Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

2 Långlopp på 2 dagar, hur laddar man till det?


Polar

Recommended Posts

Hej.

hur laddar man till 2 lopp på 2 dagar? 42km på lördag och 52 på söndag.

Har tidigare slarvladdat med lite extra pasta de sista dagarna men nu kommer nog energiförrådet verkligen behöva laddas fulla.

lördagens finlandia är relativt kuperat så rätt tungt och brukar vara lösa å våta spår, Botniavasan är nästan bara platt med några tyngre stigningar.

 

Tror jag kör på pastadiet från och med onsdag till lördagens lopp men hur snabb laddar till söndagen?

 

Träningsmässigt tar jag några lugna pass i veckan, ikväll klubbmästerskap så får ta det som en genomkörare.

Link to comment
Share on other sites

Kroppen är som bäst på att lagra kolhydrater som glykogen direkt efter ansträngning, så se till att ha rejält med sockerbaserade saker att ta direkt efter målgång. Resten ordnar sig med normal kost.

Strålande! Så jag får käcka godis de 45milen hem efteråt ;)
Link to comment
Share on other sites

Hej.

hur laddar man till 2 lopp på 2 dagar? 42km på lördag och 52 på söndag.

Har tidigare slarvladdat med lite extra pasta de sista dagarna men nu kommer nog energiförrådet verkligen behöva laddas fulla.

lördagens finlandia är relativt kuperat så rätt tungt och brukar vara lösa å våta spår, Botniavasan är nästan bara platt med några tyngre stigningar.

 

Tror jag kör på pastadiet från och med onsdag till lördagens lopp men hur snabb laddar till söndagen?

 

Träningsmässigt tar jag några lugna pass i veckan, ikväll klubbmästerskap så får ta det som en genomkörare.

Hej Polar!

Det finns säkert en hel uppsjö med svar på din fråga huruvida man laddar till två långlopp på två dagar. Jag har t.ex. läst både det ena och det andra om effekter av kolhydratuppladdning. Därför blir mina råd till dig utifrån hur min kropp fungerar - så du får ta till dig det du känner är relevant...

Så här skulle jag gjort (jag skulle gått "all in"):

 

Måndag: på em/kv minimeras kolhydratintaget, träning som vanligt denna dag.

Tisdag: minimalt intag kolhydrater. På em/kv tömningspass så snarlikt som möjligt utifrån helgens tävlingar (är det rena stakbanor, så genomför tömningspasset med enbart stakning så du fullständigt tömmer de muskler du vill komma åt). Gärna tempoökningar och kortare intervaller en bit in i passet. Hur länge detta bör pågå beror lite på källan, jag har brukat hålla på i 2-3h. Drick BARA vatten under passet. Förbered dig så att du kan starta kolhydratladdningen direkt efter du slutat tömningspasset. Jag brukar använda mig av Vitargo Carboloader i kombination med Electrolyte så länge laddningen pågår. Givetvis i kombination med kolhydratrik kost och mycket vätska. Det finns massor att läsa på nätet hur Vitargos laddning går till. Själv brukar jag även öka intaget av kolhydrater från ordinarie kost under dessa dagar. Dock har jag inte några positiva erfarenheter av att "proppa" i mig alldeles överdrivet mycket. 

Onsdag: vila.

Torsdag: vila.

Fredag: vila. Denna dag brukar vissa lägga in ett kortare "väcka-kroppen-pass". Själv har jag inte några positiva erfarenheter av detta utan vilar hellre. Speciellt om man som du har två lopp på två dagar.

Lördag: ät som vanligt till frukost och drick ordentligt. Försök få i dig kolhydrater under loppet och drick rejält, gärna kolhydratdryck hela loppet (och dom sedvanliga geléerna. Ha i åtanke att du även har ett lopp nästa dag. Direkt när du kommer i mål intar du samma mål med kolhydrater som du gjorde efter tisdagens tömningspass. Så snabbt som möjligt efter detta intar du en kolhydratrik lunch/middag och fortsätter resten av dagen som du gjort under fredag, dvs. med kolhydratladdning (ordinarie kost i kombination med Vitargo).

Söndag: ät som vanligt till frukost och drick ordentligt. Genomför loppet och inta kolhydratdryck/vatten/gel som vanligt.

 

Observera att detta inte är något facit utan mitt personliga upplägg utifrån din beskrivning. 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tricket sitter inte i uppladdningen men i tempot och mathållning under och efter första dagen. Försök äta o dricka lite mera än vanligt under loppet med 60 gram kolhydrat per timme (2 gel eller en flaska vitargo) och se till att få i dubbeldos recovery dryck direkt efter loppet. Sen fylla på med salter och mera lättsmält såsom pringles, baguette och soppa. Drick en till vitargo innan du lägger dig med benen upphöjd. Inte svårare än så.
Link to comment
Share on other sites

Tack för bra svar och tips!

Skall fundera på snålskjutsens förslag, men nu slår hypokondrin till och man börjar känna sig småsjuk. ;)

 

Ok så inte godis då, sportdryck eller socker då mellan loppen. Kanske kan vara en idé att fylla på med electrolyter också.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju åkt båda öppna spåren (90 km två dagar i rad) vid sex tillfällen och de flesta gångerna har det inte varit så svårt trots att jag är lite upp i åren och lagomt tjock (som mina vänner brukar reta mig med). Jag ser till att äta extra mycket energikakor och bullar jag har med mig under loppet redan första dagen. Och även dricka mer än jag brukar. Jag håller inte igen speciellt mycket men är noga med att inte dra på mig någon mjölksyra vilket betyder att jag nog åker saktigare uppför än vad jag skulle kunna. Direkt efter målgång går jag hem och äter mest vanliga kolhydrater (spagetti mest) men även bullar. Sover ett par timmar, äter igen och småäter sedan tills jag lägger mig (i slutet är det lättast att få ner bullar för mig) Efter purrning 3.00 dagen därpå åter jag normal frukost men tar med mig mackor och bullar jag smaskar på i bussen och ända till start. Det brukar ändå kännas lite "småsegt" minst sagt i första backen. Men när man väl kommit upp på myrarna och åkt någon kilometer så känns det nästan som dan innan igen (i sluet av loppet) och då är det bara att upprepa proceduren från första dagen.

Link to comment
Share on other sites

Tuff "satsning" må jag säga !

 

Blir Finlandia för min del, Botniavasan står jag över i år trots att det ju är mitt "hemmalopp".

 

...Körde Kauhahiihto 60 km igår, skulle nog inte fixa ett till långlopp idag :huh: ..Och dessutom (bil?)resan hem efter Finlandia...

 

Men kör hårt och lycka till, det går säker om man vill :)

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi tycks vara några österbottningar här. :) ser att du red tag är kvevlaxbo! Är själv från södra korsholm.

 

Ja de känns tufft såhär på förhand men kommer att ta söndagen som den kommer, lugnt om inte orken finns där.

 

Stort tack för alla tips, satsar på att ladda ordentligt med carboloader (känns enklast) och ser till att dricka och äta ordentligt under lördagens lopp. Har chaufför så jag får vila börja ladda igen på vägen hem.

Nu blir det vila i några dagar, efter gårdagens tävling och kvällens klubbmästerskap känns det lite segt i kroppen och aningen förkylt. Förlorade bara 2 min på 5,6 till tvåan som är en gammal elitåkare så det känns skönt att se resultat av träningen! :)

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det för er Pask och red tag?

 

Jag gjorde mina absolut bästa lopp den här helgen! Har aldrig åkt så snabbt och känt mig så pigg i ett långlopp, förvisso har jag inte åkt så många men skillnaden var otroligt stor. Uppladdningen tror jag hade stor betydelse så stort tack till er!

 

Lördagens Finlandia började skapligt, de gick lugnt nästan första halvan, dels pga trängsel och att jag inte riktigt vågade trycka på. Sneglade på pulsklockan och kom fram till att jag nog borde trycka på lite nu, låg i övre A2. Då jävlar brakade det lös, tekniken satt och jag kände mig otroligt stark. Den sista milen var ren njutning när jag kunde staka om långa led av åkare med betydligt lägre startnummer än mig. Hade som en dröm tidigare i vinter att komma ner i topp 500 och det klarade jag med råge! :)

 

Till söndagens Botniavasan kändes det i kroppen men inte så mycket som jag hade trott. Tekniken satt som en smäck och det kändes bra genast från start. Den sista milen var tung och hastigheten sjönk en aning. Men kapade förra årets pb med hela 30 min!

 

Har inte känt mig speciellt pig i spåret i vinter och inte trott att jag skulle förbättra nämnvärt i årets lopp, men nu känns det otroligt skönt att få besked på träningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag var lite besviken på Finlandia (mitt första lopp). Trodde jag hade en bra startposition i grupp 1, men det visade sig vara många bromsklossar i vägen (någon typ av veteraner?). Var helt instängd första milen och det gick alldeles för sakta. 2:a milen började det bli möjligt att åka om folk, men inte förrän halvvägs lossnade det ordentligt. Då hade man bara 2 mil på sig att köra för fullt. Nerkortningen till 42 km gjorde det ju inte bättre, hade det varit 50 hade man haft mer tid att åka i sitt eget tempo.

 

Slutade kring plats 150, men tappade nog minst 5 min på första halvan. Hade nog kunnat bli topp 100 med en bättre startposition.

 

Annars var det fina förhållanden, bra före och lite solsken på slutet. Hade också bra skidor, både fäste och glid.

Link to comment
Share on other sites

Jag var lite besviken på Finlandia (mitt första lopp). Trodde jag hade en bra startposition i grupp 1, men det visade sig vara många bromsklossar i vägen (någon typ av veteraner?). Var helt instängd första milen och det gick alldeles för sakta. 2:a milen började det bli möjligt att åka om folk, men inte förrän halvvägs lossnade det ordentligt. Då hade man bara 2 mil på sig att köra för fullt. Nerkortningen till 42 km gjorde det ju inte bättre, hade det varit 50 hade man haft mer tid att åka i sitt eget tempo.

