Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Racefox (före detta WeMeMove)


Knappen

Recommended Posts

Ingen av åkarna har parallella u- och ö-linjer(u-linje=underben, ö-linje=överkropp) vid stavisättning. Dessutom är det ingen av dessa 3 som flekterar i fotlederna, dvs pressar inte fram knäet vilket gör att rumpan åker bakåt.

Sen är det ju så att det finns ingen "detta är rätta tekniken", vi är individer och det kommer att skiljas sig hur vi åker snabbast. Utnyttjar våra styrkor och minimerar våra svagheter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ingen av åkarna har parallella u- och ö-linjer(u-linje=underben, ö-linje=överkropp) vid stavisättning. Dessutom är det ingen av dessa 3 som flekterar i fotlederna, dvs pressar inte fram knäet vilket gör att rumpan åker bakåt.

Sen är det ju så att det finns ingen "detta är rätta tekniken", vi är individer och det kommer att skiljas sig hur vi åker snabbast. Utnyttjar våra styrkor och minimerar våra svagheter.

Knäna ska inte fram när man stakar! För att få mest möjligt arbete utfört av benmusklerna så måste man få tyngdpunkten att röra sig från ovanför tåspetsarna när man sätter i stavarna till bak på hälarna när man avslutar stavtaget. "pressar man fram" knäna så undviker man det och får inte med benen. Se Stina här:

 

https://youtu.be/9fnQv4M2l90?t=25

Link to comment
Share on other sites

Knäna ska inte fram när man stakar! För att få mest möjligt arbete utfört av benmusklerna så måste man få tyngdpunkten att röra sig från ovanför tåspetsarna när man sätter i stavarna till bak på hälarna när man avslutar stavtaget. "pressar man fram" knäna så undviker man det och får inte med benen. Se Stina här:

 

https://youtu.be/9fnQv4M2l90?t=25

 

Okej, fram kanske inte var rätt ordval. Det jag ville trycka på var ffa att ingen får till den lilla spetsiga vinkeln i knäleden precis i stavisättningen. Tyngdpunkten i stavisättningen ska vara framför tårna och sen flytta sig bak till hälarna, inte bakom hälen. Många blir enligt min mening alldeles för sittande i sin stakning.

Några exempel

4:35 in i filmen

Link to comment
Share on other sites

Om båltryck med racefox: 

Var och åkte rullskidor i tisdags. Försökte med alla medel få upp värdet på båltrycket. Var rätt mör i magen men båltrycket låg kvar runt 15 ca.

 

Jag hade ställt in varven så jag fick återkoppling var 500 meter. Jag kom till en uppförsbacke, stakade uppför den och fick värdena:

attack 11,3 båltryck 15,7. Jag tänker att man använder magen mer uppför så båltrycket borde vart högre

 

När det sen blev utför så rullade jag men samtidigt bockade jag mig snabbt ner och sen upp hela vägen ner, alltså jag använde inte stavarna utan rullade hela vägen, då blev värdena:

attack 11,7 båltryck 20,3. Alltså utan att ens använda stavarna

 

När jag då kom ner på platten så körde jag 500m ganska hårt (med stavar) och fick då värdena:

attack 12,8 båltryck 19,6

 

Jag har alltså enligt racefox högre båltryck när jag rullar utför och bockar mig än då jag stakar hårt!! 

 

Alla förstår ju att så inte är fallet, men min tanke är kanske att racefoxbältet mäter rörelsen från högsta punkten (typ just innan stavisättning) till lägsta punkten.

Är man snabb där så får man bra värden??

Har man däremot en kortare rörelse får man lite sämre värden fast man hinner ta fler tag och åka lika fort för det.

Så det känns lite som en jakt på bra värden vid användningen av racefox. Men jag tänker att man inte (som många även är sagt tidigare) borde fokusera alltför mycket på värdena då det bevisligen går att "lura" systemet.

Link to comment
Share on other sites

Uppenbarligen är racefox ingen exakt vetenskap utan en indikation. Det lämpligaste är kanske att jämföra mellan gångerna på samma sträcka. Båltrycket verkar bygga på en mätning av hastigheten och tiden (dvs arbetet, mätt i Newtonmeter) i böjningen av överkroppen:

 

Attack: Kraften in i staktaget. Hur bra du är på att accelerera kroppen nedåt tills stavspetsarna tar i backen.

Båltryck: Trycket i stakningen. Hur bra du är på att generera kraft genom att böja kroppen framåt i staktaget.

Stabilitet: Balansen i stakningen. Hur bra du är på att repetera på varandra följande staktag.

Frekvens: Hur ofta du gör varje stavtag, antal stavtag per min.

Hastighet får man från kraften i varje staktag och frekvens. Tricket är att åka i en viss hastighet med så lite energiinsats som möjligt, dvs ekonomiskt. Kraft får man från attack och båltryck, hur ofta man tar ett tag får man från frekvens och ekonomi är korrelerat till stabilitet.

Link to comment
Share on other sites

Nja

 

Det är nog inte hela sanningen, den mäter hur du positionerar dig också.

Låg höft sittande = låga värden Hög höft = höga värden.

Denna relation ser du mycket tydligt i en ski erg,

 

Du kanske positionerar dig bättre när du stakar utför stolt och hög höft, lätt och tappa höften uppför "sittande".

Jag är också en sådan gubbe, dock får jag högre värden uppför än på platten.

Men fråga racefox vad den mäter, men det är supertydligt i en skierg. Körde på frekvens

45 för några dagar sedan med 29 i maxvärde och 20 i medel. Så det var mer en långsam kraftig rörelse.

Tänk hög höft. Så höga värden får jag inte på min normalfrekvens 53, men det finns dom som kan tydligen :)

 

I skiergen finns det ett sweet spot, du behöver bara justera höften och hälarna någon ynka grad grader så ökar värdet markant. Jag gissar att det här är det som är det svåra när man färdas framåt.  

 

Själv har jag slutat nojja om det där, öka min kapacitet är bara min fokus detta året.

Racefox hänger med för att man får ut intressant data ur den, vill inte bli deppig över mina båltrycksvärden på skidor.

Lite kul och se sitt egna beteende, vid utmaxning på 5000m så ser man grafen båltryck när den sjunkerså sticker grafen för frekvens iväg bara för orka hålla samma tempo. Det där kan man se på hemsida, lite kul.

 

För klen mage/för låg kapacitet helt enkelt :) 

 

Om båltryck med racefox: 

Var och åkte rullskidor i tisdags. Försökte med alla medel få upp värdet på båltrycket. Var rätt mör i magen men båltrycket låg kvar runt 15 ca.

 

Jag hade ställt in varven så jag fick återkoppling var 500 meter. Jag kom till en uppförsbacke, stakade uppför den och fick värdena:

attack 11,3 båltryck 15,7. Jag tänker att man använder magen mer uppför så båltrycket borde vart högre

 

När det sen blev utför så rullade jag men samtidigt bockade jag mig snabbt ner och sen upp hela vägen ner, alltså jag använde inte stavarna utan rullade hela vägen, då blev värdena:

attack 11,7 båltryck 20,3. Alltså utan att ens använda stavarna

 

När jag då kom ner på platten så körde jag 500m ganska hårt (med stavar) och fick då värdena:

attack 12,8 båltryck 19,6

 

Jag har alltså enligt racefox högre båltryck när jag rullar utför och bockar mig än då jag stakar hårt!! 

 

Alla förstår ju att så inte är fallet, men min tanke är kanske att racefoxbältet mäter rörelsen från högsta punkten (typ just innan stavisättning) till lägsta punkten.

Är man snabb där så får man bra värden??

Har man däremot en kortare rörelse får man lite sämre värden fast man hinner ta fler tag och åka lika fort för det.

Så det känns lite som en jakt på bra värden vid användningen av racefox. Men jag tänker att man inte (som många även är sagt tidigare) borde fokusera alltför mycket på värdena då det bevisligen går att "lura" systemet.

Link to comment
Share on other sites

När man sätter sig i stavtaget läcker man energi och utför inte samma stavarbete, det är väl det den mäter gissar jag.

 

Nja

 

Det är nog inte hela sanningen, den mäter hur du positionerar dig också.

Låg höft sittande = låga värden Hög höft = höga värden.

Denna relation ser du mycket tydligt i en ski erg,

 

Du kanske positionerar dig bättre när du stakar utför stolt och hög höft, lätt och tappa höften uppför "sittande".

