Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dax att ändra på damernas deltagande i Vasaloppet?


FredrikE

Recommended Posts

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Håller med de som skriver att det är lite billigt av VL att diska en åkare för att skyla över sina egna tillkortakommanden. Det enda jag såg var någon som stod och viftade lite lojt med en "polisspade". Inte en åkare i världen kunde väl uppfatta det som den stora signalen om att ge dameliten fria spår.

Klart att jag lite patriotiskt hoppades på Britta. Men det är väl bara att gratulera en stark Smutna.

Det är väl lite problemets kärna så som det var i söndags. Vasaloppet hade lovat damtäten en sak men inte ordnat dom fysiska förutsättningarna för att uppfylla det. På förhand visste vi att dom bästa damerna förmodligen skulle komma in runt totalplacering 100, så bra är dom nu. Men kunde man på förhand förvänta sig att herrar som åkte om en topp 100 placering på upploppet också skulle hålla koll på om det var en damspurt pågång? Tveksamt. Frågan är alltså, har herrarna en rimlig möjlighet i den situationen att flytta på sig? Om inte så blir det ju att bestraffa ett beteende som är en konsekvens av dom yttre förutsättningarna.

 

Även om Rasmus gjorde en tveksam manöver (som händer många gånger under loppet i stora klungor) så verkar det uppenbart som att arrangörer numer kan använda regelverket lite efter egen smak. Det skapar en förbannat stor osäkerhet bland oss åkare. Sen tror jag dom allra flesta herrar som åker med toppdamerna är av uppfattningen att det är viktigt att dom får en rättvis tävlingoch att man i viss mån tar extra hänsyn till det.

Link to comment
Share on other sites

Och vad hade hänt om tjejerna fått starta 30 min tidigare i årets Vasa? Det hade knappast gått fort för dem då det låg snö i spåren. De hade blivit ifatt åkta av klungan i typ Mångsbodarna sedan hade utgången blivit densamma...

Skillnaden då är att männen som passerar håller en betydligt högre fart än kvinnorna eftersom dom kört in en halvtimme och knappast "är i vägen" på samma sätt. Nu har ju männen som ligger kring de bästa damerna hållit samma fart hela vägen och är därför jämnstarka på ett helt annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden då är att männen som passerar håller en betydligt högre fart än kvinnorna eftersom dom kört in en halvtimme och knappast "är i vägen" på samma sätt. Nu har ju männen som ligger kring de bästa damerna hållit samma fart hela vägen och är därför jämnstarka på ett helt annat sätt.

Som jag "Årets Vasa". I år var huvudklungan ca 250 pers i Risberg så damerna hade inte bara blivit ikapp åkta av snabbare åkare utan hade "drunknat" i huvudklungan precis som det blev i år och sedan blivit beroende av att "hamna" i rätt klunga. Som Britta sa så kände hon att det egentligen gick för långsamt i hennes klunga och så var det nog för många. 

 

Och i under ett "normal" år då elitherrarna kan köra så fort som dom vill så kommer de vara betydligt glesare under damspurten. I år var det extremt små tidsdifferenser pga föret. 

Link to comment
Share on other sites

Det är väl lite problemets kärna så som det var i söndags. Vasaloppet hade lovat damtäten en sak men inte ordnat dom fysiska förutsättningarna för att uppfylla det. På förhand visste vi att dom bästa damerna förmodligen skulle komma in runt totalplacering 100, så bra är dom nu. Men kunde man på förhand förvänta sig att herrar som åkte om en topp 100 placering på upploppet också skulle hålla koll på om det var en damspurt pågång? Tveksamt. Frågan är alltså, har herrarna en rimlig möjlighet i den situationen att flytta på sig? Om inte så blir det ju att bestraffa ett beteende som är en konsekvens av dom yttre förutsättningarna.

 

Jag tycker fortfarande inte Vasaloppet kan gömma sig bakom att göra enskilda åkare till syndabockar. Med det sagt så tycker jag Oscar Bergström gav bra perspektiv. En skoter ska mycket till att missa. Det är uppenbart att man gjorde olika val i klungan m a p hur viktig uppgörelsen i damklassen var.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker fortfarande inte Vasaloppet kan gömma sig bakom att göra enskilda åkare till syndabockar. Med det sagt så tycker jag Oscar Bergström gav bra perspektiv. En skoter ska mycket till att missa. Det är uppenbart att man gjorde olika val i klungan m a p hur viktig uppgörelsen i damklassen var.

Tycker också Oscar B har en bra poäng, men han har ju betydligt bättre placeringar tidigare i sin karriär och då är det lättare att ha perspektiv. Och ja, det blir väldigt fel att peka ut Rasmus A som problemet. Eftersom det är en tävling får man ju faktiskt förvänta sig att dom flesta åkare gör sitt yttersta för att maximera sin prestation. Och man försöker maximera sin prestation efter hur dom yttre förhållandena är vid en given tidpunkt. I år underlättade inte skidföret damernas spurtuppgörelse.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker fortfarande inte Vasaloppet kan gömma sig bakom att göra enskilda åkare till syndabockar. Med det sagt så tycker jag Oscar Bergström gav bra perspektiv. En skoter ska mycket till att missa. Det är uppenbart att man gjorde olika val i klungan m a p hur viktig uppgörelsen i damklassen var.

Tittar man också på passertiderna på de som gick i mål sekunderna runt damtäten så hade de flesta åkarna legat tillsammans åtminstone sen Hökberg och då bör man ju också haft möjlighet att se att det var damåkare med om man inte reagerar på skotern...

Jag tror att ett av problemen kan vara att vissa inte vill få stryk av tjejerna och därför hellre spurtar på än ger tjejerna fria spår.

Link to comment
Share on other sites

Alla tycks ju vara eniga om att det var fel av Vasaloppet att diska en duktig motionär för att släta över sitt eget struleri. Lika eniga tycks alla vara om att Smutna nog faktiskt hade vunnit oavsett hur det hade sett ut på upploppet. Så jag hoppar över den biten och väljer i stället att haka på trådskaparens kommentar om SVTs kommentatorer:

 

Jag föredrar Fredriksson och Karlsson framför Blomman och Hård alla dagar i veckan!

Men vad ska till för att SVT ska göra sig av med Moraeus? Varje gång han dyker upp så skyndar jag att byta till Olsson-Cam.

Blåbärsintervjuerna med diverse original har alltid varit pinsamma irritationsmoment under sändningen, men nu är det ju värre än någonsin!

Hej!  Måste väl finnas mer än de fyra kommentatorerna att välja bland? Kanske dax att prova nytt! 

Blomman och Hård ger jag inte mycket för...

Link to comment
Share on other sites

Bristen är helt klart att Vasaloppet lovat damerna fritt upplopp men inte ordnar det. Är ju inte rimligt att herrarna helt ska flytta sig och vara helt ur vägen samtidigt som de jagar platser. Tycker det är hårt att diska någon för att man tappar balansen eller stör på det sätt som han gjorde.

 

Man kan ju läsa Jerry Ahrlins redogörelse för sitt lopp.

 

jerrylaila.com/2016/03/07/vasaloppet-2/

 

Utifrån det han berättar skulle ju Cologna och Kjölstad också diskas då de störde. Ser man upploppet på tv så är det ju tydligt att Kjölstad går in framför Ahrlin och hakar i/stör så han tappar positioner. Det är inget som sker pga tappad balans utan mer medvetet. Där har det ändå inte varit tal om diskning...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker fortfarande inte Vasaloppet kan gömma sig bakom att göra enskilda åkare till syndabockar. Med det sagt så tycker jag Oscar Bergström gav bra perspektiv. En skoter ska mycket till att missa. Det är uppenbart att man gjorde olika val i klungan m a p hur viktig uppgörelsen i damklassen var.