 

Slutade kring plats 150, men tappade nog minst 5 min på första halvan. Hade nog kunnat bli topp 100 med en bättre startposition.

 

Annars var det fina förhållanden, bra före och lite solsken på slutet. Hade också bra skidor, både fäste och glid.

Jo det var trång i början, du menar de som hade blå/vit "nummerlapp"? De har åkt alla lopp sen start, vet inte men de kanske har äran att starta i första led fast de kan vara långsamma.

Sen var det kanske onödigt lätt att komma i första startled, tror den var 50km på under 4h. Sen har de ju inte nåt riktigt seednings system utan man får samma startnummer som man placerade sig tidigare år, det är också lätt att begära sig till första led utan att egentligen behöva uppge några meriter.

Men är man vid porten i god tid så har man ju chansen att komma långt fram i tjurrusningen. Rätt kul system de har när alla rusar i full fart till staren :)

Link to comment
Share on other sites

Minns inte färgen på nummerlappen, men de hade nummer under 300 och åkte sakta.

 

Det var väl det där med startproceduren också. Som förstagångsåkare hade man ju inte koll på att man skulle köa vid porten i god tid. Hade man stått där och frusit en halvtimme tidigare hade man väl hamnat längre fram.

 

Hur som helst så åkte jag hem och köpte en startplats i Vasaloppet. Där har man i alla fall 8 mil på sig att ta igen trängseln under första milen  B).

Link to comment
Share on other sites

Bättre sent än aldrig som man säger;

 

Första Finlandian för min del, placerade mig själv i startledet 2, trodde kanske att bara eliten ställer sig i 1:an?. Förstod att jag var aningen felplacerad då jag i starten var omringad av gamla tanter i träningsdräkter :).

Första milen gick i snigelfart, sen åkte jag slalom mellan mindre snabba åkare i ca.2 mil, ( förbannade mig själv varje gång jag passerade led 1 åkare, "jag startade i feil led"... Sista milen kunde jag skida som jag ville... Tiden blev nåt strax över 3 timmar.. Nöjd? Nope, men fick ju min stämpel i worldloppet passet, dessutom förbenat kul att skida runt i Hälvälä och se skjutbanan igen - jisses vilka minnen som dök upp i huvudet :).. 23 år sen jag var i armen i Lahtis...

 

...Polar; tror min sambo såg er innan start (jag var på toa..) Din chaufför snackade med ett gäng från södra Finland - "chaffisen" hade visst sagt att " han jag kör åt ska skid botniavasan imorgon.." :)

 

Slutligen: Strongt jobbat, och vilka tider !! ...Visserligen har jag (troligen) en hel del fler år på nacken än dig, men f'n heller att jag skulle ha varit redo för botniavasan söndagen efter Finlandiahiihto ... :)

 

// Anders

Link to comment
Share on other sites

Bättre sent än aldrig som man säger;

Första Finlandian för min del, placerade mig själv i startledet 2, trodde kanske att bara eliten ställer sig i 1:an?. Förstod att jag var aningen felplacerad då jag i starten var omringad av gamla tanter i träningsdräkter :).

Första milen gick i snigelfart, sen åkte jag slalom mellan mindre snabba åkare i ca.2 mil, ( förbannade mig själv varje gång jag passerade led 1 åkare, "jag startade i feil led"... Sista milen kunde jag skida som jag ville... Tiden blev nåt strax över 3 timmar.. Nöjd? Nope, men fick ju min stämpel i worldloppet passet, dessutom förbenat kul att skida runt i Hälvälä och se skjutbanan igen - jisses vilka minnen som dök upp i huvudet :).. 23 år sen jag var i armen i Lahtis...

...Polar; tror min sambo såg er innan start (jag var på toa..) Din chaufför snackade med ett gäng från södra Finland - "chaffisen" hade visst sagt att " han jag kör åt ska skid botniavasan imorgon.." :)

Slutligen: Strongt jobbat, och vilka tider !! ...Visserligen har jag (troligen) en hel del fler år på nacken än dig, men f'n heller att jag skulle ha varit redo för botniavasan söndagen efter Finlandiahiihto ... :)

// Anders

De fanns en del sniglar i första startled också men nästa år slipper du nog i första, placering under 1000 och du seedas dit automatiskt.

Kommer nog att åka nästa år igen, gillar banan och känslan man får sista rakan när man skidar in mot hoppbacken och backen ner till stadion är verkligen mäktig. Skidporr! Hade 20 min till topp 150 i år så siktar på det till nästa år...lyckas väl om jag är konsekvent med träningen, är lite av en periodare som latar sig hela sommar semestern och november tills paniken slår till...

 

Tänk vad världen är liten, träffade själv en byssbo som skulle åka utanför toa. Åkte ni dit på morgonen, vit farmare? Hade en vit bil med takbox bakom oss från laihia typ och såg den igen mot lahtishållet...

 

Lycka till i birken!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...