Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Bruksvallsloppet lovar skidpropaganda

Visma Ski Classics lanserar knsneutral ranking!

Vasaloppsnyhet infr 2020: Medalj till alla!

Viktor Thorn kmpar sig tillbaka efter tv ryggoperationer

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Racefox (före detta WeMeMove)

• Vänligen logga in för att kunna svara
139 svar till detta ämne

Riller

Riller

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg
Racefox träningsprogram säger långpass men dessa syns inte i veckans program. Hur ställer man in så att ett långpass loggas? Tips?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
Under Övningar väljer du distansträning och sedan finns passet i din dagbok? Så gör jag en gång i veckan...

Slasko

Slasko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 213 inlägg

Japp 5cm! Tänkte att det var lika bra att ta i lite för att kunna utvärdera på så kort tid. Visst kändes det ovant i början men man blir ju tvungen att anpassa tekniken lite därefter. Så förhoppningsvis blev det till det bättre. Kul (och bra bekräftelse) att du har liknande erfarenhet. Stämmer nog väldigt bra att det är svårt (och förmodligen oekonomiskt) att ha för aggressiv stakteknik under långlopp. Vi får se vart jag hamnar upp i slutändan men just nu känns 5cm som ett bra utgångsläge. En extra bonus är att stavarna bli mer lätthanterliga när de är kortare.

Ska nog införskaffa Racefox till nästa säsong :-)  Kör du fortfarande med förkortade stavar? Har sjuklig beslutsångest vad jag ska köra med på vasan. Blir muskelärt trött och har svårt att hålla pulsen uppe vid längre pass trots att jag är stark som en björn. Kanske jag borde kapa lite. Är 182.5 utan pjäxor och har 155 stavar (spets till reminfästningen) .

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 264 inlägg

Har någon testat Racefox? Är det bara en kul pryl, eller är det ett bra verktyg för att utveckla tekniken?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
Jag har haft Racefox två säsonger och har inte bestämt mig...
Mänsklig tränare är bättre, plus filmning så att du själv ser. Exempelvis om du tränar ihop med någon så kan ni hjälpas åt en gång i månaden att kolla teknik.

Jag har svårt att hitta nyckeln till bättre teknikvärden i Racefox men steg för steg kommer det pusselbitar. Min anledning är att jag tränar solo i praktiken varje pass. Men jag har inte upplevt mirakel eller stora förbättringar. Testade racevariant första året och fick ett träningsprogram för att klara led fyra som bestod av ca 5 pass i veckan, vilket är en dubblering av min träning. Såklart gick det inte men fyran fixade jag ändå... med fem bra pass i veckan behöver man knappt bra teknik och enkelt att lova utveckling med den volymen.

Jag fortsätter alltså men utan racepack, värt att testa om du tränar själv och har potential kvar.

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 069 inlägg

Jag slog ihåg din tråd Klas med den gamla stora, kanske finns det bra info där?

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 264 inlägg

Tackar , hade inte sett den:)

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 264 inlägg
Hur gör ni med ifånen, den brukar ju dö när det närmare sig det minsta kyla

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
Aldrig haft problem med det faktiskt, har den i bröstfickan eller sidofickan om jag inte har bältet. Men utom hörhåll så måste man ju ha lurar så bäst med bröstfickan.

DRen

DRen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg
För att förlänga batteritiden i kyla så går det att lägga den i en plastpåse också. Tycker även att det funkar riktigt bra om man kopplar in en smidig powerbank så att batteriet på telefonen laddas kontinuerligt (men då behöver man nästa ha midjebälte eller dylikt så det inte blir för bylsigt i fickan).

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 312 inlägg
Jag brukar ha den i midjeväskan med en kemisk handvärmare om det är långpass.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 264 inlägg

Det är bara och inse, man har kommit till en punkt där man behöver en coach. Har maxvärden i en ski erg på 35 i båltryck 19 i attack och 5.7 i stabilitet. På platten med rullskidor kanske 15 i max attack samtidigt 18 i bt. Löjligt lågt bt. Jag kör med 153.5 i längd på mina stavar och är 1,79. Påverkar stavlängden en tidig bålträff? Det enda positiva på rullskidor för mig är att jag bra på staka uppför av någon konstig anledning. Det är nog kanske lättare och bli kompakt uppför? Men man kanske ska vara nöjd med sina förbättringar för i år. Det är kul men frustrerande och inte få med magen på platten. :)

Om jag läser rätt så har en elitåkare 10 i attack, 20-24 i båltryck och högsta uppmätta stabilitet av Brink 5,5. Hur får du till dina värden, eller är det så att ski-erg är något helt annorlunda?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
Jag märker att bt blir högre om jag håller händerna närmare axlarna och inte drar igenom staktaget utan mer stakar enbart med bålen. Dessutom ger tvåor högre båltryck än treor...
Jag tolkar det som att bt mycket beror på kortvarig acceleration efter att jag satt stavarna i backen. Peak ger mer bt än area under kraftkurvan. Effekt viktigare än energi.
Bra eller dåligt?
Dåligt om man vill köra så snabbt som möjligt men eventuellt bra om man vill särträna bålens tryckmöjlighet, då får man minimera elasticitet i armarna.
Nu kör jag enminutersintervaller med bt 20 vilket inte gick för ett år sedan, detta på treor kall men torr asfalt.
Attack ligger mellan 9,5-10 på längre intervaller och ca 15 på korta så dåligt teknikvärde enligt RF.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 372 inlägg

Jag har provat racefox två vintrar med blandade resultat.

Vad som funkar bra

Feedback på vad man gör för fel i position

Syns tydligt om problemet ligger på attacker eller båltryck

Vad som funkar dåligt

Tipsen/förslagen om vad man ska göra åt det.

"Du blir lite sittande, försök...." säger den efter precis alla pass jag kör. Fine, jag är väl kass på det men det blir precis samma feedback om jag bara kör på eller om jag verkligen försöker få till det. Det bästa vore om jag kunde köra ett teknikpass med stilen "bli inte sittande" och få direkt ljudfeedback (på samma sätt som när attack eller båltryck över eller under x) när jag får till tekniken ordentligt så att jag själv kan komma ihåg känslan när det fungerade. Och jag skulle vilja ha ett värde hur nära "bra" teknik jag kommer (inte bara FAIL!).

Det andra problemet är när jag kör ett maxtest och får "Du behöver få upp attacken, försök kör 10 gånger 1 minut med attack minst X". Jag kan köra detta pass och klara över 90% av tagen på den ny attacken, men det blir en näradöden-upplevelse där jag är fullständigt slutkörd efteråt. Jag vill ha hjälp att få upp attack teknisk, inte genom att kunna fuska och helt enkelt köra hårdare.

Det hela kokar ner till att jag tycker inte jag får hjälp att förbättra tekniken. Jag får bra feedback på var jag står och tips på näradödenpass jag kan köra (självklart blir jag en bättre skidåkare om jag gör många sånna).

Jag gillar konceptet och det kan såklart vara jag som gör fel, vad tycker ni andra?

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 264 inlägg

"Feed backen" jag får stämmer rätt bra, när jag blir sittande så är jag det, men det känner jag ju själv ändå. Jag behöver få upp frekvensen, men det behöver jag inte RF för. Efter en månad är jag inte övertygad, mer än att prylen i sig gav mig lite horn när jag kör testrundor. Ska testa på snö för att se vilken feed back jag får då, sen tror jag att det räcker för mig. 

Thorrez, du kan ju enkelt räkna ut hur nära du är; båltryck/frekvens ska vara 1,6. Ett annat tips är att inte köra full frekvens, men fokusera på att falla framåt så att du kommer över stavarna. 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
Thorrez, huvudet på spiken där. Feedback ger inte tillräckligt med hjälp att utveckla tekniken. Dessutom finns en teknisk svaghet med Racefox i att man mäter acceleration i toppvärde och inte arbete. Exempel med acceleration som är hög i toppvärde men håller enbart kort stund jämfört med lägre t ex attack eller båltryck men tre gånger så länge. Givetvis mer fart om man kan kan få mer arbete gjort än effekt enbart.

Med det sagt så försöker jag fortfarande förbättra framför allt båltryck.
Tyvärr så är det svårt att förbättra med kylan som kommer och gör hjulen trögare... mer kraft men det tas upp i hjulen, jämför tvåor och treor, enklare att få högre värden på tvåor på sommaren.
Filmning någon gång då och då är super, muta en kompis med några öl eller liknande eller varför inte biobiljett?
Bra payback.

Jag är också sittande... i led fyra... aldrig varit över led 6 enligt Racefox men då på treor.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 264 inlägg

Thorrez, huvudet på spiken där. Feedback ger inte tillräckligt med hjälp att utveckla tekniken. Dessutom finns en teknisk svaghet med Racefox i att man mäter acceleration i toppvärde och inte arbete. Exempel med acceleration som är hög i toppvärde men håller enbart kort stund jämfört med lägre t ex attack eller båltryck men tre gånger så länge. Givetvis mer fart om man kan kan få mer arbete gjort än effekt enbart.

Med det sagt så försöker jag fortfarande förbättra framför allt båltryck.
Tyvärr så är det svårt att förbättra med kylan som kommer och gör hjulen trögare... mer kraft men det tas upp i hjulen, jämför tvåor och treor, enklare att få högre värden på tvåor på sommaren.
Filmning någon gång då och då är super, muta en kompis med några öl eller liknande eller varför inte biobiljett?
Bra payback.

Jag är också sittande... i led fyra... aldrig varit över led 6 enligt Racefox men då på treor.

Hm, menar du att man får högre värden på lättare hjul för att accelerationen blir högre? Jag tänkte tvärtom, att tröga hjul gör att man måste mata på mer, men jag är ingen fysiker. Mina värden är rena glädjevärden, kör på 4or, "du har teknik och värden som en elitskidåkare", det tror jag inte en sekund på. Gissar att jag är en led 3 åkare (kör bara korta lopp nuförtiden)

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 502 inlägg

Knappen: menar du då en biobiljett till analysen av filmerna på dig ;-)

Filmning är otrolig värdefullt. Racefox har jag inte provat, men jag tänker att man kanske har en fördel att se utveckling. Dock tror jag inte ett dugg på att den kan säga att man är si eller så bra. Dessutom är jag ganska säker på att din anatomi/kroppssammansättning påverkar väldigt mkt ex lång/kort rygg, långa/korta armar m.m.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 916 inlägg
Jo jag ser också vinsten med Racefox som att jag kan testa teknik och få återkoppling men inte så mycket tips utöver pipen.
Eftersom acceleration mäts och inte hastigheten (för attack/båltryck) så ger lättare motstånd bättre värden.
Åtminstone för mig och acceleration mäts enligt Racefox själva.
Träningsprogrammen är också väldigt ambitiösa mer än jag hinner så det blir helt efter eget huvud och vad man hinner, finns nog ingen bättre manick för återkoppling av teknik så man får bestämma själv om det är tillräckligt bra.

Igår på blöt asfalt gick puls upp och båltryck ned, attack ganska ok...

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 264 inlägg

Testade på snö i tunnel, halverade värden för mig jämfört med rullskidor, hmmm. 

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar