Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur var ert Vasalopp?


MattaP

Recommended Posts

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Göra rätt för sig är väl att helt enkelt följa reglerna och stoppa på sig skräpet?

 

Enklast tycker jag är att bara trycka in skräp innanför ytterlagret. Eftersom jag har midjeväska stannar det utan problem strax över midjan.

Link to comment
Share on other sites

Göra rätt för sig är väl att helt enkelt följa reglerna och stoppa på sig skräpet?

 

Enklast tycker jag är att bara trycka in skräp innanför ytterlagret. Eftersom jag har midjeväska stannar det utan problem strax över midjan.

 

Jag tror bara att fler skulle följa reglerna om vasaloppet hjälpte till och gjorde det lättare.

Link to comment
Share on other sites

På Öppet Spår Måndag hade Enervit sina langningskontroller på lagom avstånd mellan kontrollerna. Jag passade på att ta mina liquids där och slänga det i eller i närheten av deras soptunnor. Synd att inte Vasaloppet kan ha kvar sina skräpzoner på de platserna för alla oss som inte har möjlighet till egen langning men vill få lite sött mellan kontrollerna.

Hade ett alternativ två med fastsytt kardborreband längs väskan och pålimmat kardborre på varje liquid. Förpackningarna är inte så tunga tomma. Och sedan en liten nätficka på framsidan bältet för korkar.

Men så svårt kunde det ju inte vara för Vasan att ha några extra, och större soptunnor på Enervits kontroller. Det kunde väl ingå i avtalet med Enervit.

Link to comment
Share on other sites

Problemet var inte Enervits kontroller, snarare tvärtom. I princip varje längre utförslöpa från Mångsbodarna och framåt var väl strösslad med tomma förpackningar, lika tätt mitt i mittersta spåren som i kanterna av pistade fältet. Skulle gissa jag såg något tusental ungefär.

Link to comment
Share on other sites

finns inga skräpzoner så får man ta med sig eller snylta på skräpinsamlingen vid enervits langningsservice ( borde vara ok speciellt om man kör med deras gel), men att slänga i spåren är ju att störa och ge andra åkare sämre förutsättningar. dessutom är det emot reglerna, dvs fusk.

 

Sen håller jag helt med om att vasaloppet borde ta tag i behovet från åkarna och sätta upp ordentliga skräpzoner som är tydligt utmärkta och förvarnade så att gel intaget kan planeras och skräpet hamna rätt.

Link to comment
Share on other sites

finns inga skräpzoner så får man ta med sig eller snylta på skräpinsamlingen vid enervits langningsservice ( borde vara ok speciellt om man kör med deras gel), men att slänga i spåren är ju att störa och ge andra åkare sämre förutsättningar. dessutom är det emot reglerna, dvs fusk.

Sen håller jag helt med om att vasaloppet borde ta tag i behovet från åkarna och sätta upp ordentliga skräpzoner som är tydligt utmärkta och förvarnade så att gel intaget kan planeras och skräpet hamna rätt.

Jag tror tyvärr inte det är lagligt, man får inte skräpa ner i naturreservat och att då ha skräpzoner med motiveringen att man plockar upp det sen är att uppmuntra till brott.

 

Sen är problemet också att för att det ska funka måste det vara där folk tar gelén, alltså där man har ganska hög fart, vilket gör insamladet lite vanskligt.

Link to comment
Share on other sites

Fast om det står att det är skräpzon efter backen så kan man ju ta gel och slänga där men det fans inga så då slängs det där man tagit den. Behöver väll inte heta skräpzon kan väll heta här skulle det ju kunna gå att tappa gel förpacknings zonen om det skulle passa bättre med lagboken
Link to comment
Share on other sites

Då skulle man ju i sådana fall inte få servera blåbärssoppa vid kontrollerna heller eftersom man garanterat har en mugg att slänga efteråt. Alla frivilliga funktionärer skulle då göra sig skyldiga till uppvigling av nedskräpning i naturreservat? :) Nej går det att ha soptunnor där borde det fungera även halvvägs mellan kontrollerna.

Link to comment
Share on other sites

Nu får vi höra då, alla ni som hävdade att allas klisterfläckar på glidytorna förra året, mestadels var gelfläckar... Hur många hade dessa fläckar nu? Ingen skulle jag säga. Varför? För att det var klisterfläckar med (rött) klister förra året.

Jag hävdade ingenting i fjor, men mina skidor var ovanligt rena och fina efter årets VL. Lite fläckar av fästvalla här och där på glidytorna, men inte mycket.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...