Jag är också en sådan gubbe, dock får jag högre värden uppför än på platten.

Men fråga racefox vad den mäter, men det är supertydligt i en skierg. Körde på frekvens

45 för några dagar sedan med 29 i maxvärde och 20 i medel. Så det var mer en långsam kraftig rörelse.

Tänk hög höft. Så höga värden får jag inte på min normalfrekvens 53, men det finns dom som kan tydligen :)

 

I skiergen finns det ett sweet spot, du behöver bara justera höften och hälarna någon ynka grad grader så ökar värdet markant. Jag gissar att det här är det som är det svåra när man färdas framåt.

 

Själv har jag slutat nojja om det där, öka min kapacitet är bara min fokus detta året.

Racefox hänger med för att man får ut intressant data ur den, vill inte bli deppig över mina båltrycksvärden på skidor.

Lite kul och se sitt egna beteende, vid utmaxning på 5000m så ser man grafen båltryck när den sjunkerså sticker grafen för frekvens iväg bara för orka hålla samma tempo. Det där kan man se på hemsida, lite kul.

 

För klen mage/för låg kapacitet helt enkelt :)

 

Link to comment
Share on other sites

Äntligen fick jag se film på mig själv! Racefox hade fel och rätt... jag står inte still på hälarna, där var det duktigt fel men rör mig mycket upp och ner med knäledsoperationen och rumpan bakåt. Mycket armstakning och hög fart men dålig uthållighet.

Nu ska det bli djupare bålböjning och försök till rakare knän och rumpan fram. Händerna närmare axlarna och bålböjning som sätter i stavarna.

 

Bra med film sedan får Racefox säga om det var rätt

Link to comment
Share on other sites

Filmning med coach är det absolut bästa för tekniken.

Visst är det så, men filmning i sig kommer man en bra bit med. Kompisen filmar och man skiftar. Utmaningen kan ligga i hur man prioriterar vad eller vilket man ska börja med för att nå en förbättring. Teknik är ju hur skoj som helst och framstegen brukar ju oftast komma inom en timme. Om ni tycker att jag puffar lite extra för detta ämne är det säkert så. Två års tjänst i Torsbys Skidtunneln som bland annat instruktör har gett mig nyttig erfarenhet både på basic nivå och uppåt. 

Link to comment
Share on other sites

Nu började jag med filmning utförd av oinitierad som tyckte ”vad fort det gick”. Men jag har ju sett otaliga instruktioner så det var lätt att jämföra och hitta de två enklaste förbättringarna som var händer närmare axlarna och böj mer på bålen.

 

Mycket lärorikt, samma med filmning i crawl som också ger direkt feedback.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag testat med djupare bålböjning. Pulsen och farten ökar, magkramp på första passet men nu två PB på raken.

Ett på distanspass och ett på snabbdistans. Inga überlånga distanspass än men långa för mig.

 

Så buga sig djupt ger fart, får väl se vad Racefox säger i höst.

Försöker också få lite fart på bugningen och överkropp strax innan stavarna går i backen för att få initialfart.

Tycker att goda exempel ser ut så t ex från långlopp.

 

Snart dags för ny filmning.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett problem med att jag kan köra hyfsat fort på kortare sträckor (upp till 4 mil?) men på själva Vasaloppet så orkar jag inte riktigt distansen.

Jag märker detta med orken även i träning, det går bra ett tag men även om jag är hyfsat vältränad i överkroppen så tar det slut innan jag är hemma.

 

Min analys är att jag inte är energieffektiv i min rörelse. Jag hoppas at när racefox värdena är högre så är jag effektivare (och använder mer bål/ben än armar) och därmed kan orka längre än idag.

En fråga om teknik alltså.

Den märker jag inte om jag mäter på kortare sträckor, där kan jag köra fortare med dålig teknik och mer fysik. Vid teknikskiften så sjunker oftast farten för min del när jag får fokusera mer på att utföra rörelsen snarare än att ta i.

 

Så absolut kör jag med det som går fortast! Men mitt problem är att jag inte kan utgå enbart från dagens pass utan måste se var jag kan utvecklas mest... hacka vidare som tidigare år lär inte ge bättre resultat, något måste ändras och mer tid är uteslutet. Därmed finns bara bättre... kvalitet iställer för kvantitet alltså.

