunna vara att slangen kan frysa ihop och allt därmed gå åt skogen :)

 

Min frös nere i tennäng, åkte och försökte tina upp munstycket där den troligtvis frös. Men icke, blev och åka med ett viktbälte och dricka vid kontrollerna. Gick bra det med! :)

Link to comment
Share on other sites

I år på ÖSS testade jag salomons "hydro belt" (ung. en camelbak med slang, fast som midjeväska).

 

Jag blandade ihop egen enervit liquid med både fruktos och glukos, koffein och allt. Poängen med båda sockerarterna är att glukos och fruktos har olika upptagningsmekanismer och mängden man kan ta upp ökar markant (upp till 90g/h finns det teorier om).

 

Sedan sörplade jag i mig ungefär motsvarande mängd som en liquid innehåller (provtestade hemma först, med decilitermått) mellan varje kontroll. Kompletterade med två muggar sportdryck per kontroll och en bulle i evertsberg samt oxberg.

 

Jag är nästan hänförd över resultatet. Inte en trötthetskänsla på hela loppet! Så klart var det kanonföre och bra glid, men jag persade med 40 min (5.40), vilket kändes fint.

 

Första gången jag var trött var egentligen på upploppet. Så har jag aldrig upplevt det förut på något av mina ca 10 VL/ÖS. Det var nästan så att jag åkte och funderade på när lundbecksbackarna skulle komma innan jag kom på att jag redan var på väg in i Oxberg. 

 

Det lite läskiga med upplägget skulle kunna vara att slangen kan frysa ihop och allt därmed gå åt skogen :)

 

2:1 upp till 100 g kolhydrater kan kroppen tillgodagöra sig. Finns även tester på upp till 120g. Jag kör på HIGH5 där de använder det. Skonsamt för magen, min mage gillar inte Enervit, och de har även gel med högre vätskeinnehåll, lite större förpackning visst men man slipper dricka extra. Så det blir att blanda energidryck på vägen. Skulle vilja ha en extra 0,5l flaska fram till Smågan. men vet inte hur det ska gå till, alltså förutom den i drickabältet. då kan jag köra till Mångsbodarna utan att blanda dricka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Läste i första Skidboken av Vidar Martinell om hur skidhjältarna i sportens barndom laddade på under de överlånga skidloppen på den tiden. Det kunde hända att de satt upp till en timme på matkontrollen och laddade in bl a pannkakor och allehanda kaloririkt. Det gällde dock att hålla koll på konkurrenterna, så att ingen lyckades smita och få ett försprång, vilket hände vid några tillfällen.

Då hade det inte dugt med några sketna gel, det skulle vara rejäl mat så man stod sig åtskilliga timmar framöver.

 

Men Nordensköldsloppet är inte vilket litet fislopp som helst. Tänk dig att först starta i Sälen, åka till Mora, vända och

åka tillbaka till Sälen, vända där och åka ytterligare 4 mil med målgång mellan Risberg och Evertsberg! :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Här är en forskningsbaserad artikel som berör när man skall ta sina första kolhydrater i långlopp. Sentensen är att man inte skall förstöra fettförbränningen redan till frukost, varken med gel eller havregrynsgröt, mackor etc.http://www.nicklagard.se/Hogfettsmal-frdelefterkolhydratsladdning.html

 

Kolisar/gel intas lämpligen efter att fettförbränningen kommit igång ordentligt sisådär en 30-60 minuter in i loppet. Ingen bra idé att ta gel tidigare för att få i sig så mycket som möjligt eftersom det leder till att glykogendepåerna tar slut snabbare.

 

Nej men det är ju inte riktigt vad artikeln visar. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3407985/). Vad man har jämfört i studien är tre olika upplägg på frukost + ev malto just före testet. Alla deltagare hade gjort en kolhydratladdning innan.