Är man inte bättre än andra herrar bakom sig kan man också flytta på sig. Undrar om den stora klungan i herrelitens spurtuppgörelse hade sett till att det var de bästa som fick främsta positionerna? Man åker inte tävling för andra utan för sig själv. Alla är inte riddare. Kunde ha, skulle ha, borde ha fungerar inte. Nästa år är det ny tävling med tusentals individer med olika inställning, uppmärksamhetsnivå, syn, hörsel, fattningsförmåga, balans, glid, osv, osv.
 
Ge de främsta damerna ett helt eget upplopp på nån annan plats om detta är ett sådant problem så är det löst. Och gör det så att herrar inte olyckas att köra in där, typ 60 graders sväng och inga spår några meter. Då är det helt upp till damerna själva att ha informerat sig och sedan köra rätt. Även att ha positionerat sig i rätt spår innan avfarten.
Link to comment
Share on other sites

Läste på SVT sport att juryn var från FIS och det var vid omkörningen i Moraparken som bedömdes som trängning.

http://www.svt.se/sport/vintersport/herrakare-diskades-for-trangning-i-damvasan/

 

/Anders

Efter att ha kollat på videon en gång till så tränger Ax ut killen i röd mössa, om det är oavsiktligt tar juryn ingen hänsyn till. Men det intressanta är att Britta Johansson-Norgren ligger bakom den som blir trängd, som hamnar utanför spåret och tappar fart, vilket kan ha påverkat Britas möjligheter att komma fram. Om killen inte blivit trängd utan hade fått fortsätta är det inte uteslutet att Brita  hittat en lucka i spåret th om honom och fått en bättre position inför spurten mot Smutna. Man kan säga att Brita indirekt förlorade på trängningen av åkaren framför henne.

Link to comment
Share on other sites

Detta med eget upplopp för damernas tävling låter väl bra?

60-graders sväng kanske är häftigt men ett annat upplopp för de som vill placera sig i damklass vore kanske bäst, rakt fram är en öppen klass? Snart har vi damer även där längst fram, jag hoppas det åtminstone idag.

Link to comment
Share on other sites

Den här kommentaren från den diskade åkaren tyder väl på att han har en del att tänka över " – Jag förstår inte riktigt hur de kan döma en herråkare för något som bara påverkar damklassen. Vi konkurrerar ju inte." Ulricehamns tidning

 

http://www.svt.se/sport/vintersport/herrakare-diskades-for-trangning-i-damvasan/

 

Det var ju bara en dam som blev hindrad och det kan väl inte spela någon roll? Hon är ju ingen konkurrent. Väldigt intelligent. 

 

Men Britta kan ju knappast ha blivtt särskilt hindrad av den incidensen. Hon fick byta till ett annat fritt spår och hade nog inte haft någon bättre chans att avancera där hon stod. Jag gissar att hon blev mest irriterad av att dom inte lyckades hålla dom speciella damspåren dom utlovat vilket knappast den diskade åkaren

kan hållas ansvarig för.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att både Erik och Carl beskriver väldigt väl vad som hände och att det är surt att Rasmus diskas för det han gör. Folk åker ju snett hela tiden och inte diskas dem för det! 

 

I vasaloppets ansvar ingår att skapa bra förutsättningar för så många som möjligt innan, under och efter loppet. Spårkvalitet bör prioriteras över mycket annat och om det ska bjudas på mat, bjud på nåt lite lite bättre då och gör upp med kaféet i hallen så att det finns en kaffe och sött efter maten också. 

 

Detta alltså i tillägg till att fixa ett bra damlopp med bra förutsättningar genom tidigare start för damerna OCH egna spår på upploppet för de första 10 damer. 

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet har lagt 6 mil konstsnö, var för inte offra 200m av den till en egen upploppsbana för dameliten...

 

Skulle gärna se att starten blev 09:00 för oss herrar och dameliten fick starta 08:00. Man får helt enkelt välja om man vill satsa på elittävling eller blåbärsrejset so kör på 13h

 

Men vad skulle då hända o dameliten och herreliten kom i spurten samtidigt...

Link to comment
Share on other sites

Lite olika omdömen om situationen här: http://erikwickstrom.se/2016/03/08/om-en-diskning/

Inlägget bortplockat klokt nog. Den gode Erik insåg väl hur fel ute han var. Han ville bara för stunden ge stöd och skydda sin kompis gissar jag.

Hela soppan kring diskningen skriker ut lättkränkt elitmotionär som tar sig själv på alldeles för stort allvar. Men det ligger ju i tiden att "leka proffs" och skaffa sig b-spons. Ur spår och håll motionärsgubbar borta när världseliten ska spurta.

Link to comment
Share on other sites

Kändes lite som om det blev ett antiklimax när SVT:s favorit Britta blev omåkt efter att de hade hyllat hennes styrka i 4h. SVT:s sämsta sensationslystna sida måste då hitta syndabockar.

 

Ser en uppdelning nu i efterhand där kommentarerna från krönikörer och allmänt okunniga förståsigpåare är att det var hemska motionärs-män som var i vägen för Brittas seger medan mer insatta verkar ha uppfattningen att det inte blev bra men att det inte påverkade utgången i någon större omfattning. Tänk om det hade blivit en verklig sida-vid-sida spurt där den ena kommit ifatt avstannande herråkare. Det var väl detta scenario de (tilltänkt) dedikerade spåren allra sista biten skulle motverka. 

 

Arrangören misslyckades när de inte lyckades infria förväntningarna. 

 

Så alternativen det talats om

  

Dedikera spår till damer. 

+Damerna får kvinna mot kvinna göra upp utan störande moment sista biten.

-Den aktuella incidenten "alla talar om" skedde nära en km innan. Det är knappas praktiskt möjligt att hägna in två av 4 spår hela sista kilometern. 

-Om två spår dedikeras, och inhägnas vad händer då om det är tre damer åkare som kommer.

-Måste klargöras om vad händer om de utvalda spåren är långsammare om damerna kan välja valfritt spår.

-Blir trängre för herrarna som trots allt är mångdubbelt fler. 

 

Släpp iväg damerna tidigare. 

+Damerna hinner undan och kommer teoretiskt i mål samtidigt som bättre herråkare

-Lite av vasaloppsmagin med den gemensamma starten försvinner. 

-Det skulle bli märkliga lopp med ett litet gäng damer ensamma i spåret, vid tungt före för de främsta skulle inledningen mest bli en väntan på herrklungan. Om de inte startar väldigt långt innan.

-Konstig resultatlista med sämre damer som startar i massstarten (för det är väl bara den lilla dameliten som ska starta tidigare) får en bättre tid en eliten som får spåra. 

 

Nej, mitt förslag blir nog att göra som det var i år. Men göra det bättre från arrangörens sida. Tydligare spärra av två spår dedikerade till damtäten några av de sista hundra metrarna. Fram tills dess är damerna en del av tävlingen som alla andra med positioneringen inför sista biten av upploppet.

 

 

Noterar förresten att det inte bara var damtävlingen som avgjordes i den där omtalade spurten. H50 verkar också ha avgjorts där i en sekundstrid.   

Link to comment
Share on other sites

Med en dåres envishet upprepar jag; bredare upplopp med plats för fler spår till gagn för både dam- och herreliten.

Jag håller med, man ska inte krångla till det i onödan.

Ett första steg borde vara att bredda upploppet.

 

Sen ska man inte glömma att Vasaloppet i första hand är ett motionslopp och alla som åker borde ha samma möjlighet att spurta oavsett om man elit eller motionär, man eller kvinna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...