Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Negativ inverkan med fel rillerstruktur?


tobbea

Recommended Posts

Som titeln löd. Jag är total novis i rillervärlden, jag har sökt på forumet men har inte funnit svar på min fundering.

 

För att precisera: ifall jag lägger en rc, rak, 2mm tänkt till blötföre runt nollan kommer den strukturen att försämra glidet vid säg -8 och grov snö kontra en orillad skida?

 

Det hade varit kul ifall ni strukturkunniga kunde utveckla lite effekterna av rillning. Tex. Som enklaresport påtalade att en julgransstruktur kan samla mer smuts vid ett långlopp.

Link to comment
Share on other sites

Jag är fortf på amatörstadiet, men körde 2mm rc i -13 för en månad sedan. 4.3 mil blev det och hade ca 5 mils åkning innan. Det gick bra inget katastrofglid, parrafinerade inte bort min rillning pga lathet. Försöker åka så mkt som möjligt istället. Däremot är det långt ifrån optimalt, torrfriktionen ökar vid grov rillning i låg temp har jag hört Har du en grundstruktur i skidan som är mer anpassad för kallföre så är det bättre och köra på den. Men återigen, det är ingen katastrof om du kör med 2mm struktur i kallföre. Är prognosen ökande mot + så kommer du troligtvis få ut mer och mer fart under tidens gång. Jag körde mer djup rillning förra veckan i +1 och skidorna gick riktigt bra i 4 mil förra veckan. Äger ingen julgran, men har hört bara massa gott om den.

Det är min upplevelse om 2mm rc

Link to comment
Share on other sites

generellt är väl struktur och rill för att ha optimal vattenfilm, som är det skidan glider på.

 

Blött och för lite rill (struktur) och det blir sug av vattnet.

 

Torrt och för mkt rill (struktur) det blir för lite vattenfilm och dåligt glid.

 

Sedan kan jag undra hur rill förhåller sig till strukturen. - Är det ngn självändamål med rill, eller är det just fråga om den sista finjusteringen av strukturen? - kan man inte tänka sig att stenslip alt. stålsickel ger optimalt djup på strukturen...?

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för svaren! Nörd som man är så tycker jag att det är sjukt intressant att läsa.

 

Talade med en bekant idag som har vallat på lite seriösare nivå. Jag bollade det här med att hålla sig till rak struktur på långlopp, vilket han tyckte var vettigt. Men han menade också på att till klassisk åkning så vinner man inte just något på sneda strukturer. Vad tror ni om det?

 

Fyll gärna på med erfarenheter runt rillning.

Link to comment
Share on other sites

Skulle säga att det är betydligt värre att inte ha rill i blöta än att ha det i torr snö. Men det är ju givetvis som det står ovan, vattenfilmen som behövs riskeras att transporteras bort. Sen är jag skeptisk till all form av icke-linjära rillar, då jag fått för mig att de bromsar mer än gör nytta.
Link to comment
Share on other sites

Bromsar har jag aldrig hört. Vissa påstår att de tar upp mer smuts, men jag upplever det mer som ett rykte. Sned struktur (+ rak) tycker jag är givet i blöta förhållanden.

 

Kollar man på riller från t ex Toko och Skigo är det ju sned struktur + rak de förespråkar för blöta förhållanden. Håller med Dunderklumpen, ser det som givet val.

 

Samtalade med landslagsvallare för ett par år sedan, han menade att rillning var ganska riskfritt, kan hjälpa en hel del, och liten risk att fel rillning ger sämre glid.

Link to comment
Share on other sites

Lurigt det här jag använder bara Red Creek rillar och prata man med Red Creek ska man alltid använda julgran eller snedhuggen ihop med raka i nästan olika fören men såklart grov eller finare struktur beroende på temperatur.
Sedan säger duktiga vallare på högnivå att man bara ska använda raka.

Bruten struktur om jag fattar det rätt hjälper i lägre farter och rak strukturer i nedförsbackar där det bildas mera vattenfilm.

Link to comment
Share on other sites

Testade lite i lågfart idag med Tokos gamla billiga rill. Använde glidssträcka som mätmetod. Körde tre glidningar per behandling och tog medelvärdet. Nollgradigt och nysnö. Trögt. Skidorna ett par gamla hypersonic skate med en fin dålig maskinslip som jag aldrig varit nöjd med.

 

Först testade jag glida utan rill. Gled dåligt. Sen ett drag med den grova raka. Gled lite bättre. Sen ett drag med den grova brutna. Gled ännu lite bättre. Sen två drag med den grova brutna. Gled lite bättre igen. Till sist drog jag ännu med den fina raka och den fina brutna. Gled ännu lite bättre.

 

Så verkade inte bli sämre fast hur mycket jag rillade.

 

Dock kan det vara att spåret blev glattare för varje gång jag testade och därför gled bättre. Kände nämligen inte att glidet skulle ha blivit bättre när jag åkte, möjligt att det blev lite bättre släpp efter att jag dragit två drag med den grova brutna.

Link to comment
Share on other sites

Bromsar har jag aldrig hört. Vissa påstår att de tar upp mer smuts, men jag upplever det mer som ett rykte. Sned struktur (+ rak) tycker jag är givet i blöta förhållanden.

 

Ja precis. Klumpigt uttryckt men det var precis det jag var ute efter. Smutsupptaget alltså. Men det kanske är idé att sluta vara konservativ, det skulle kunna revolutionera min skidåkning ;)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tänkte dela med mig av lite reflektioner rörande trådfrågan som kan vara intressant för de som liksom jag är nybörjare på rillning:

 

Efter mycket velande inför årets VL så införskaffade jag RC 1&2mm raka. Veckorna före så rillade jag mina och sambons skidor från styrspårets början till ändan (3ggr hårt). Vid teståk i hemmaspåret, där jag så klart har några testzoner, så påvisades på båda skidparen en liten men ändå påtaglig förbättring av glidet. Det var 6-8 minus med hårda spår vid testtillfällena och sammalika resultat vid låg och högfartsglid.

 

Jag körde likadan struktur på VL och upplevde glidet som mycket bra men där jag startade och föret/spåren gör att jag inte skulle dra någon större slutsats av det äventyret.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...