 

Tre grupper jämfördes:

Högfetts frukost + 400kcal från maltodextrin  just innan testes

Högfetts frukost  + placebo innan test

Högkolhydrat frukost  + placebo innan test

 

Vad jag kan se var det tyvärr ingen grupp som hade Högkolhydrat fruktost + maltodextrin. Vilket jag ser som en stor svaghet i studien då det inte är helt otroligt att 400kcal snabba kolhydrater har en viss inverkan =) För alla tre grupperna var det 4h mellan frukost och test och malto/placebo intogs 3 min före testet.

 

Så vad studien visar är väl att om man kolhydratsladdar dagarna före och äter en högfetts frukost så får man en signifikat förbättring av att ta 400kcal snabba kolhydrater just innan start =) Sen var det ingen skillnad mellan högfett+placebo eller högkolhydrat+placebo...

Link to comment
Share on other sites

Räknat på en elitåkare på 70kg som åker vasaloppet på 4h.

 

Energiåtgång:        4000kcal   5000kcal

Kolhydratdepå:      50%           40%

Kolhydratupptag:   17%           13%

Fettförbränning:     33%           47%

 

Maximalt kolhydratupptag är 2,4 kcal per kilo per timma (168kcal). En flytande enervitgel innehåller 240kcal vilket räcker med marginal för en timmas sockerupptag. 3 flytande geler räcker med knapp marginal för de fyra timmarna.

 

En lokal träningsguru här i Mora talar om att socker är förbjudet den första timmen. "Vatten första kontrollen". Rent biomedicinskt finns det en viss logik. Högt sockerintag före/tidigt loppet ger insulinpåslag vilket hämmar fettförbränningen. För att få igång fettmotorn måste då tempot sänkas för att få tillräckligt bra energi-ekonomi.

Link to comment
Share on other sites

Jag mitt dumma nöt trodde jag kommit på en lysande idé när jag i mitt vätskebälte(Salomon med slang) som jag har sportdryck i hällde i 5st enervit liqvid ..... Två flugor i en smäll tänkte jag....... Började dricka efter startbacken, kände mig konstig innan mångsbodarna och innan risbergsbackarna hade magen kraschat! Höll på spy i evertsberg.... Kunde bara få i mig vatten efter mångsbodarna så jag blev lite energilåg ist för energihög som jag räknat med kan man säga :) men jag tog mig i mål även om det gick lite sakta :) så blanda inte egen häxbrygd och jag tror man kan nog vänta en bra bit in i loppet innan första gelen....
Link to comment
Share on other sites

För att åka långt och snabbt så måste man vara bra på att utnyttja fett som bränsle. Framför allt eftersom det är begränsat med hur mycket kolhydrater kroppen kan ta upp. Så om du kan utnyttja fett bättre kommer dina glykogendepåerna att räcka längre. Konsensus bland utövare och forskare är fortfarande att det går snabbare om man tävlar med kolhydrater, alltså gel och sportdryck.

 

Nordensköldsloppet är, i alla fall med moderna spår och utrustning ganska kort. Eliten lär väl gå kring 10h eller lite snabbare så jag tror att de kommer att köra ganska likt Vasaloppet när det gäller energitillförsel. Kanske lite mer bars för att ha något att tugga på.

 

 

Träning är däremot en helt annan sak, där finns det all anledning att köra långa pass utan att tillföra energi och på så sätt träna kroppen att använda fett som bränsle. Jag har kört ganska många pass runt 4-5h med bara vatten... Att åka vasaloppet utan att äta, eller med att äta väldigt lite är inga problem. Det är bara det att det kommer att gå fortare om man dricker sportdryck =)

"Train low race high" ;-)

Link to comment
Share on other sites

En flytande enervitgel innehåller 240kcal vilket räcker med marginal för en timmas sockerupptag. 3 flytande geler räcker med knapp marginal för de fyra timmarna.

Vilken Enervitgel tänker du på? Ett vanligt paket Enervit Liquid Comp på 60 ml innehåller 112 kcal. En stor Maximgel på 100 g innehåller däremot 250 kcal.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...