Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Nstan 700 kte Ungdomsvasan

Antiklimax i herrarnas sprintstafett

Guld till Norge - Sverige fyra

Guld till Ustiugov - Hellner sjua

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

WeMeMove?

• Vänligen logga in för att kunna svara
32 svar till detta ämne

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 162 inlägg

testade min första gången igår på rullskidor och körde åttaminuterstestet, fick mkt märkliga siffror, otroligt lågt på stabilitet, bålstyrka och attack i nivå eller under nybörjare men en frekvens på 85 vilket jag aldrig varit i närheten av, gissar att något blivit fel i överföringen av data, ska maila supporten.

Körde idag de rekommenderade 1minuterinstervallerna på stakmaskin och fick då helt rimliga värden för en led 5 åkare.

Alla intervaller låg mellan 11-14 i attack, 20-21 i båltryck, 2,5-3 i stabilitet och 62-69 i frekvens.
Tittar man på deras referensvärden kan det nog stämma rätt bra för en led 5 åkare, något bättre i båltryck och något sämre i stabilitet.

Märkte att jag fokuserade betydligt mer på teknik under detta skiergpass vilket är positivt, tror den här manicken faktiskt kan va riktigt bra om jag får ordning på överföringen utomhus bara.

Kan även rekommendera den helt eminente Håkon Breistrand på Fysio Outdoor som på ett mkt pedagogiskt och kunnigt sätt grottar ner sig i den moderna stakningens biomekaniska detaljer som ingen annan.

http://fysio-outdoor.se/

https://www.youtube....zRXEKI86JK88eHA

IsacS

IsacS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg
Jag var uppe en weekend i Idre och har därför hunnit testa tjänsten i skidmiljö. Jag blev glatt överraskad och fick relevanta värden med avseende på min åkförmåga. Appen har en bit kvar innan den når sin fulla potential men de har kommit en bra bot på vägen. Har varit i kontakt med företaget ett antal gånger och de bemöter mig som kund på ett oerhört bra sätt!

Förresten. Ni ställer väl in i appen att ni ska köra testerna inomhus? Antar att ni märkt att det gick. Då ju appen ändra aloritmerna utifrån att man står vid en skierg!

wob

wob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Förresten. Ni ställer väl in i appen att ni ska köra testerna inomhus? Antar att ni märkt att det gick. Då bör de ju ändra aloritmerna utifrån att man står vid en skierg!

Japp. Testade både "på snö" och "inomhus", och fick mkt liknande värden (båda konstiga).

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 153 inlägg

Ja, det är BTLE, (Bluetooth Smart) och funkar utmärkt med Polar M400, bra batteritid har det med!

Men, bluetooth har väl en begränsning att man bara kan vara ansluten till en enhet åt gången, så har du kopplat upp dig emot telefonen så kan du inte samtidigt koppla upp dig emot klockan! Ev. så är detta löst i nyare versioner, har inte testat.

Tyvärr är detta design av BTLE och ingenting som kommer lösas i uppdateringar.

Jag jobbar med detta så kan gå hur djupt ni vill, men den snabba förklaring är att
1. Det drar mycket mer batteri om man vill kunna koppla upp till flera enheter (även om bara en enhet kopplats upp).
2. Iphone stöder bara enheter som kopplar upp bara till den (*går att komma runt, men är inte smidigt och ger ännu större batteri än 1.)

Polar

Polar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 207 inlägg

Tyvärr är detta design av BTLE och ingenting som kommer lösas i uppdateringar.
Jag jobbar med detta så kan gå hur djupt ni vill, men den snabba förklaring är att
1. Det drar mycket mer batteri om man vill kunna koppla upp till flera enheter (även om bara en enhet kopplats upp).
2. Iphone stöder bara enheter som kopplar upp bara till den (*går att komma runt, men är inte smidigt och ger ännu större batteri än 1.)

Synd, riktigt synd. Tänk att en sån "enkel" sak ska krångla till det.
Vasaloppet skidar jag när jag kommer under 5h ;)

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 153 inlägg

Synd, riktigt synd. Tänk att en sån "enkel" sak ska krångla till det.

En enkla lösningen är att en app i telefonen är centralenheten, sen samlar den in den data som finns från de enheter som är uppkopplade och skickar ut till den som ska presentera (klockan). Det borde vara relativt enkelt med iPhone och Apple watch eller Android både telefon och klocka. Det är när klockan blir en tredje part som det blir svårare.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 162 inlägg

Ni som använt Racefox på skidor och rullskidor, var har ni haft telefonen placerad?

Jag har haft min telefon i midjeväska vid ryggslutet och enligt Racefox är den placeringen inte optimal och därför har jag fått avbrott i BT-kontakten mellan sensor och telefon.

Polar

Polar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 207 inlägg
Är det nån som uppgraderat till vasaloppet ännu? Hur ser träningsplanen ut, fokuserar den bara på stakteknik eller är den också inriktad på kondition året runt?
Vasaloppet skidar jag när jag kommer under 5h ;)

Skurko

Skurko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg

Är det nån som uppgraderat till vasaloppet ännu? Hur ser träningsplanen ut, fokuserar den bara på stakteknik eller är den också inriktad på kondition året runt?

Har uppgraderat och gjorde ett staktest varpå ett träningsprogram som sträckte sig över två veckor visades utifrån mitt test samt ambitionsnivå. Lade ingen större energi på programmet vid tillfället och sedan ett par dagar sedan visar inte min app "Vasalopps läget" längre så jag kan inte dubbelkolla. Men om jag inte minns helt fel var fokus på stakteknik.

Någon annan än mig som har problem med att appen visar fel tjänst trots rätt och betald prenumeration?

Agoth

Agoth

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg
Har testat ,racefox ett par veckor nu och även om det är en mycket intressant product känns i alla fall appen för iPhone långt ifrån färdig för lansering.
Hittar nya buggar i stort sett varje gång jag använder den. Har påtalat ett antal för skaparna som säger att det ska komma en uppdatering denna månaden. Får hoppas att den löser problemen för som det är nu är appen i stort sett oanvändbar. Samarbetet med Vasaloppet har nog gett ett antal kunder men hade jag vetat om bristerna i appen hade jag inte köpt ett abonnemang.

ckalderen

ckalderen

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg

Har testat ,racefox ett par veckor nu och även om det är en mycket intressant product känns i alla fall appen för iPhone långt ifrån färdig för lansering.
Hittar nya buggar i stort sett varje gång jag använder den. Har påtalat ett antal för skaparna som säger att det ska komma en uppdatering denna månaden. Får hoppas att den löser problemen för som det är nu är appen i stort sett oanvändbar. Samarbetet med Vasaloppet har nog gett ett antal kunder men hade jag vetat om bristerna i appen hade jag inte köpt ett abonnemang.

Hej Agoth, 

Du har rätt i att det har varit ett några buggar i samband med releasen av Racefox Vasaloppet. Bland annat har vi haft problem med kopplingen av ditt Vasaloppsid till ditt konto så att man får analys av alla sina tidigare lopp. Detta är nu löst och nu ser vi till att få ännu mer stabilitet i rådgivningen. Det är fem olika AI-baserade processer som skapar och driver det personliga träningsprogrammet framåt och vi ska självklart få det att fungera fläckfritt. Vi har idag inga supportfrågor på Racefox standardappen. Vi håller er i forumet uppdaterade framöver.   

Påven

Påven

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Fick hem min racefox idag, gjorde ett staktest och fick värdena, attack 10.8 båltryck 17.3 stabilitet 4.4 och frekvens 50
Motsvarar led 4 åkare enligt appen.
Vad har ni fått för värden och vad har ni för åktid på VL eller ÖS?

Perkjo

Perkjo

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Jag har i senaste testet attack 8,4 båltryck 16,4, stabilitet 3,5 och frekvens 52,3, motsvarande led 6, vilket jag och kvalificerade mig till förra veckan på västgötaloppet.

Har från förra året i led 7 8:36 på VL, men det vet jag inte om det är representativt, led 7 innebär ju en hel del köande om det vill sig illa, så jag lever i tron om att jag har (och hade då) en högre förmåga.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar