Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur var ert Vasalopp?


MattaP

Recommended Posts

Gled in på 5:07 och var ganska stark till Eldris där jag lyckades få en oväntad dipp sista biten. Kuzmin U med lite Svart Marathon och gled riktigt fint. 1mm rill hela skidan och 2 bak. Dock var fästet obefintligt 2/3 av loppet med Rode Violett. Var riktigt glad att jag tränat en del på stakning i brant backe i år, kom väl till pass. Nån som lyckades med fästvallningen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply
Startade i led 2 placering strax över 800 vallade Toko röd jetstream pulver. Rill rak 1mm o julgran. Bra glid till Evertsberg. Sämre till hökberg. Bra igen efter det. Fäste rode violett o rode super extra toppat med rode super. Bra fäste till Evertsberg sen illa. Nöjd med dagen som total.
Link to comment
Share on other sites

Gled in på 5:07 och var ganska stark till Eldris där jag lyckades få en oväntad dipp sista biten. Kuzmin U med lite Svart Marathon och gled riktigt fint. 1mm rill hela skidan och 2 bak. Dock var fästet obefintligt 2/3 av loppet med Rode Violett. Var riktigt glad att jag tränat en del på stakning i brant backe i år, kom väl till pass. Nån som lyckades med fästvallningen?

Kom också in på 5:07. Vilket starnummer hade du?

Link to comment
Share on other sites

Jag infriade mitt löfte att gå som ett drivankare i år. Tapoade från 2900 i Smågan till 4200 imål. Väldigt dåliga spår redan för mig. En pina efter Evertsberg. Totalt sätt ändå ett bra lopp där jag höll jämn fart och struntade i att folk forsade förbi mig. Hade bra fäste till Lundbäcksbackarna. Obefintligt från Hökberg. Vallade med Star Racing Red täckt med Star Top Violet. Glid är svårt att säga så mycket om då det gjorde enorm skillnad att ligga i rygg pga vinden.
Link to comment
Share on other sites

SkiGo enligt tips -> bra fäste hela vägen. Gött slipprigt "flourigt" fäste sådär. Vissa ifrysningstendenser i nysnöstinna backar runt Evertsberg, men hyfsat lätt att sparka loss. 

Dvs HF Violett klister / XC Blå burk värmt och mixat i botten, sen HF Röd / Violett varvat med det sistnämnda på toppen. Klistermixen framme mot slutet ser jag efter inspektion. Perfekt! Applåder för det tipset!

 

Bra glid med Racewax H4 + Toko bruten + rak rill. Trögt på myrarna, men det var det väl för alla... 

Link to comment
Share on other sites

MSO:

 

Åkte du i de främre leden?

 

Jag körde på samma fast med egen klistermix (basewax,rode violett special klister och xc blue) sen fegade jag lite med den röda burken. Funkade klockrent till Risberg där den slutade bita helt, lade jag på röd hf i trampet utan förbättring men när jag smetade på gul hf blev det perfa igen. Det frös lite i den gula men inte värre än att det gick att glida bort.

 

Anledningen till att jag frågar var du åkte är att jag undrar var för mitt fäste gav upp och varför inte röda hf funkade. Kanske blev det helt enkelt för varmt?

 

Glidet blev Kuzmin U, rc 2+1mm hårt på båda från styrspåret och resten av skidan, vauhti fluor glide clean och en jävla massa borstning = toppenglid.

 

I övrigt fick jag magkramper, all vätska försvann bakvägen vilket nästan höll på att kosta mig en målgång. När jag insåg att tiden var knapp så fick jag helt enkelt skita ner mig tre gånger efter Evertsberg istället för att uppsöka faciliteterna. Men trots allt så blev det helt fantastiskt skidporr när pistmaskinen dök upp Eldris och man fick glida in i Mora på riktiga skidspår.

 

Längtar redan till nästa år! ...och ett paket Dimor..

Link to comment
Share on other sites

Startade i led 2. Stog till vänster i backen medans det till höger gick som tåget. När man kom upp på myrarna var det med skierg åkarna i led 3-4 ingen balans på folk och det kändes som om man stog sist i öppet spår.

Tappade kanske 30min på att åka i mystempo för alla spår var fulla och folk var döva när man ropade att dom skulle hålla höger folk ramlade på platten tilloch med.

Lite bitter men vafan vasaloppet måste ha start intervaller

Positiva var ju att man körde utan fäste och kroppen höll.

Bra glid marathon svart fc8x på sen rill.snedskuren,o1mm rak hela sen 2mm rak bak.

Link to comment
Share on other sites

MSO:

 

Åkte du i de främre leden?

 

Jag körde på samma fast med egen klistermix (basewax,rode violett special klister och xc blue) sen fegade jag lite med den röda burken. Funkade klockrent till Risberg där den slutade bita helt, lade jag på röd hf i trampet utan förbättring men när jag smetade på gul hf blev det perfa igen. Det frös lite i den gula men inte värre än att det gick att glida bort.

 

Anledningen till att jag frågar var du åkte är att jag undrar var för mitt fäste gav upp och varför inte röda hf funkade. Kanske blev det helt enkelt för varmt?

 

Glidet blev Kuzmin U, rc 2+1mm hårt på båda från styrspåret och resten av skidan, vauhti fluor glide clean och en jävla massa borstning = toppenglid.

 

 

Led 3. HF Violett-klistret nyper bra på konstsnö runt 0:an, så det förklarar nog en del. Sen smög i ärlighetens namn in ett tunt och halvlångt lager HF Gul i vallningen också... Så kanske inte bara SkiGo-tipsets förtjänst att det satt bra. :)

 

(Tävlade Vauhti Flour Glide clean (enbart) på Tranemoloppet för övrigt. Skidorna gick fasen kanon!)

Link to comment
Share on other sites

Redline 205 cold m burkspann. Start HF80, HF Loppet, start SFR60 pulver. Rak 1,0. Fäste Start grön, blue, purple, blue igen. Vallade ej själv.

 

Stod som tredje man lite th om mitten i led 2. Åkaren framför mig släppte ca 40 m lucka framåt och folk vällde om från kanterna drygt 1300 man vid Smågan vilket jag tidigare fixat från led 3. Mkt trångt tv i backen.

Ifrysning på myrarna och alla gled ifrån mig fram till Evertsberg där skidorna tappade fästet men började glida bra. Åkte om ca 100 pers hökberg-Mora med små attacker i backarna. Bara ett spår som gick bra så mkt svårt att köra om på platten.

Är nöjd med 5,12 ( pers med 13 min) samt nöjd med hur jag disponerade loppet. Trist att åka ur led 2 men den chansen rök i starten och på myrarna. Plac 1217 i mål.

 

Fler som gjorde bort sig och fick infrysning? Sugen att gå utan fäste nästa år för att slippa den skiten men inte mentalt beredd att gå utan ännu.

Link to comment
Share on other sites

Över förväntan. Första tävlingen för säsongen. Sovmorgon till 06.00 och därmed SIST i led 3. Vanan trogen gör jag en bra backe och är i Smågan efter dryga 47 min. Håller ställningarna till Risberg, men sen börjar jag rasa i fältet och tangerar min placering 2013 med tre min bättre tid än då. 5.37, plac totalt 2103. Orkar inte hålla trycket i stakningen på platten jämfört med omgivningen.

 

Kuzmin U, Racewax gnuggfluor, rak och julgran Swix-rill. Dagen innan var Blå Extra kanon till Smågan och tillbaka så jag slängde på VR45 i botten, Blå Extra och toppade med VR40. Testade i startbacken på morgonen och det släppte så jag panik-slängde-på lite VR60 (enda jag hade i ryggan) och det funkade bra. Hade OK fäste till Risberg, sen var det mycket tripping i kanten, saxning och stakning. Glid ungefär medel, men som alltid fantastiskt bra högfartsglid.

 

Ett fall framåt från förra årets brytlopp. Inget fortsatt kontrakt i led 3, men medalj som hygienfaktor.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag fick också min dag förstörd då jag trodde på fuktig snö. - Visst var det väl snustorr snö första 2-3 milen.

 

Lugnåkte sista 45 km in, då gled mina skidor riktigt bra, i jfrlse med de led 4-5 åkare jag låg med. - första gången det var kul att åka de sista 45 km, eller ja; kul på sätt och vis då man inte hade nära döden känsla, utan faktiskt njöt o såg den fina naturen.

 

Startade längst fram i led 3; Slogs också av hur påfallande många som släppte rejäla luckor på såväl startgärdet som i backen.

Link to comment
Share on other sites

Start i led 7. Kom iväg bra ändå, relativt sett, var 4900 i Smågan.

Länge sedan jag startade så långt bak, men jag tyckte det var både civiliserat och utan stora stopp i starten. Trögt på myrarna och sönderkörda spår, dåligt glid. Spårbyten och snökokor från stakningen förstörde snabbt spåren i nollföret.Såg många som stod bredbenta och hade skidorna i stakbädden på var sin sida om spåret, vilket förstås förstörde spåren ännu med. Vet inte hur det tänkte? Kanske de hade för dålig balans för att klara de slagiga och knöliga spåren?