 

Nu är det snart dags för filmning igen, sedan ska racefox kopplas på i September igen (pausad över sommaren) och jag hoppas att teknikskiftet ska ge utslag i värdena och hjälpa mig att fokusera. Racefox ger i stort sett feedback per staktag och det är tillräckligt noggrant för min del :).

Farten har ökat i alla fall, trots trögare hjul (fast treor verkar inte vara så mycket trögare än tvåor för swenor).

Link to comment
Share on other sites

Långt till Torsby för min del men tanken har funnits i många år :).

 

Helt rätt att jag vill få till en långdistanseffektiv teknik, jag deltar ju i långlopp klassisk teknik och tycker att det är riktigt roligt. Det som fattas mest för min del är att hänga med andra på stakningen, i diagonalterräng så hävdar jag mig trots dålig teknik (löpare) men i stakningen så hänger jag bara med i början.

 

Vi får väl se om jag lyckas ladda upp filmen, men det ska snart filmas då jag ser en hel del utdelning just nu med många PB trots trögare hjul än förra året. Hoppas att det lyft men självfallet finns det massor att jobba med... en duktig coach hade varit riktigt roligt såklart, just nu är det ren soloträning i småländska skogarna som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Långt till Torsby för min del men tanken har funnits i många år :).

 

Helt rätt att jag vill få till en långdistanseffektiv teknik, jag deltar ju i långlopp klassisk teknik och tycker att det är riktigt roligt. Det som fattas mest för min del är att hänga med andra på stakningen, i diagonalterräng så hävdar jag mig trots dålig teknik (löpare) men i stakningen så hänger jag bara med i början.

 

Vi får väl se om jag lyckas ladda upp filmen, men det ska snart filmas då jag ser en hel del utdelning just nu med många PB trots trögare hjul än förra året. Hoppas att det lyft men självfallet finns det massor att jobba med... en duktig coach hade varit riktigt roligt såklart, just nu är det ren soloträning i småländska skogarna som gäller.

Så länge utvecklingen går framåt så ökar väl motivationen :-) Bra jobbat och grattis. Ska bli intressant att se dig på film om allt funkar som det ska.. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Japp 5cm! Tänkte att det var lika bra att ta i lite för att kunna utvärdera på så kort tid. Visst kändes det ovant i början men man blir ju tvungen att anpassa tekniken lite därefter. Så förhoppningsvis blev det till det bättre. Kul (och bra bekräftelse) att du har liknande erfarenhet. Stämmer nog väldigt bra att det är svårt (och förmodligen oekonomiskt) att ha för aggressiv stakteknik under långlopp. Vi får se vart jag hamnar upp i slutändan men just nu känns 5cm som ett bra utgångsläge. En extra bonus är att stavarna bli mer lätthanterliga när de är kortare.

 

Ska nog införskaffa Racefox till nästa säsong :-)  Kör du fortfarande med förkortade stavar? Har sjuklig beslutsångest vad jag ska köra med på vasan. Blir muskelärt trött och har svårt att hålla pulsen uppe vid längre pass trots att jag är stark som en björn. Kanske jag borde kapa lite. Är 182.5 utan pjäxor och har 155 stavar (spets till reminfästningen) .

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jag har haft Racefox två säsonger och har inte bestämt mig...

Mänsklig tränare är bättre, plus filmning så att du själv ser. Exempelvis om du tränar ihop med någon så kan ni hjälpas åt en gång i månaden att kolla teknik.

 

Jag har svårt att hitta nyckeln till bättre teknikvärden i Racefox men steg för steg kommer det pusselbitar. Min anledning är att jag tränar solo i praktiken varje pass. Men jag har inte upplevt mirakel eller stora förbättringar. Testade racevariant första året och fick ett träningsprogram för att klara led fyra som bestod av ca 5 pass i veckan, vilket är en dubblering av min träning. Såklart gick det inte men fyran fixade jag ändå... med fem bra pass i veckan behöver man knappt bra teknik och enkelt att lova utveckling med den volymen.

 

Jag fortsätter alltså men utan racepack, värt att testa om du tränar själv och har potential kvar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...