Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Första backen öppet spår


Pepeystad

Recommended Posts

Frågan har ju stötts och blötts många år och jag kan knappast tro att arrangörerna är så korkade eller ignoranta att det inte inser värdet för åkarna att ha någon typ av förenklad seedning i ös. Borde inte heller vara någon stor administrativ grej eftersom de redan har system på plats för VL och TV. Antagligen är det någon annanstans som skon klämmer. Om man är lite konspiratorisk så skulle man kunna tro att arrangören VILL att folk ska stå i timmar innan och köa eftersom detta ger ett jämnare trafikflöde till startplatsen. Om folk slipper detta men ändå får en rättvis startposition så skulle nog många sikta på att anlända kort tid innan första start och när många då resonerar på samma sätt så korkar vägen igen.
Link to comment
Share on other sites

Frågan har ju stötts och blötts många år och jag kan knappast tro att arrangörerna är så korkade eller ignoranta att det inte inser värdet för åkarna att ha någon typ av förenklad seedning i ös. Borde inte heller vara någon stor administrativ grej eftersom de redan har system på plats för VL och TV. Antagligen är det någon annanstans som skon klämmer. Om man är lite konspiratorisk så skulle man kunna tro att arrangören VILL att folk ska stå i timmar innan och köa eftersom detta ger ett jämnare trafikflöde till startplatsen. Om folk slipper detta men ändå får en rättvis startposition så skulle nog många sikta på att anlända kort tid innan första start och när många då resonerar på samma sätt så korkar vägen igen.

Som jag skrev tidigare i tråden... Seedningen skulle kunna vara upp till den enskilda individen. Då slipper ÖS-åkarna jaga tider i seedningslopp.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Första backen där det kan bli rodelbana är väl den innan Risberg. Inte plogar väl folk ner från mångsbodarna, eller?

Jag gissar att de som orsakar rodelbanorna är främst åkare som håller 6 min/km eller långsammare. Om du ska starta sent bör du då vara så snabb att du hinner förbi de allra flesta tidigt startande 6 min/k-åkare innan risbergsbacken vid ca 33-34km. You do the math.

Okej jag hade fel. Denna video från öss 2017 visar rejäla rodelbanor direkt vid utfarten från Mångsbodarna. Sorgligt.

 

https://youtu.be/40eqSUy8NK4?t=5m26s

Link to comment
Share on other sites

Det trista är ju att framförallt de mer ovana åkarna skulle vara betjänta av att stå i spåren istället för att ploga i de där småbackarna. Det är helt enkelt för platta träningsrundor i för stora delar av Sverige. Mångsbodarna blir första nedförsbacken för folk och så blir de lite skraja och plogar sönder den. 

Link to comment
Share on other sites

ja åsså lite skierg och crosstrainer så tror folk att de är förberedda för ett ÖS.

 

Tjommen som la ut filmen på tuben skrev i kommentarerna (se länk i inlägg #29 ovan) att han hade köat från kl 05.30 för att få komma iväg bland de första =)

 

Han missade sedan reptiden i oxberg.

Link to comment
Share on other sites

Två av kommentarerna säger också "Tränat typ 2 mil skidor och lite kondition" och "inte mer än 7 mil på skidor". 

Med den uppladdningen är det inte så konstigt om det går åt skogen. 

 

Ytterligare ett starkt argument för seedning i ÖS. 

Link to comment
Share on other sites

Okej jag hade fel. Denna video från öss 2017 visar rejäla rodelbanor direkt vid utfarten från Mångsbodarna. Sorgligt.

 

https://youtu.be/40eqSUy8NK4?t=5m26s

Det fanns inte mycket att klaga på i den här videon, det var ju bara lite plogat efter Mångsbodarna, men inte så mycket att skidåkare med normal skidteknik kunde ta sig ner. Annars tycker jag det var fina spår i hela videon, långt ifrån alla lopp som det varit så bra spår. Ett år var det dock svåra förhållande pga plogning i varje nedförsbacke och då var all snö bortplogad och det var svårt att få grepp, vilket gjorde att man spände sig och inte fick den nödvändiga vilan nerför. Finns det bara material att fästa skidorna i brukar det funka bra även om spåren försvunnit.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...