Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Barnskidor (5-6 åring)


Zerzoca

Recommended Posts

Hej,

 

Äldre sonen har växt ur sina skidor och tänkte passa på att köpa nya färdigt till nästa vinter nu när det börjar dyka upp reapriser :-). Han är nu 5 år, ca 120 cm lång (ca 20 kg) och skidar med 115 cm långa vallningsfria skidor som vi haft ett par år.

 

Nu i vinter har han fått hyfsad bra teknik (för åldern) och dom senaste två veckorna försökt att skejta efter att ha sett en kompis från lekis göra det.

 

 

Vilken typ av skidor är vettigast att gå vidare med?

 

- Vallningsfria eller vallbara skidor?

Vikt har knappast betydelse ännu i den åldern?

 

- Ca 130 cm långa skidor för klassisk åkning?

Har sett många småttingar med 20-40 cm längre skidor än dom själva men det måste vara svårt att hantera för dom? +10 cm är kanske lagom?

 

- Hur göra om han nästa vinter börjar skejta mer?

Duger 130 cm klassiska vallbara skidor som "kombiskidor" för en 6-åring? Känns som en onödig investering med separata skejtskidor och knappast räcker orken för ett helt skejtpass ändå.

 

- Har ni tips på vettiga skidor?

Hade tänkt mig max 1200-1500 kr men har ni bra argument kan 2000 kr gå an. Och står beteckningar som 13/14,14/15,15/16 osv för något speciellt eller syftar det på årsmodell?

Link to comment
Share on other sites

köper du på blocket får du mer eller mindre igen pengarna när du säljer; om du vill ha separat skejt / klassiska. Kan ju vara lite jobbigt behöva valla om resp ta bort valla på skidorna när grabben vill ändra åksätt. En stor fördel med skejt är väl just man slipper hålla på m fästvalla. Med kombi/samma skida skulle man ju ofta behöva skrapa bort fästvalla.

 

Jag har vallningsbara till min 3-åring (och 6 åring) (och 11 åring), så de får lära sig tribologi. (det händer också att de klämmer ihop skidorna med tving o kollar med bladmått...)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Äldre sonen har växt ur sina skidor och tänkte passa på att köpa nya färdigt till nästa vinter nu när det börjar dyka upp reapriser :-). Han är nu 5 år, ca 120 cm lång (ca 20 kg) och skidar med 115 cm långa vallningsfria skidor som vi haft ett par år.

 

Nu i vinter har han fått hyfsad bra teknik (för åldern) och dom senaste två veckorna försökt att skejta efter att ha sett en kompis från lekis göra det.

 

 

Vilken typ av skidor är vettigast att gå vidare med?

 

- Vallningsfria eller vallbara skidor?

Vikt har knappast betydelse ännu i den åldern?

 

- Ca 130 cm långa skidor för klassisk åkning?

Har sett många småttingar med 20-40 cm längre skidor än dom själva men det måste vara svårt att hantera för dom? +10 cm är kanske lagom?

 

- Hur göra om han nästa vinter börjar skejta mer?

Duger 130 cm klassiska vallbara skidor som "kombiskidor" för en 6-åring? Känns som en onödig investering med separata skejtskidor och knappast räcker orken för ett helt skejtpass ändå.

 

- Har ni tips på vettiga skidor?

Hade tänkt mig max 1200-1500 kr men har ni bra argument kan 2000 kr gå an. Och står beteckningar som 13/14,14/15,15/16 osv för något speciellt eller syftar det på årsmodell?

 

För 5-6 åringar rekommenderar jag alltid vallningsfritt till föräldrarna i klubben. De behöver rejält fäste när de ska leka på skidor och åka utan stavar. För att prova sig fram med skate funkar de bra. De brukar ändå inte orka mer än 20-30 m och sedan diagonala en stund. När de sedan har fått till balans och lite teknik kan man köra på en vallningsbar skida som man både kan använda till klassiskt och skate.

 

+10-20 cm är lagom. Då blir spannet inte helkollaps men fortfarande riktigt mjukt. Sedan blir det lättar att leka på skidor och att åka i lössnö och uppför snöhögar.

 

Köp begagnade skidor! Det ska vara ok att köra över sten och grus. Sånt är kul för en sexåring. Fischers barnskidor tycker jag är bäst eftersom de är väldigt mjuka i toppen. Det för att det går finfint att köra ned i diken utan att riskera att skidorna går av. Köp ingen skida med automatbindning utan med manuell bygel. Automatbindningarna tycker jag krånglar en del med ifrysning och är svårare att få fast. 

Link to comment
Share on other sites

köper du på blocket får du mer eller mindre igen pengarna när du säljer; om du vill ha separat skejt / klassiska. Kan ju vara lite jobbigt behöva valla om resp ta bort valla på skidorna när grabben vill ändra åksätt. En stor fördel med skejt är väl just man slipper hålla på m fästvalla. Med kombi/samma skida skulle man ju ofta behöva skrapa bort fästvalla.

 

Jag har vallningsbara till min 3-åring (och 6 åring) (och 11 åring), så de får lära sig tribologi. (det händer också att de klämmer ihop skidorna med tving o kollar med bladmått...)

 

Jag tänker att för en 6-åring är det knappast värt att valla för skejt. Jag tror att orken räcker inte ens ett varv runt de kortaste sträckorna (åtminstone inte innan han kan tekniken) och då är det säkrast att ha bra fäste under så han kan byta till klassiskt.

 

Bättre är kanske att skejta med vallningsfria eller med fästvalla i början.

 

Men ett billigt andra par för skejt från Blocket låter vettigt.

Link to comment
Share on other sites

För 5-6 åringar rekommenderar jag alltid vallningsfritt till föräldrarna i klubben. De behöver rejält fäste när de ska leka på skidor och åka utan stavar. För att prova sig fram med skate funkar de bra. De brukar ändå inte orka mer än 20-30 m och sedan diagonala en stund. När de sedan har fått till balans och lite teknik kan man köra på en vallningsbar skida som man både kan använda till klassiskt och skate.

 

+10-20 cm är lagom. Då blir spannet inte helkollaps men fortfarande riktigt mjukt. Sedan blir det lättar att leka på skidor och att åka i lössnö och uppför snöhögar.

 

Köp begagnade skidor! Det ska vara ok att köra över sten och grus. Sånt är kul för en sexåring. Fischers barnskidor tycker jag är bäst eftersom de är väldigt mjuka i toppen. Det för att det går finfint att köra ned i diken utan att riskera att skidorna går av. Köp ingen skida med automatbindning utan med manuell bygel. Automatbindningarna tycker jag krånglar en del med ifrysning och är svårare att få fast. 

 

 

Jag tror också att orken knappast räcker för skate,, inte ens ett varv runt de kortaste banorna. Och då tror jag det är bättre att börja skejta med klassiska skidor som har fästvalla så han kan byta till enklare skidåkning.

 

Men sen när tekniken och orken för skejt blir bättre. Är det då lönt att ha skejtskidor för en så liten grabb? Det går ju att köpa ett par billiga på Blocket. Eller löns det att bara köpa klassiska skidor i typ 10 cm intervaller så lille- och storebror kan växla mellan dem dom kommande åren? Nackdelen är att lillebrors klassiska skidor måste vallas om till storebrors skejtskidor med ett sådant uppläg.

 

- Hur långa ska skejtskidor vara i den åldern?

- När lönar det sig att gå över till vallningsbart för barn?

 

Har rottefellabindningar på hans nuvarande och de tycker jag fungerar bra och han kan själv ta av dem. Hade tänkt fortsätta med dem så går det att ärva både skidor och skor.

Link to comment
Share on other sites

XXL har lämpligt rea på skidor nu :-)

 

Hittar dessa vallningsbara skidor ca 130 cm långa:

Madshus Race Wax    399 kr, norm 900 kr

 

Fischer Ultimate Wax NIS      599 kr, norm 1000 kr

 

Vallningsfria

Fischer Ultimate Crown NIS    599 kr, norm 1000 kr

 

 

Är någon av dem värda att satsa på?

 

 

Är det annars värt att satsa på stavar med kardborreremmar istället för gamla tidens / budgetremmar?

Det måste vara ett bra sätt att få bättre grepp i stakningen men är det riskfyllt att använda av barn? Om de ramlar och inte kan släppa staven, risk att komma i kläm och bryta armen?

XXL hade hyfsat bra pris 299 kr på en Swix aluminiumstav (länk) och löjligt bra pris 99 kr på en annan, dock bara 105 cm långa (länk)

Link to comment
Share on other sites

När mina barn var i den åldern fanns det vallningfria med räfflor under trampet och bindning som passade till deras vinterstövlar. Det åkte en stund, sen av med skidorna och gjorde en annan lek i snön, sen kanske på med skidorna igen mao ett flexibelt system med flera lekalternativ. Sen brukade jag bygga ett hopp på ca en halvmeter och det var garanterat en rolig skidlek.

Sen när de blev större fick de vallningbara skidor med stepin-bindning och skidpjäxor och då blev det lite mer skidåkning och mindre lek på skidorna

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...