Inga spår alls upp mot Risberg, men sedan faktiskt hyfsade spår fram till Evertsberg. Sedan var det 1½ mil perfekt skatebädd till Oxberg, inte tillstymmelse till spår, och inte tillstymmelse till fäste. Bättre o bättre till Hökberg, där jag la på lite Skigo Fluorkicker -1 +3. Skulle jag ha gjort mycket tidigare - i avsaknad av spår behövde man något som bet ordentligt för att inte bara halka uppför. Sedan både fäste och hyfsat glid de sista två milen, där spåren var klart godkända. I mål på 5800. Alldeles för jobbigt att köra otränad! 

Link to comment
Share on other sites

Startade i led 2. Stog till vänster i backen medans det till höger gick som tåget. När man kom upp på myrarna var det med skierg åkarna i led 3-4 ingen balans på folk och det kändes som om man stog sist i öppet spår.

Tappade kanske 30min på att åka i mystempo för alla spår var fulla och folk var döva när man ropade att dom skulle hålla höger folk ramlade på platten tilloch med.

Lite bitter men vafan vasaloppet måste ha start intervaller

Positiva var ju att man körde utan fäste och kroppen höll.

Bra glid marathon svart fc8x på sen rill.snedskuren,o1mm rak hela sen 2mm rak bak.

Precis så här var det för mig också, förutom att jag inte hade pulver på skidorna. 1700 någonting i Smågan. Kul att åka när man vet loppet är kört efter två km. Vad fan hände på vänstra sidan? Måste korkat igen redan i led 1.

Link to comment
Share on other sites

Startintervaller vore det enda rätta men kommer nog tyvärr aldrig att ske. Vad är egentligen vinsten med att släppa iväg alla samtidigt, blir kaos och första 20km går det inte att åka i en fart som man själv väljer. Stod i led 5 och mellan Smågan och Mångsbodarna var det ett tag fullt i alla spår och det stod nästan stilla. Fan, på myrarna vill man ju kunna staka och köra fort...

Link to comment
Share on other sites

Även för mej blev dagen lite mörkare med en katastrofstart. Stod långt bak i tvåan och det gick så otroligt sakta. Folk söndagsåkte fram till backen där det blev stopp. Hade heller inga chanser att sicksacka för att plocka placeringar. Det var att snällt åka upp i trängseln. Väl uppe var jag inte alls trött men med känslan att ligga på 2000 plats ska jag inte vara det heller. Började avancera vid 87 km skylten och plockade många många till Smågan där det i efterhand visade sej att jag va 1714 plats så 2000 var inte helt fel känsla efter startbacken. Bedrövligt. Fortsatte mata på så gott det gick i vänster spår ( strävt jämfört med kön i de glatta spåret) bitvis för att kunna åka om och sen in o vila lite innan nästa körning. Hann aldrig ner på tresiffrigt. 1135 i mål. Kroppen kändes bra och blanka skidor va rätt val för mej, synd på starten då jag hade gjort ett bra lopp med "rätt" åkare omkring mej. Nästa år får man seeda sej till led 1 så man slipper gnälla ;)
Link to comment
Share on other sites

Startade i led4. Efter första backen var jag bland led2 åkare. Startade i mitten av högre delen. Gick väldigt smidigt upp för backen och proppen lättade redan efter skarpa vänsterkurvan efter några hundra meter upp. Hade placering 2000 i Smågan, kändes mycket skumt. Men jag var rejält stum på toppen av stigningen. Tempot var lite för högt för mig, men samtidigt vill man följa med i tempot. Efter smågan slog jag av på takten lite och kom in i ett bra arbetstempo.

 

Kände mig ganska stark hela loppet, men vid 14km skylten mellan Hökberg-Eldris kom smockan. Tog helt slut och plågade mig till Eldris. Efter en snabb kaffe och sportdryck kom jag igång hyffsat igen och kunde avsluta helt ok på 6.04. Missade 6h men medaljen grejade jag med god marginal. Helt sjukt med tanke på att jag började åka längdskidor för 15 månader sedan.

 

Spåren var ju bedrövliga. Och jag hade dåligt glid, men hyffsat fäste med VR45/VR50. Tror jag la för tjockt med fäste helt enkelt. Andra åkare bara susade förbi mig i utförsbackarna. Tror jag gled om EN (!!) åkare under hela loppet. Det var lite psykiskt jobbigt att veta att 99.9% av fältet hade bättre glid än mig. Men dessa stakade man ifatt igen på platten eller uppför :-)

 

Överlag väldigt nöjd med loppet! Visst hade väder och spår kunnat varit bättre. Men så är det, utomhusporter är luriga. Fick åka i fina spår på HV i vart fall. 

Link to comment
Share on other sites

Startade sist i led 6 och tyckte starten var helt ok. Blev stopp tidigare än det brukar men sen var det "behagligare" uppför backen och inte alls lika stressat och hetsigt som det brukar.

Ingen uppfattning om jag tappade eller tjänade placeringar uppför första backen men var i smågan på 1:13 så ungefär lika som det brukar för mig dit. inte så stora möjligheter att åka in mer tid dit heller då det var jämntjockt med folk och lätt nysnö bredvid. 

Inga spår på hela loppet och det kändes väldigt jobbigt åt underbenen redan vid smågan. Detta var mitt 3:e vasalopp och jag tycker nog att detta var det jobbigaste att genomföra hittills.

Jag hade visserligen tränat alldeles för lite i år men klarar framförallt inte av att åka i obefintliga spår. Det är som natt och dag att åka i spår eller inte för mig och jag tror jag är sämre snittet i dåligt före. Det hjälpte inte heller att jag hade sämre glid än alla runtomkring. Tror fästvallan tog i när det blev snömjöl som la sig ovanpå bädden.

5km innan Eldris mötte jag en spårmaskin (första jag sett på mina 3 vasalopp). Det var kanonspår dessa 5km fram till Eldris och där funkade mitt glid verkligen kanon. istället för att ha en ström av folk som åkte om mig så började jag susa förbi massorna istället. Dock blev det ospårat igen mellan Eldris och mora och då tappade jag placeringar in till Mora igen. 

 

Kontentan, jag måste träna mer och åka många fler mil skidor, kanske framförallt träna på obefintliga spår så man får in balansen och styrkan i underbenen. f

Försiktigare med fästvalla så inte sista nervöslagret dödar glidet.

Sen sida upp mig nåt led till så kanske jag får uppleva ett vasalopp i skidspår =)

 

Fråga till forumet. Vilket startled åkte ni i och hade ni spår?

Hur långt fram var man tvungen att starta i år för att få åka i spår?

Link to comment
Share on other sites

"SkiErg-åkare" lät som en bra analys. Såg väldigt många som stakade på utan balans. Ok att det var kassa spår, men en anledning att de blev så dåliga var alla som stod o stakade utan att ha någon som helst koll på sin skidor och balansen

Link to comment
Share on other sites

Kom också in på 5:07. Vilket starnummer hade du?

Skålhamra, kan det möjligtvis vara så att det var du som hjälpte mig från Hökberg och in till Mora på Halvvasan? Jag kom in knappa minuten efter dig och vi sågs sedan i kön till startled två i söndags morse.

 

Jag åkte på 5:08 iaf, plac ca 1100. En katastrofal start där vi blev helt stillastående i första backen på den vänstra kanten, led tre och fyra-åkare kom ikapp och förbi på högersidan. Låg ca plac. 1500 i Smågan. Kostade på rejält att köra om under loppet då ett spår alltid gick betydligt lättare. Plockade ca 100 plac mellan Gopshus och Eldris. Rikktigt nöjd efter ett träningsår bakom mig på under 100 timmar. Varav ca 50 av dem i februari.

Link to comment
Share on other sites

Startade sist i led 6 och tyckte starten var helt ok. Blev stopp tidigare än det brukar men sen var det "behagligare" uppför backen och inte alls lika stressat och hetsigt som det brukar.

Ingen uppfattning om jag tappade eller tjänade placeringar uppför första backen men var i smågan på 1:13 så ungefär lika som det brukar för mig dit. inte så stora möjligheter att åka in mer tid dit heller då det var jämntjockt med folk och lätt nysnö bredvid. 

Inga spår på hela loppet och det kändes väldigt jobbigt åt underbenen redan vid smågan. Detta var mitt 3:e vasalopp och jag tycker nog att detta var det jobbigaste att genomföra hittills.

Jag hade visserligen tränat alldeles för lite i år men klarar framförallt inte av att åka i obefintliga spår. Det är som natt och dag att åka i spår eller inte för mig och jag tror jag är sämre snittet i dåligt före. Det hjälpte inte heller att jag hade sämre glid än alla runtomkring. Tror fästvallan tog i när det blev snömjöl som la sig ovanpå bädden.

5km innan Eldris mötte jag en spårmaskin (första jag sett på mina 3 vasalopp). Det var kanonspår dessa 5km fram till Eldris och där funkade mitt glid verkligen kanon. istället för att ha en ström av folk som åkte om mig så började jag susa förbi massorna istället. Dock blev det ospårat igen mellan Eldris och mora och då tappade jag placeringar in till Mora igen. 

 

Kontentan, jag måste träna mer och åka många fler mil skidor, kanske framförallt träna på obefintliga spår så man får in balansen och styrkan i underbenen. f

Försiktigare med fästvalla så inte sista nervöslagret dödar glidet.

Sen sida upp mig nåt led till så kanske jag får uppleva ett vasalopp i skidspår =)

 

Fråga till forumet. Vilket startled åkte ni i och hade ni spår?

Hur långt fram var man tvungen att starta i år för att få åka i spår?

Led4 och jag upplevde att det var dåliga spår för oss också. Men oftast fanns det ett spår som var ok, oftast spåret längst till vänster. Men mot slutet sökte sig folk till högra spåret. Folk ligger då i koppel i ett spår, och tyvärr blir det väldigt orytmisk åkning med många små stopp. Men i längden tror jag ändå att man sparade tid och framförallt energi på att ligga i det enda vettiga spåret tillsamman med alla andra i en lång orm....

Link to comment
Share on other sites

Startade i Led 6. Stog längst till höger i starten, sista gången jag ställer mig där. Kändes som att hela led 7 blåste om oss i mitten. 29 minuter till 2 km skylten. 5900 plac vid smågan. Kändes helt värdelöst när man kom upp på myrarna. Inga spår att tala om. Hade inte riktigt räknat med så dåliga förhållanden. Földje swix valla rek för fäste förrutom vx43.la ett lager vr45 istället. Fästet var riktigt dålig där spåren var glansiga. La på VR55N efter 3 mil. Blev lite bättre. Fick spykänslor i Evertsberg. Försökte kräkas men det kom inte upp något. Efter det fick jag knappt i mig någontig. Vattnet var för varmt. Soppan var äcklig. Bullarna bara växte i munnen. Tog mig i mål på 8:30
Link to comment
Share on other sites

"SkiErg-åkare" lät som en bra analys. Såg väldigt många som stakade på utan balans. Ok att det var kassa spår, men en anledning att de blev så dåliga var alla som stod o stakade utan att ha någon som helst koll på sin skidor och balansen

Tror spåren blev kassa av att alla dikar ut två rännor bredvid spåren med stakningen och sen börjar skidorna glida ut i sidled för att kanterna är mjuka. Det var ganska tydligt sista 1-2 milen när majoriteten av de 2000 framför mig hade kört i ett och samma spår.

Link to comment
Share on other sites

Grymt bra!! :)

 

I kön till femman kvart över fem, la mig sex platser från veteranerna med 14 skidor före mig i spåret. Kom iväg fint och fick eget spår vid två tillfällen på rakan. Sen var det bara att rätta sig i ledet och åka med upp. Jag tycker det flöt mycket bättre än tidigare år, inga ryck men heller inte mycket helt stilla. 29 minuter till 87-skylten.

 

Sen körde jag rättning i ledet och "bara" gled med, mycket 4000-lappar omkring mig så det kändes bra. Till smågan precis över 3000.

 

Hade bara drygt 60 mil i kroppen (allt sen nyår), inklusive rullskidor och SkiErg så hade ingen aning hur länge jag skulle hålla, men konstigt nog rullade det på hela vägen och kunde glida i mål som mycket stolt medaljörer på 6:11.

 

Min ena riktiga svacka var att jag fick problem med synen efter oxberg, hade bara ca en tredjedels synfält och såg knappt spåren. Dessutom blixtar i det lilla synfält som var. Stannade och drack extra halvvägs till hökberg och då försvann blixtarna i alla fall.

 

Fäste: vr40-Rode multigrade-vr40. Bra bett i första backen och första tre milen ok. Sen sämre i alla söndersaxade backar. Jag kunde ibland få fäste ute i kanterna, särskilt upp mot Evertsberg där det låg nysnö i det spåret så att staksaxarna hade lämnat det ifred :). Hade springfäste men inte energi att springa så blev mycket saxning sista tre.

 

Glid: Kuzmin +, 1mm rill, ingen borstning

Bra glid, som de flesta i början med undantag för vissa med riktigt bra. Sen över medel på slutet. Med tanke på att jag kände att fästet sög lite ibland och frös lite ibland, och många omkring mig gick blankt så kändes det rätt valt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...