Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spannråd sökes


snabben

Recommended Posts

Hej! 

 

Jag skulle behöva lite spann-terapi...

 

Åkte med skidpar1 på ÖSS och upplevde att den sög lite på myrarna. Den troligaste orsaken till det är nog dock att jag lade lite tjockt med fäste. Mitt glid kom igång någon gång vid Evertsberg och sedan hade jag finfint glid hela vägen in i mål.

 

Vad tror herrarna och damerna om dessa två spann? Min tanke är att skidpar1 borde gå bra i klister och varma burkfören och skidpar 2 borde gå bra i kallare burkfören. Dock funderar jag på om skidpar2 har för korta glidzoner för det? 

 

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon vänlig skäl skulle vilja slå ett öga på dessa.

 

Skidpar 1

Halvvikt: 1,98

Helvikt: 0,50

Slutspann: 75 %

 

http://forumbilder.se/F96GA/img-1552

 

Skidpar 2

Halvvikt: 1,23

Helvikt: 0,38

Slutspann: 72 %

 

http://forumbilder.se/F96GA/img-1550

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mja ... Är inte bägge paren plusskidor varav 0,5-skidan för klister? Kan ju varit lite väl korta tryckzoner för glidet på ÖS. Skulle nog nu på söndag valt den lägre skidan men varit försiktig med för mjuk fästvalla och kanske flytta bak ett par hack om Rottefella och dessutom inte lagt mer än max t mitten av foten bakåt. Kanske. Eller kanske inte flyttat bakåt alls lr bara ett steg...
Link to comment
Share on other sites

enl skiselectorn ser ju båda ut att ha mkt korta glidzoner. Men jag undrar om det stämmer, kurvan ser lite keff ut.

 

Kläm ihop skidorna mot varandra till halvvikt (ca 4 resp 2,5 mm mellanrum (alltså dubbla spannhöjden på halvvikt)) och kolla hur det ser ut. - Jag litar mer på vad jag ser än ngn apparat. Å andra sidan ser man ju då skidans "sammanlagda spann", så det bygger på att de är hyffsat jämnt parade. - Här gillar jag eikermätaren skarpt. - Men har man ett plant golv/bord elikn är ju toppen be ngn lika tung ställa sig på skidorna så ser man glidzonerna bra. - Man kan då oxå dra en sytråd elikn (OBS mjukt, annars får man små revor) - mellan belag o bord för att känna hur högt trycket är)

 

Att de gled bättre mot slutet verkar ju logiskt, då rimligtvis snön väl var fuktigare där än tidigare. - Å andra sidan är det inte ett parti runt mellan mil 4-6 ngn-stans som kan vara varmare/fuktigare än övriga delar?

Link to comment
Share on other sites

en ting er sikkert. Du har ingen kaldski der..

 

Par en er bra i harde spor og kan smøres med klister(ser ut som en speedmax)

 

Par 2 hadde jeg brukt som stakepar på harde eller bløte fohold. Slip hele sålen med grov rett struktur. Par 2 har for dårlig bæring/framføring til 0,1 mm på fullvekt til å være bra å gå diagonal med

 

Du trenger en kaldski! 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

 

@Carl. Bra ide att testa lite själv. Jag pressade ihop dem med tving (blev kanske inte exakt rätt vikt, men nästan) och glidzonerna ser faktiskt ut som på kurvan. En kort punkt ligger emot strax framför fästzonen, men sedan glipar de hela vägen mot spetsen, båda paren. Det känns ju väldigt kort för en kallskida...

 

Men hur ska man tänka i vasaloppet egentligen? Jag har 2-3 tusen åkare före mig och det brukar ju bli ganska blanka spår, fast kanske inte om det snöar så mycket som det finns risk för? Är fuktigheten i snön mer avgörande för glidet än snöns "fasthet"? På ÖSS låg jag ganska tidigt och spåren var i princip orörda, lite åt det torra hållet liksom.

 

@hebbe. Ja du har nog också rätt, speedmax it is (902)! Får springa in på butiken och snacka lite.

Link to comment
Share on other sites

Ja ... Det nedre paret är ju ganska ojämnt, där den nedre skidan är lägre och har väldigt kort tryckzon fram och lite svårtolkad längd bak. Det övre paret är ju rätt allround tryckzoner på och jag skulle tippa på det paret. Det är ganska högt spann på dem så några

lager valla extraunder tårna o framåt lite kan vara bra.

Link to comment
Share on other sites

Ja ... Det nedre paret är ju ganska ojämnt, där den nedre skidan är lägre och har väldigt kort tryckzon fram och lite svårtolkad längd bak. Det övre paret är ju rätt allround tryckzoner på och jag skulle tippa på det paret. Det är ganska högt spann på dem så några

lager valla extraunder tårna o framåt lite kan vara bra.

Tack snövinter! Det var det svaret jag hoppades på. :) De övre är mitt första val, men glidet var lite sådär på Halvvasan i tisdags så man blir ju lite nojjig. Spannet är högt men jag har inte haft några problem tidigare att få fast dem.

 

Tack igen för din kommentar!

Link to comment
Share on other sites

Hej! 

 

Jag skulle behöva lite spann-terapi...

 

Åkte med skidpar1 på ÖSS och upplevde att den sög lite på myrarna. Den troligaste orsaken till det är nog dock att jag lade lite tjockt med fäste. Mitt glid kom igång någon gång vid Evertsberg och sedan hade jag finfint glid hela vägen in i mål.

 

Vad tror herrarna och damerna om dessa två spann? Min tanke är att skidpar1 borde gå bra i klister och varma burkfören och skidpar 2 borde gå bra i kallare burkfören. Dock funderar jag på om skidpar2 har för korta glidzoner för det? 

 

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon vänlig skäl skulle vilja slå ett öga på dessa.

 

Skidpar 1

Halvvikt: 1,98

Helvikt: 0,50

Slutspann: 75 %

 

http://forumbilder.se/F96GA/img-1552

 

Skidpar 2

Halvvikt: 1,23

Helvikt: 0,38

Slutspann: 72 %

 

http://forumbilder.se/F96GA/img-1550

Om slutspannet är mätt vid balanspunkten låter det ju superhårt. Som jämförelse rekommenderar Madshus 50-55% slutspann för kallskidor och upp till 60% för klisterskidor.

 

 

(Fast nu var det ju inte dåligt fäste som var problemet om jag förstår dig rätt, så för hårt slutspann är det kanske inte i alla fall, om inte det hårda slutspannet gör att du måste lägga på extra tjockt med fäste, som då riskerar att påverka glidet... )

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...