Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dax att ändra på damernas deltagande i Vasaloppet?


FredrikE

Recommended Posts

Britta blev ju nedtrampad av Julia Svan när det kanske var 2km kvar av Tjejvasan, när hon gick in framför Britta trots att det inte fanns någon lucka, mycket värre än denna snubbling tycker jag, ingen åtgärd, var är logiken? Enkelt att diska en gubbe som håller på att uppnå sitt mål att komma sub 100  än att diska Julia Svahn som bronsmedaljör på tjejvasan?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

är inte det ngt nytt att man blir diskad om man tappar balansen lite?

 

"I övrigt" var det väl en helt OK passering?

Är det inte till och med så att han byter spår för att han stakar ikapp skotern, som täpper till ett av de fyra spåren som finns, han har ju bra mycket högre fart än de i övriga spår? Så han blir helt enkelt diskad för att han tvingas byta spår för att skotern kör för sakta, och vid det spårbytet så tappar han balansen och håller på att stå på öronen, men lyckas återfå balansen i Smutnas spår. Om han istället hade drattat omkull, då hade han sluppit diskning, men kanske dragit med sig 3-4 pers i fallet? 

Link to comment
Share on other sites

Fan vad tröttsamt med detta daltande med damåkarna. Nivån är så dålig att de bästa och egentligen enda "seriösa" åkarna är ett par avdankade åkare som inte håller i världscupen. Alltför mycket tv-tid och uppmärksamhet kring detta. Men vi kan väl förstöra Vasaloppets tradition och även släppa iväg dessa få tidigare också...

 

Vasaloppet ska inte göra ett skit. Det är nog som det är att de får starta längst fram tillsammans med herrarna och erhålla lika mycket prispengar. Det finns 90km att åka ifrån på och Britta får skylla sig själv om hon nu medvetet la sig längre bak i hopp om att alla kommer flytta sig för henne (varför nu någon skulle göra det).

 

Att man diskar en motionär för ett spårbyte som du ser tusentals av under dagen, och när inget dessutom hände, det är bland det löjligaste jag har sett.

Link to comment
Share on other sites

Lågt av Vasaloppet att försöka göra en deltagare till syndabock för ett eget systemfel. 

 

På sin egen hemsida skrev man såhär inför årets lopp:

 

I efterhand heter det att man inte lovat egna spår, och att det var en uppmaning och inget förbud. :huh:  Dom bygger sitt system på att männen runtomkring damtäten 

1) ska uppfatta situationen

2) ska välja att prioritera uppgörelsen om damsegern över sin egen kamp om placering.

 

Man behöver inte läsa många kommentarer i sociala media för att inse att 2) är en utopi i dagens samhälle. Det kan man tycka vad man vill om, men det innebär att Vasaloppet aldrig kan lösa den här frågan genom att komma med uppmaningar och vädjanden till berörda herrar. 

 

Antingen lyssnar man på dameliten som i flera år önskat tidigare start för större möjlighet att få göra sitt lopp med koll på varandra osv. (Åsikten att damerna har det gött som får ett hänglopp verkar man mest hitta bland herrar, intressant nog.) Lina Korsgren var inne på det i sin målintervju, att då skulle åtminstone bara de bästa herrarna hinna ikapp och förbi. Det verkar fungera utmärkt för både arrangörer och vara till elitdamernas belåtenhet i andra lopp.

Eller så får man bereda en korridor för damtäten, tydligt uppmärkt och informerad om, med diskvalificering som följd för herrar som olovligen åker där. Allt sådant måste ju Vasaloppet ta på sitt ansvar att hantera. Att i efterhand komma med bortförklaringar och göra åkare till syndabockar borde organisationen hålla sig för god för.

Link to comment
Share on other sites

Fan vad tröttsamt med detta daltande med damåkarna. Nivån är så dålig att de bästa och egentligen enda "seriösa" åkarna är ett par avdankade åkare som inte håller i världscupen. Alltför mycket tv-tid och uppmärksamhet kring detta. Men vi kan väl förstöra Vasaloppets tradition och även släppa iväg dessa få tidigare också...

 

Vasaloppet ska inte göra ett skit. Det är nog som det är att de får starta längst fram tillsammans med herrarna och erhålla lika mycket prispengar. Det finns 90km att åka ifrån på och Britta får skylla sig själv om hon nu medvetet la sig längre bak i hopp om att alla kommer flytta sig för henne (varför nu någon skulle göra det).

 

Att man diskar en motionär för ett spårbyte som du ser tusentals av under dagen, och när inget dessutom hände, det är bland det löjligaste jag har sett.

Jag gissar att du tyckte det var bättre på den tiden kvinnorna inte alls fick åka VL...?

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar att alla störningar är viktiga i det läget och visst tappar hon någon meter i kurvan efter pga herråkarna, men jag tror nog alla kan vara överens om att Smutna hade tagit det utan störningar. Britta har öppet spår en lång sträcka av upploppet men lyckades inte närma sig.
Link to comment
Share on other sites

Tycker att förutsättningarna var lika för Smutna och Norgren, hade Norgren varit piggare så hade hon vunnit. Och Ulricehamnsåkaren borde inte ha blivit diskad. Ren arrangörsmiss att inte vara tydligare kring separata spår på slutet (med brasklappen att jag inte vet vilken information som hade gått ut, men den var uppenbarligen inte tydlig nog).

För övrigt tycker jag att det är givet att tillhandahålla minst två damspår separat på upploppet om man 1/ vill ha så bra tävlingsförhållanden som möjligt 2/ vill ha kvar masstart för samtliga åkare.

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar att alla störningar är viktiga i det läget och visst tappar hon något meter i kurvan eftersom pga herrskor, men jag tror nog alla kan vara överens om att Smutna hade tagit det utan störningar. Britta har öppet spår en lång sträcka av upploppet men lyckad inte närma sig.

Hej!

 

Det är ju det vi inte vet, så jag är inte överens att Smutna tagit det utan störningar. Personligen blir jag ruggigt störd om jag blir prejad vid spurt, jag tappar farten totalt...

 

Låt damerna spurta utan störningar!

 

//F

Link to comment
Share on other sites

Lågt av Vasaloppet att försöka göra en deltagare till syndabock för ett eget systemfel. 

 

På sin egen hemsida skrev man såhär inför årets lopp:

 

I efterhand heter det att man inte lovat egna spår, och att det var en uppmaning och inget förbud. :huh:  Dom bygger sitt system på att männen runtomkring damtäten 

1) ska uppfatta situationen

2) ska välja att prioritera uppgörelsen om damsegern över sin egen kamp om placering.

 

Man behöver inte läsa många kommentarer i sociala media för att inse att 2) är en utopi i dagens samhälle. Det kan man tycka vad man vill om, men det innebär att Vasaloppet aldrig kan lösa den här frågan genom att komma med uppmaningar och vädjanden till berörda herrar. 

 

Antingen lyssnar man på dameliten som i flera år önskat tidigare start för större möjlighet att få göra sitt lopp med koll på varandra osv. (Åsikten att damerna har det gött som får ett hänglopp verkar man mest hitta bland herrar, intressant nog.) Lina Korsgren var inne på det i sin målintervju, att då skulle åtminstone bara de bästa herrarna hinna ikapp och förbi. Det verkar fungera utmärkt för både arrangörer och vara till elitdamernas belåtenhet i andra lopp.

Eller så får man bereda en korridor för damtäten, tydligt uppmärkt och informerad om, med diskvalificering som följd för herrar som olovligen åker där. Allt sådant måste ju Vasaloppet ta på sitt ansvar att hantera. Att i efterhand komma med bortförklaringar och göra åkare till syndabockar borde organisationen hålla sig för god för.

 

Bra skrivet, jag håller med!

Link to comment
Share on other sites

Här är en länk till SVT klipp om prejningen innan sista springbscken vid Zorn museet.

 

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/har-ar-prejningen-alla-pratar-om

 

/Anders

Efter att ha sett detta videoklipp tycker jag diskningen var befogad, han tappar balansen och "tacklar" ut Smutna från spåret. En liknande händelse i en världscupsprint hade garanterat resulterat i diskning.

Vad som sen händer på upploppet kan jag inte se något spårbyte, som var regelvidrigt, speciellt som det inte fanns någon färgmarkering i snön för "damkorridoren". Huruvida händelserna på upploppet påverkade diskningen av ulricehamnsåkaren kan man bara spekulera i, om så är fallet kommer juryn ändå att förneka det.

Men oavsett det så vidhåller jag mitt förslag: 6 spår !

Link to comment
Share on other sites

Kollade några gånger till och det som händer på upploppet är ju ingenting*, han går in framför med högre fart och stakar sen ifrån. Då har vi tacklingen kvar, vilket var en ren olycka och visst påverkar det (men i mitt tycke som sagt bara någon meter).

 

*Är regeln att man inte ska störa damtäten på upploppet ska han självklart diskas, jag menar ingenting i kontexten vem som vunnit utan störningar.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte Smutna han "tacklar". Smutna är den han stakar förbi och går in tajt framför innan han tappar balansen.

jag trodde också det var Smutna han "tacklade", men förstod nu att det var någon annan stackare. Det innebär ju, ironiskt nog, att hans taktik innan han fick sitt felskär, var att lägga sig i samma spår som Smutna och staka ifrån henne, istället råkade han ramla in i Spåret framför Britta. Det är Smutna som har fritt spår redan före, och Britta som har valt att ta rygg på en herråkare (den tacklade i rosa mössa) och därmed inte ha eget manöverutrymme om Smutna skulle öka farten. 

 

Jag tycker generellt att det är svårt med skoter för damtäten, i och med att de inte har fri möjlighet att åka fort framåt som de ju alltid kommer ha när de följer herrtäten. Det var flera incidenter under loppet, bland annat en gång när de var mm ifrån att köra över en drickalangare som inte alls var med på att det kom en skoter mitt i fältet. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var ju inte den perfekta omkörningen men jäkligt hårt att bli diskad för. Rätt ok omkörning men går in lite tätt och tappar balansen något. Är det lika med diskning? Om ngn vet att det hänt förut vore det intressant att höra. Jämför med Maria Rydqvist som skejtade 10-15 skär på Årefjällsloppet i fjol och bara fick en varning... Måste väl finnas lite rim och reson och tydlighet i reglerna!
Link to comment
Share on other sites

Rekommendationer om spårval är verkligen jätteeffektivt i VL. Särskilt när det är nysnö. =)

 

Tex rekommendationen/uppmaningen att man ska hålla vänsterspåret fritt för omkörningar.. =) =)

 

Jag uppfattar läget såhär, men jag är ingen expert på skidregler så rätta mig om jag har fel:

 

- Förbundets tävlingsregler för klassiska masstartslopp gäller.

- VL kan välja att konsekvent inte beivra vissa överträdelser och därmed blir de i praktiken tillåtna i VL. Exempel på detta är motionärer som tar extern hjälp vid omvallning eller att ta av skidorna i nedförsbackar.

- Däremot kan VL inte hitta på egna strängare regler om VL vill behålla loppet som ett sanktionerat tävlingslopp.

- Att hålla vissa spår fria kan därför inte bli annat än rekommendationer.

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte varför han så nonchalant tar över den tacklades spår? Det är ju det som jag tror gör att juryn fäller honom. Om han klivit tillbaka i det spår han siktade på så hade det troligen inte blivit nåt med det. Damerna är i mitt tycke bara "collateral damage", möjligen att Smutnas spetsar får sig en touch.
Link to comment
Share on other sites

jag trodde också det var Smutna han "tacklade", men förstod nu att det var någon annan stackare. Det innebär ju, ironiskt nog, att hans taktik innan han fick sitt felskär, var att lägga sig i samma spår som Smutna och staka ifrån henne, istället råkade han ramla in i Spåret framför Britta. Det är Smutna som har fritt spår redan före, och Britta som har valt att ta rygg på en herråkare (den tacklade i rosa mössa) och därmed inte ha eget manöverutrymme om Smutna skulle öka farten. 

 

Jag tycker generellt att det är svårt med skoter för damtäten, i och med att de inte har fri möjlighet att åka fort framåt som de ju alltid kommer ha när de följer herrtäten. Det var flera incidenter under loppet, bland annat en gång när de var mm ifrån att köra över en drickalangare som inte alls var med på att det kom en skoter mitt i fältet.

Skotern borde inte följa damtäten av de skäl du nämner.

I.a.f. inte sista 5k när det är ett tätt lopp. Sätt istället upp en stationär kamera att vänta in damtäten i en kvart. Gärna någonstans där det finns ett skogsbryn och en lada.

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte varför han så nonchalant tar över den tacklades spår? Det är ju det som jag tror gör att juryn fäller honom. Om han klivit tillbaka i det spår han siktade på så hade det troligen inte blivit nåt med det. Damerna är i mitt tycke bara "collateral damage", möjligen att Smutnas spetsar får sig en touch.

Could be. En välvillig och möjlig tolkning är ju också att han håller sig stilla för att inte orsaka mer trassel. Hastig rörelse igen tillbaka åt höger skulle ju kunna leda till nya incidenter och stavbrott på ngn av de andra åkarna och den som blev tacklad klarade ju prylarna. Tycker det ser ut så. Men visst är det samtidigt störigt att ta över spåret efter tacklingen även om det kom av att kom ur balans.

Link to comment
Share on other sites

Håller med de som skriver att det är lite billigt av VL att diska en åkare för att skyla över sina egna tillkortakommanden. Det enda jag såg var någon som stod och viftade lite lojt med en "polisspade". Inte en åkare i världen kunde väl uppfatta det som den stora signalen om att ge dameliten fria spår.

Klart att jag lite patriotiskt hoppades på Britta. Men det är väl bara att gratulera en stark Smutna.

Link to comment
Share on other sites

Alla tycks ju vara eniga om att det var fel av Vasaloppet att diska en duktig motionär för att släta över sitt eget struleri. Lika eniga tycks alla vara om att Smutna nog faktiskt hade vunnit oavsett hur det hade sett ut på upploppet. Så jag hoppar över den biten och väljer i stället att haka på trådskaparens kommentar om SVTs kommentatorer:

Jag föredrar Fredriksson och Karlsson framför Blomman och Hård alla dagar i veckan!
Men vad ska till för att SVT ska göra sig av med Moraeus? Varje gång han dyker upp så skyndar jag att byta till Olsson-Cam.
Blåbärsintervjuerna med diverse original har alltid varit pinsamma irritationsmoment under sändningen, men nu är det ju värre än någonsin!

Link to comment
Share on other sites

Alla tycks ju vara eniga om att det var fel av Vasaloppet att diska en duktig motionär för att släta över sitt eget struleri. Lika eniga tycks alla vara om att Smutna nog faktiskt hade vunnit oavsett hur det hade sett ut på upploppet. Så jag hoppar över den biten och väljer i stället att haka på trådskaparens kommentar om SVTs kommentatorer:

Jag föredrar Fredriksson och Karlsson framför Blomman och Hård alla dagar i veckan!

Men vad ska till för att SVT ska göra sig av med Moraeus? Varje gång han dyker upp så skyndar jag att byta till Olsson-Cam.

Blåbärsintervjuerna med diverse original har alltid varit pinsamma irritationsmoment under sändningen, men nu är det ju värre än någonsin!

;)

Jag tror svt bara är hyggliga mot oss. De vet att det finns en knapp för ljudlöst på fjärrkontrollen. Så får alla soffpotatisar ( jag inräknad) den stora utmaningen för dagen. Nämligen att släpa sig till stationära stora datorn och kolla alla kompisars resultat för de olika drickastationerna. Känner man ingen i spåret kan man väl koka mer kaffe ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...