Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trugor till KV+ Tornado


HW

Recommended Posts

Jag har också givit upp när det gärller KV+trugorna. Nu har jag "Skistart snötrugor 8mm-Racing".

http://www.skistart.com/swe/vinter/langdskidor/stavtillbehor/skistart-snotrugor-8mm-racing.html

Dessa är egentligen aningen för små, men med hjälp av en varmluftspistol var det inga konstigheter att få på dem. - Sen återstår väl att se hur staven mår när det skall bytas truga nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ledsnat på på KV+ usla kvalitet på Trugor. Det går minst ett par per säsong så nu får det bli något annat märke på trugan. Vilka passar? KV+ staven är väl 8,5 mm i diameter om jag inte minns fel.

Hej!

Om du är ute efter ett förhållandevis lätt "dasslock" som bär bra i lösa förhållanden bör väl Rex lössnötruga sitta bra. Den finns med diameter 8,5 resp 10 mm. Annars bör du kunna hitta flera andra fabrikat med 9mm hål som du sedan fyller ut med smältlim. Själv kör jag One Ways mediumtruga (9mm) på mina Diamond Storm Premio HD, dom känns väldigt hållbara. Dock är dom aningen tunga och är man kräsen så kan man känna en viss påverkan på pendeln.

Lycka till med letandet:)

Link to comment
Share on other sites

Behöver inget dasslock då jag har klen attack i stakningen och brukar köra med fäste. Tycker storleken på KV+ stora truga är bra! Synd bara att skiten inte håller. Tycker även Swix större truga är lagom stor men den är väl 10mm. Fast det kanske funkar med mycket smältlim?

Skistarts truga hade en intressant design. Känns lite vanskligt med för litet hål. Jag får kolla på OneWay i butik och se om jag tycker den är tillräckligt stor. Borde den vara.

Tack för tipsen!

Link to comment
Share on other sites

Rex Race-truga kör jag med sedan jag också ledsnat på KV+ kassa kvalitet. Den finns i 8.5 mm och är jämförbar i storlek med KV+ fast med väldigt mycket stadigare design. Möjligen att den väger något gram mer, om man är petig med sådant. Verkar vara lite knivig att få tag på online, jag köpte mina på Cykelcentrum i Borlänge.

 

Det är trugan på bilden här:

 

http://www.peltonenski.fi/racing-poles/

Link to comment
Share on other sites

Oneway och madshus är de jag kommer på som har 9-mm-trugor. Jag har inte provat någon av dem. Kör med Sligo, som är 8 mm. Även om du skulle lyckas få på enskigo-truga skulle jag inte direkt rekommendera det. Jag är inte så förtjust i formen på den trugan tycker att den sjunker genom snön för lätt, även för sin storlek. Jag inbillarmig att mer skålformade trugor (typ swix) ärbättre. Men jag kanske är ute och cyklar där..
Link to comment
Share on other sites

Rex Race-truga kör jag med sedan jag också ledsnat på KV+ kassa kvalitet. Den finns i 8.5 mm och är jämförbar i storlek med KV+ fast med väldigt mycket stadigare design. Möjligen att den väger något gram mer, om man är petig med sådant. Verkar vara lite knivig att få tag på online, jag köpte mina på Cykelcentrum i Borlänge.

 

Det är trugan på bilden här:

 

http://www.peltonenski.fi/racing-poles/

 

Den verkar intressant! Tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Funderar på att åka Vasaloppet med ett par KV+ Tornado men blev lite fundersam över trugorna efter att ha läst här. Trugorna på bilden (de röda) sitter på som standard. Är det dessa man ska akta sig för eller är det någon annan variant. Har inte använt stavarna så det blir kanske 5 mil före och sedan Vasaloppet som de ska hålla för, alltihopa stakande.

 

post-3988-0-15488300-1549958420_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Googlade lite och hittade att det skulle gälla den större trugan:

 

""

Jag hoppas de har bättrat på kvalitén på deras större truga. Jag har kört av 4 st på två säsonger. De blir utmattade under där spetsen fäster och böjer sig.
Har dock inte sett det fenomenet på deras små racetrugor. Så ta för vana att kolla dina trugor så inte plasten börjar se vek ut. Trist om det händer på ett lopp.

""

 

Citat från kommentarfältet.
https://www.adamsteen.se/2016/02/stavar-kv-plus.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...