Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Podcast med Jenny Grip

Nytt datum fr World Cup i Ulricehamn

Individuell start p rullskid-SM i Lidkping

NRK fortstter snda Visma Ski Classics

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Tips


  • Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

#1
ps71

ps71

    Ny medlem

  • Members
  • 5 inlägg
Hejsan.

Har ett problem som jag inte lyckats lösa på dom 2år jag tränat och efterlyser lite tips.
Problemet jag har är då jag klär på mig en nummerlapp,fungerar inte som det bör,stumnar och blir helt slut.På träning är jag inte nära att stumna fast jag kör snabbare miltider och längre. Nu senast så körde jag ett seedningslopp över lätta 42km varvade på 1:23 och fick en sluttid på 3:02.Körde helgen efter 50km på ett träningspass på en lite tyngre bana och använde 3:07 och var inte alls helt stum utan hade förmodligen orkat lite mer i samma fart. Min egna teori är att jag vill mer än vad jag klarar av i loppen så jag överarbetar mina rörelser utan att tjäna tid,ledeer bara till dessa stumningar. Min träning under 2006 och fram tills idag är ca 100mil skidor 160mil löp och 130mil cykel.

#2
GundeG

GundeG

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 749 inlägg
Tjena ps71, hur är läget med dig? Du verkar tränat grymt mycket, kanonkul, 100mil skidor är ju grymt. Har själv bara skrapat ihop ca 40mil hittills.

Ska försöka mig på lite råd...

Har du samma förberedelser inför ett tävlingslopp som inför ett träningslopp (träning, vila, sömn, kost m.m)

För du träningsdagbok?
Om du gör det skulle jag sätta mig ner och titta på dina rutiner, träning, vila m.m inför de tävlingar du gjort och sedan jämföra med alla längre träningslopp där du både känt dig stark och klen. Försök hitta ett mönster.

Värmer du upp ordentligt inför ett lopp? Då menar jag riktig uppvärmning, typ 20-30min blandat låg och hög puls. Du ska vara ordentligt uppe i varv innan start.

Äter/dricker du snabba kolhydrater timmarna innan och i direkt anslutning till start?
det ska du INTE göra.

När det gäller det mentala planet.
Har du kollat av pulsen inför ett lopp och precis innan start? blir du jättenervös? känner du någon prestationsångest?
Det gäller att hitta positiva tankar som du kan fokusera på. Jag brukar lyssna på mina favoritrocklåtar innan. Då kommer mina positiva känslor fram.
Träna regelbundet på att plocka fram positiva minnen som gör dig glad och upprymd. Dessa tankar ska du fokusera på timmarna innan start.

Många springer omkring och oroar sig för valla och glid. Jag tar nästan alltid ett beslut kvällen innan hur jag ska fästvalla för att slippa oroa mig på tävlingsdagen (självklart får man ändra om vädret svänger). Det är en av anledningarna till att jag stålsicklar (finns inte så mycket att välja på bara att välja strukturen för dagen). Tag ett beslut och kör.

Planera dina lopp. Gör en grov plan hur du ska köra och agera. Var och när under loppet ska du äta dricka, var ska du ta det lungt, var ska du tokköra, var ligger svårigheterna, ska jag köra taktiskt och jag ryggar eller röjåka....osv

Sätt upp rimliga mål. Det är bättra att sätta ett lägre mål som man klarar av än att har för hög ribba. Sätt upp fler delmål. Det gör alltid jag. Alltid roligt efteråt att kunna beta av delmålen och se att man klarat några. Det kan vara allt från att känna sig fräsch i mål, slå en viss person, äta rätt under loppet m.m m.m

Alltså, rimliga mål, god planering och förberedelser, bra uppvärmning, positiva tankar (rätt mentalt läge) och fokusering är mina bästa råd.

Lycka till !!!

#3
jo

jo

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 748 inlägg
Har själv upplevt detta när jag var yngre och nervös/spänd under tävling. Försöka att fokusera på din egen åkning under tävling precis som du kan göra när du tränar. Bry dej inte om dom runt omkring. Kör någon tävling med målsättning att bara träna på just detta. När du tränar kanske du kan göra det omvända. Ta med någon som är bättre än du som kan ligga bakom och stressa dig så att du kan träna på att trots detta åka avslappnat.

#4
Joo

Joo

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 606 inlägg
Jag tror inte att man ska underskatta att öppna relativt löst och tänka på tekniken samt att åka avslappnat.

Håller man en minut långsammare tempo än man tänkt sig den första milen, så känns det i kroppen som 5 minuter, vilket gör att man är fräsch och kan höja tempot sedan istället för att stumna och tröttna.

#5
ps71

ps71

    Ny medlem

  • Members
  • 5 inlägg
Hej igen.
Ser väldans bra ut med era svar som ni gett,ska se över alla för ni har nog rätt alla 3 som svarat.Lyssnade nu på radion här på jobbet,Mogren sa att det var någon som sprang uppför backen på sprinten,att det gick bra på en sprint men annars så stumnade man och fick syra.En polett ramlade ner för mig,springer i ALLA backar då jag tävlar,tycker i min stress och iver att det går sakta att åka skidor uppför,springer i ren panik.Tänker jag efter så börjar jag stumna i baksidan låren först.

#6
ps71

ps71

    Ny medlem

  • Members
  • 5 inlägg

Tjena ps71, hur är läget med dig? Du verkar tränat grymt mycket, kanonkul, 100mil skidor är ju grymt. Har själv bara skrapat ihop ca 40mil hittills.

Ska försöka mig på lite råd...

Har du samma förberedelser inför ett tävlingslopp som inför ett träningslopp (träning, vila, sömn, kost m.m)

För du träningsdagbok?
Om du gör det skulle jag sätta mig ner och titta på dina rutiner, träning, vila m.m inför de tävlingar du gjort och sedan jämföra med alla längre träningslopp där du både känt dig stark och klen. Försök hitta ett mönster.

Värmer du upp ordentligt inför ett lopp? Då menar jag riktig uppvärmning, typ 20-30min blandat låg och hög puls. Du ska vara ordentligt uppe i varv innan start.

Äter/dricker du snabba kolhydrater timmarna innan och i direkt anslutning till start?
det ska du INTE göra.

När det gäller det mentala planet.
Har du kollat av pulsen inför ett lopp och precis innan start? blir du jättenervös? känner du någon prestationsångest?
Det gäller att hitta positiva tankar som du kan fokusera på. Jag brukar lyssna på mina favoritrocklåtar innan. Då kommer mina positiva känslor fram.
Träna regelbundet på att plocka fram positiva minnen som gör dig glad och upprymd. Dessa tankar ska du fokusera på timmarna innan start.

Många springer omkring och oroar sig för valla och glid. Jag tar nästan alltid ett beslut kvällen innan hur jag ska fästvalla för att slippa oroa mig på tävlingsdagen (självklart får man ändra om vädret svänger). Det är en av anledningarna till att jag stålsicklar (finns inte så mycket att välja på bara att välja strukturen för dagen). Tag ett beslut och kör.

Planera dina lopp. Gör en grov plan hur du ska köra och agera. Var och när under loppet ska du äta dricka, var ska du ta det lungt, var ska du tokköra, var ligger svårigheterna, ska jag köra taktiskt och jag ryggar eller röjåka....osv

Sätt upp rimliga mål. Det är bättra att sätta ett lägre mål som man klarar av än att har för hög ribba. Sätt upp fler delmål. Det gör alltid jag. Alltid roligt efteråt att kunna beta av delmålen och se att man klarat några. Det kan vara allt från att känna sig fräsch i mål, slå en viss person, äta rätt under loppet m.m m.m

Alltså, rimliga mål, god planering och förberedelser, bra uppvärmning, positiva tankar (rätt mentalt läge) och fokusering är mina bästa råd.

Lycka till !!!

Tjena GundeG.
Med mig är det bara bra förutom mina problem i loppen.Hur är det själv?Du försvann totalt från Puls har jag sett.Var du till Harsa i år?Gick det bra,hoppas det.Min träningsmängd var ju från 1/1-06 fram till idag,under -07 har det blivit 50mil.Är ganska nöjd med det då det inte gick att åka föräns 7/1.Lycka till på Vasan om du är med.

#7
Skr

Skr

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 249 inlägg

Jag tror inte att man ska underskatta att öppna relativt löst och tänka på tekniken samt att åka avslappnat.

Håller man en minut långsammare tempo än man tänkt sig den första milen, så känns det i kroppen som 5 minuter, vilket gör att man är fräsch och kan höja tempot sedan istället för att stumna och tröttna.

Stämmer säkert, men nackdelen är väl att alla "bra ryggar" försvinner i fjärran... - ngn som kan säga mellan tummen och pekfingret hur mycket man "normalt" skulle tappa på att köra ensam hela vägen i stället för att ligga i rygg på någon/några?




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar