Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

seedningstävlingar till vasaloppet!


fr.ol

Recommended Posts

Hej

 

ngn som körde bessermeloppet i helgen?

 

VAD TÄNKER SEEDNINGSFOLKET i vasaloppet med?

 

för o komma i elitledet på vasan var man tvungen o vara 4 min efter på bessermeloppet

...men på engelbrektsloppet kunde man vara 22 min efter o komma i elit.

Det var lika duktiga åkare med i dessa 2 lopp. (sverigeeliten)

 

hmmm???

Fattar inget!

 

ngn som har liknand erfarenhet????

Link to comment
Share on other sites

Ett annat exempel är seedningen för 7-mila ifjol. Trots ett väldigt tungt lopp där segrartiden blev 4.08, dvs. något sämre än för ett normalt Vasalopp, så har "klåparna i seedningskommitén" satt tidsgränserna med 15-minutersintervall. Jag gjorde själv ett klart bättre lopp på 7-mila (snödrev) än i VL men ändå räcker det bara till sjätte led. I VL så åkte jag in på medaljtid och kvalificerade mig till led 4.

Detta är dock inte extremt på något sätt utan snarast fullt normalt när de sätter seedningsgränserna för olika lopp.

Jag begriper inte varför de inte har ett program som använder tiderna för de bästa riktmärkena, anpassar litet grand för att vara något tuffare, och sedan sätter tidsgränserna efter hur många procent man är efter segrartiden (baserat på hur senaste VL-resultaten ser ut). Det skulle bli mycket rättvisare, minimera risken för fel och godtycke och det skulle gå snabbt att uppdatera seedningstabellerna.

Är VL-folket rädda för både rättvisa och teknik? ;-/

Link to comment
Share on other sites

Malmstråket kan tyckas underligt men t.ex. Peter Sjölin som åkte på 2.31 vann Ormloppet tidigare i vinter och var redan där seedad i elit. Det är inte särskilt många åkare mellan 2.19 och 2.39 som tar sig till 1 ledet i VL. Själv är jag glatt överraskad att jag nådde femte led med min tid i Malmstråket. Malmstråket var tungt med nysnö och knirrföre i år. Men visst håller jag med om att det känns underligt med seedningen ibland. :o
Link to comment
Share on other sites

Jag åkte inte Bessemerloppet, men är klart förvånad över seedningen, exempelvis Ronnie Löf som kom strax över 30 på Vasalopept ifjol missade elitledet trots att han endast var ca 7 minuter efter landslagsåkare Jörgen Brink - ofattbart eftersom loppet är 52 km!
Link to comment
Share on other sites

Jag har roat mig med att jämföra seedningarna till Hornbergs- och Bessemerloppet. Det är en bra jämförelse av två skäl:

 

1. Till stora delar går loppen på samma bana (Högbo, Sandviken). Skillnaden är att man i Bessemerloppet kör ytterligare 3x4 km på en måttligt kuperad slinga. Det senare är alltså ett något tuffare lopp.

2. Toppnamnen är någorlunda jämförbara. Segraren i Hornbergsloppet, Åsarnas Gustaf Berglund, åkte också Bessemerloppet där han blev femma (Jörgen Brink vann).

 

Mot bakgrund av detta tycker man alltså att seedningsgränserna i % av segrartiden bör vara jämförbara men, om något, litet "snällare" för Bessemerloppet. Vasaloppets seedningsgrupp tycker dock tvärtom:

 

Led Hornberg Bessemer

Elit 107% 103%

1 117% 108%

2 124% 114%

3 133% 120%

4 142% 127%

5 150% 134%

6 159% 141%

7 172% 151%

8 185% 162%

9 198% 173%

 

Det verkar genomgående skilja ungefär två led i seedningskriterierna. Om man till exempel åker in på 117% av segrartiden i Hornbergsloppet så hamnar man i startled 1, medan motsvarande prestation i Bessemerloppet (som alltså är ett tuffare lopp!) bara ger startled 3…

 

Sen är det också litet intressant att titta på tidsintervallen (i minuter) mellan seedningsgränserna. Bessemerloppet hade ju ca 25% längre åktid så det rimliga vore väl att intervallen var 25% längre:

 

Tidsintervall Hornberg Bessemer

Vinnare-Elitled 8 4

Elitled-led 1 12 8

led 1-2 8 8

led 2-3 10 8

led 3-4 10 10

led 4-5 10 10

led 5-6 10 10

led 6-7 15 15

led 7-8 15 15

led 8-9 15 15

 

För de främre leden är det alltså, trots den längre åktiden, tajtare intervall i Bessemerloppet. I övrigt är det alltså samma tidsintervall. Och förklara varför det är ett 12-minutersintervall mellan elitled och led 1 i Hornbergsloppet den som kan!

 

Om man tittar på de 50 bästa tiderna i Bessemerloppet så åkte 18 åkare in på en tid som skulle ge ett sämre startled än vad de faktiskt står i i Vasan. Och då är det ändå frågan om hyfsade skidåkare, från elitled till led 2.

 

Vad drar man för slutsatser av detta?

1. Seedningsgränserna sätts tämligen godtyckligt och det finns ingen logik bakom.

2. Bessemerloppet är inte en tävling som rankas särskilt högt av seedningsgruppen (värt att tänka på till nästa år).

Link to comment
Share on other sites

jag tror de är så många som seedat upp upp sig till elit nu så de kan inte ta in flera..men SÅ får det ju inte vara!!

 

På bessermeloppet borde ju elitledet vara inom 15 min från segraren, om man ser på längden, vilka åkar esom var med o så.

 

hur kan de sätta 22 min på engelbrektsloppet som bara var 6 km längre än bessermer i år.

 

Min sambo ringde o påpekade detta för seedningkommiten..de ska ha möte på mån igen. Vi får se om de tar upp detta. hoppas verkligen annars är ju allt snett.

 

Ring ni andra o klaga också...då kan de ju hjälpa??????

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte inte Bessemerloppet, men är klart förvånad över seedningen, exempelvis Ronnie Löf som kom strax över 30 på Vasalopept ifjol missade elitledet trots att han endast var ca 7 minuter efter landslagsåkare Jörgen Brink - ofattbart eftersom loppet är 52 km!

Men segraren i H40, Harri Partanen, som är en rutinerad vasalöpare och fortfarande elitledsåkare, klarade led 2-gränsen med ett par minuters marginal... ;)

Link to comment
Share on other sites

Besviken på seedningstiderna! Varför lägger man då inte på dom där extraminuterna på Järnforan där Jörgen Brink vann en tuff strid mellan Fredrik Uusitalo och Robin Bryntesson, han är ju också väldigt mycket elitåkare speciellt när loppen är kortare än 50 km. På Thynells tid har man lagt till 10 min 1:53 till 2:03 men på Brinks tid har man bara lagt till 3 min 1:56 till 1:59 för elitledet.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...