Lakota Posted February 28, 2016 Report Share Posted February 28, 2016 Vad behöver jag komplettera för veckan som kommer i VL spåret med tanke på prognos:Har:HF dibloc Toko-4-10 gråsvartHF12HF4Marathon 0-+20ZerofoxFc7Fc8x Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted February 28, 2016 Report Share Posted February 28, 2016 Verkar komplett, kanske en FC10 om det inte kommer någon nysnö för att blanda med FC7. Fast det är ju verkligen finlir. Marathon under sedan på med lämpligt pulver borde bli bra. Sedan borde du kunna rilla, bättre att köpa riller än FC10. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakota Posted February 28, 2016 Author Report Share Posted February 28, 2016 Fast vad är skillnaden på marathon vit mot min svarta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted February 28, 2016 Report Share Posted February 28, 2016 Den svarta är för skitigare snö och vita för nysnöaktigare, typ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted February 28, 2016 Report Share Posted February 28, 2016 Långtifrån flourexpert, men sätter min peng på att val av rillning spelar större roll än att välja mellan olika varianter av hårda fluorvallningar. Kul om någon argumenterar mot, så kanske jag lär mig något Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonzzon79 Posted February 28, 2016 Report Share Posted February 28, 2016 Instämmer helt. Satsa på en eller två hårdare fluorparafin, och sen en riller. Man kommer sjukt långt med bara Swix Marathon enligt min mening. Jag har numera bara två fluorparafin i vallalådan, Marathon och HF7. Är det lite varmare blandar jag båda dessa. Är det kallare kör jag bara Marathon. På pulversidan kör jag endast FC78 i nödfall, då det är varmare före. Är det kallföre tycker jag Marathon och en rillstruktur ger fullgott glid. Jag upplever sällan att folk glider ifrån mig iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakota Posted February 28, 2016 Author Report Share Posted February 28, 2016 Nån som vet vitsen med att hålla på och värma in/sickla /bortsta i ordningsföljd Toko HF grafit / dagens HF glider/cera pulver?Varför räcker inte en högflour kloss toppat med cera? Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted February 28, 2016 Report Share Posted February 28, 2016 Nån som vet vitsen med att hålla på och värma in/sickla /bortsta i ordningsföljd Toko HF grafit / dagens HF glider/cera pulver?Varför räcker inte en högflour kloss toppat med cera?För att nån vill tjäna pengar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakota Posted February 28, 2016 Author Report Share Posted February 28, 2016 Helt vansinnigt. Cera pulver kan jag förstå vitsen med men annars.... hade d inte varit för att jag är för feg för att börja hyvla skulle jag varit kuzmin anhängare sen länge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted February 28, 2016 Report Share Posted February 28, 2016 Helt vansinnigt. Cera pulver kan jag förstå vitsen med men annars.... hade d inte varit för att jag är för feg för att börja hyvla skulle jag varit kuzmin anhängare sen längeNu ska vi inte göra denna tråd till en sicklingstråd, men våga testa på ett par gamla! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted February 29, 2016 Report Share Posted February 29, 2016 Grafit är väl tänkt att minimera påverkan av tidigare vallningar?Stopplager helt enkelt.Numera hör jag allt mindre om grafitvallningar? Men HF och sedan pulver är väl vedertaget?Hamran hade ju en teori i sin bok om att fluordelen i en HF binder vid pulvret så att vidhäftningen blir bättre än vid ren paraffin.En teori... Marathon fungerar bra för mig (oftast vid lite blötare och smutsigare förhållanden) och jag har ännu inte testat pulver. Om pulver hade hjälpt lika mycket som jag upplever att Marathon skiljer mot Pölders HF kloss så vill jag ha det :)Med Marathon glider inte så många om mig... Med Pölders HF kloss var det mer osäkert att få konkurrenskraftigt glid även om det ofta blev OK även vid tävling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.