Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förskjutna resultat i årets VL - Ökad seedning trolig orsak


mazarin

Recommended Posts

Efter att i bekantskapskretsen sett ett märkligt antal sämre resultatplaceringar i Smågan, om man jämför 2015 och 2016, började jag analysera resultaten.

 
Teorin jag har är att man i år haft en massiv ökning av antalet seedad åkare. Detta har gjort att ett stort antal löpare flyttats från bakre led och framåt. 
 
Då Vasaloppet inte enkelt låter en ladda ner hela resultatlistan i Excel (bara där startled står) så fick jag göra en begränsad mediananalys. 
 
För att till nästkommande år placera sig i startled 5 behöver man en placering mellan 3200 och 4400. De 100 medianresultaten i denna grupp är placeringarna 3750-3850. 
 
Från vilket startled kom dessa 100 åkare i år, 2016, och förra året 2015? 
 
Startled 2016   2015
VL1         1        0
VL2         1        2
VL3         4        3
VL4         41      23
VL5         48      52
VL6         3        17
VL7         1        2
VL8         1        1
              100     100
 
Som ni ser är det en massiv förskjutning av vart åkarna kom ifrån. 
  • Antalet åkare som lyckades ta sig från startled 6 till denna grupp minskar med över 80%. 
  • Samtidigt nästan dubblas antalet åkare från startled 4 som halkar ner till denna grupp.
  • Att andelen från startled 5 bara visar en 10% förändring beror sannolikt på att vi befinner oss i mitten av denna grupp. 
Det är egentligen inte konstigt att VL elitiserats som många andra populära storlopp. Det konstiga är att det just i år blev ett sånt "skutt". Min enda teori där är att det ändrade anmälningsförfarandet (sålde slut på 83 sekunder) premierat åkare som verkligen tänkt satsa. 
 
Stämmer dessa teorier så får vi helt enkelt ändra vår målbild vad gäller placeringsambitioner. Eller träna sjukt mycket mer;) 
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Kan du göra om analysen med resultatet i smågan? (förutsatt att det är scriptat såklart)

 

Jag har en känsla an att fördelen att ligga i rygg var så stor att lotteriet upp för backen avgjorde mer än vanligt, då många som mig drogs med till bra placeringar. Då borde vi ser en liknande fördelning redan där.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att jag kunde kliva nästan direkt in i Led 5-fållan förra året. I år fick jag köa 30-40 minuter säkert. Och nu ser det då ut som att jag missar led 5 trots att jag gjorde ett skapligt lopp och slog tidsrekord med stor marginal. Så jag har också känslan att det blir allt tuffare.

Link to comment
Share on other sites

Vad sägs om föret i kombination med seedning? Nysnön och de obefintliga spåren borde ha gjort det relativt sett svårare för en redan från början statistiskt sett sämre åkare att avancera i fältet. Fast det förklarar ju iofs inte det stora tillskottet av led4-åkare. 

Link to comment
Share on other sites

Kan du göra om analysen med resultatet i smågan? (förutsatt att det är scriptat såklart)

 

Jag har en känsla an att fördelen att ligga i rygg var så stor att lotteriet upp för backen avgjorde mer än vanligt, då många som mig drogs med till bra placeringar. Då borde vi ser en liknande fördelning redan där.

 

Tyvärr handjagade jag min tabell och scripta är inte min starka sida. Och tyvärr redovisar inte VLs Exceltabeller placering utan endast tid vid kontrollerna. (Man måste öppna varje individuellt resultat för att få placeringen i Smågan.)

 

När jag tittar på denna grupp av 100 åkares tider i Smågan ser jag bara en förskjutning på 2-3 min snabbare tid 2016 jämfört med 2015.  

  • Startled 4-åkarna går på mellan 48-1.05 min (2016), jämfört med 51-1.08 (2015). 
  • Startled 5-åkarna går på mellan 55-1.12 min (2016), jämfört med 55-1.14 (2015). 

Säger inte så mycket utan placering.

 

Ja, du kan ha rätt i att differensen i backen i år var ovanligt stor. Vore verkligen intressant om någon kunde skrapa  alla resultat till en fullständig fil. (Man måste öppna varje individuellt resultat för att få placeringen i Smågan.)

 

Då skulle man ju också kunna räkna antalet startande per startled och enkelt bevisa eller motbevisa tesen om fler i de främre leden. 

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att jag kunde kliva nästan direkt in i Led 5-fållan förra året. I år fick jag köa 30-40 minuter säkert. Och nu ser det då ut som att jag missar led 5 trots att jag gjorde ett skapligt lopp och slog tidsrekord med stor marginal. Så jag har också känslan att det blir allt tuffare.

 

Det var precis min upplevelse också. Kön in till femman var enorm och ringlade som en orm.

Link to comment
Share on other sites

Vad sägs om föret i kombination med seedning? Nysnön och de obefintliga spåren borde ha gjort det relativt sett svårare för en redan från början statistiskt sett sämre åkare att avancera i fältet. Fast det förklarar ju iofs inte det stora tillskottet av led4-åkare. 

 

Föret kan nog påverka förflyttningar i den totala resultatlistan, men min poäng är att redan resultatet i Smågan var radikalt annorlunda än tidigare år. 

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att jag kunde kliva nästan direkt in i Led 5-fållan förra året. I år fick jag köa 30-40 minuter säkert. Och nu ser det då ut som att jag missar led 5 trots att jag gjorde ett skapligt lopp och slog tidsrekord med stor marginal. Så jag har också känslan att det blir allt tuffare.

 

Ja, både 5-ans och 4-ans led såg ut att vara knökfulla. Det var också första gången på mina 15 VL som jag hörde speakern säga: "Kan lägga skidorna närmare varandra så all får plats..."

Link to comment
Share on other sites

 

Efter att i bekantskapskretsen sett ett märkligt antal sämre resultatplaceringar i Smågan, om man jämför 2015 och 2016, började jag analysera resultaten.

 
Teorin jag har är att man i år haft en massiv ökning av antalet seedad åkare. Detta har gjort att ett stort antal löpare flyttats från bakre led och framåt. 

 

Det är en smula märkligt, men fram till åtminstone i lördags kunde man söka i resultat- och startlistan på startled och därmed direkt vidimera eller falsifiera din hypotes. Sedan igår, eller kanske idag, kan man inte längre det. Vad jag menar är att man kunde se hur många i startfältet som utgick från respektive startled genom att klicka i val-listan på samma sätt som Nation och Ålder.

 

Inte desto mindre kunde jag dock i lördags kväll konstatera att det finns en viss sanning i det du skriver. Jag jämförde då antalet startande fram till led 5 under de senaste åren. (Ja, vad fanken ska man göra där på kvällen innan loppet... :-)

 

Led fem intresserade mig just därför att jag själv skulle starta där.

 

Från mitt minne, jag skrev inte upp uppgifterna, tror jag att jag kom fram till att det var (alltså summan av antalet startande led 0 till 5, såsom man kunde se på Vasaloppets webbsida i lördags vid 18-tiden):

2013: 5700

2014: 5600

2015: 5700

2016: 6000

Avrundat och med reservation för minnesförlust.

 

Om det är en massiv ökning eller ej låter jag läsaren avgöra. Det kan ju också vara så att webbsidans uppgifter om detta från i lördags inte innehåller lördagens seedning.

 

Led fyra och fem nämns i denna tråd som särskilt överbefolkade men vad jag minns var det ingen dramatisk skillnad i något särskilt led. Det var mer så att det fyllts på lite här och där.

Link to comment
Share on other sites

Det har alltså varit minst 5600 seedade i led 5 eller bättre de senaste åren och de 4400 första seedar sig til led 5 eller bättre. Då kommer alltså minst 1200 av de löparna antingen inte till start eller tappar till led 6 eller sämre. Det ser ut som att ser den inga systemet är konstruerat så att fler tappar startled under vasan än tvärtom, för att det ska finnas plats för uppseedningar under året. Det verkar också som att det har varit så ett tag. Sen var det kanske mer uttalat än vanligt i år, med fler som lyckats seeda upp sig.
Link to comment
Share on other sites

Från mitt minne, jag skrev inte upp uppgifterna, tror jag att jag kom fram till att det var (alltså summan av antalet startande led 0 till 5, såsom man kunde se på Vasaloppets webbsida i lördags vid 18-tiden):

2013: 5700

2014: 5600

2015: 5700

2016: 6000

Avrundat och med reservation för minnesförlust.

 

Förtydligande: Det är ändå svårt att dra någon slutsats av ovan eftersom 2016-siffran innehåller alla anmälda, medan resultatlistorna från 2013-2015 bara innehåller de som gått i mål.

Link to comment
Share on other sites

Borttagningen av högra backen kan inte vara en orsak att det gick fortare generellt upp till Smågan i år?

Jag tyckte det flöt på riktigt bra i backen i alla fall från led4

 

Ja, flera vittnar om det. Vore dock intressant med siffror som avgör frågan. 

Link to comment
Share on other sites

Det är en smula märkligt, men fram till åtminstone i lördags kunde man söka i resultat- och startlistan på startled och därmed direkt vidimera eller falsifiera din hypotes. Sedan igår, eller kanske idag, kan man inte längre det. Vad jag menar är att man kunde se hur många i startfältet som utgick från respektive startled genom att klicka i val-listan på samma sätt som Nation och Ålder.

 

Inte desto mindre kunde jag dock i lördags kväll konstatera att det finns en viss sanning i det du skriver. Jag jämförde då antalet startande fram till led 5 under de senaste åren. (Ja, vad fanken ska man göra där på kvällen innan loppet... :-)

 

Led fem intresserade mig just därför att jag själv skulle starta där.

 

Från mitt minne, jag skrev inte upp uppgifterna, tror jag att jag kom fram till att det var (alltså summan av antalet startande led 0 till 5, såsom man kunde se på Vasaloppets webbsida i lördags vid 18-tiden):

2013: 5700

2014: 5600

2015: 5700

2016: 6000

Avrundat och med reservation för minnesförlust.

 

Om det är en massiv ökning eller ej låter jag läsaren avgöra. Det kan ju också vara så att webbsidans uppgifter om detta från i lördags inte innehåller lördagens seedning.

 

Led fyra och fem nämns i denna tråd som särskilt överbefolkade men vad jag minns var det ingen dramatisk skillnad i något särskilt led. Det var mer så att det fyllts på lite här och där.

 

Mycket intressant. Är skillnaden bara 300 så är det ju inte mycket. Om det är 300 per led i 2-an, 3-an, 4-an och 5.-an, då adderar det ihop till något som kan göra skillnad. Och som du skriver i en annan tråd, de siffrorna man skulle vilja ha är antalet faktiskt startande. 

Link to comment
Share on other sites

Det är en smula märkligt, men fram till åtminstone i lördags kunde man söka i resultat- och startlistan på startled och därmed direkt vidimera eller falsifiera din hypotes. Sedan igår, eller kanske idag, kan man inte längre det. Vad jag menar är att man kunde se hur många i startfältet som utgick från respektive startled genom att klicka i val-listan på samma sätt som Nation och Ålder.

 

Inte desto mindre kunde jag dock i lördags kväll konstatera att det finns en viss sanning i det du skriver. Jag jämförde då antalet startande fram till led 5 under de senaste åren. (Ja, vad fanken ska man göra där på kvällen innan loppet... :-)

 

Led fem intresserade mig just därför att jag själv skulle starta där.

 

Från mitt minne, jag skrev inte upp uppgifterna, tror jag att jag kom fram till att det var (alltså summan av antalet startande led 0 till 5, såsom man kunde se på Vasaloppets webbsida i lördags vid 18-tiden):

2013: 5700

2014: 5600

2015: 5700

2016: 6000

Avrundat och med reservation för minnesförlust.

 

Om det är en massiv ökning eller ej låter jag läsaren avgöra. Det kan ju också vara så att webbsidans uppgifter om detta från i lördags inte innehåller lördagens seedning.

 

Led fyra och fem nämns i denna tråd som särskilt överbefolkade men vad jag minns var det ingen dramatisk skillnad i något särskilt led. Det var mer så att det fyllts på lite här och där.

 

Mycket märkligt att de tagit bort filtreringsfunktionen för startled. Jag har skrivit till kansliet och bett de publicera/skicka uppgifterna. Några av oss tycker sånt här är kul att analysera. Vi får se om det anses prioriterat...

Link to comment
Share on other sites

Ser nu att det finns en äldre tråd som diskuterat detta tidigare år. Den innehåller intressanta historiska siffror om antalet startande per startled.

 

http://www.skidforum.se/index.php/topic/7688-vasaloppet-antal-startande-i-varje-startled/

 

T ex följande tabell (som jag inte vet om det är anmälda eller faktiskt startande):

Led               2010              2011               2012            2013              2014              2015

0                     227                228                240               235               240                159

1                     398               476                 432                461                467               307

2                     679                734                722                731                754                519

3                    1093              1133               1108              1245              1081              889

4                    1442              1467              1413               1522              1342              1091

5                    1702              1811               1723              1883              1746              1376

6                    1703              1717               1504              1625              1498              1201

7                    1844              1701               1621               1839              1594              1321

8                    1826              1703              1582              1633              1633              1271

9                    1562              1388              1460              1265              1492              1194

10                  3983             3482               3997             3418              4286             5759

Totalt          16459            15840           15802            15857            16133            15087

 

 

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en koll i lördags innan filteringrn togs bort ca 4300 tom led4 och ca 6100 tom led5 med reservation för avrundningar. Om alla kommer till start så innebär det att det inte räcker att hålla sin position för att hålla sitt led iaf inte från led 4-5 och neråt. Led 5 var det största ledet med ca 1800 åkare efter led 10 då. Jag och många av mina kompisar upplevde att det gick fort att många var väldigt duktiga och att det var svårt att ta placeringar. En orsak är givetvis att det oftast var ett spår som gick lättast men en annan slutsats är också att fler åkare i Vasaloppet blir bättre och bättre. Alltså måste man bli bättre själv eller justera placeringsmålen.
Link to comment
Share on other sites

Jag har lite på känn att statistiken inte stämmer för 2015. Det verkar, baserat på nästan varje startled, som att 2015-statistiken är gjord innan alla seedningar lämnats in. Har svårt att tro att det var så stor skillnad till tidigare (trots dålig vinter).

Link to comment
Share on other sites

2015 måste ju varit startande?

Alla andra år 15800 eller fler vilket är fullt Vasalopp men ej 2015.

 

Lite mystiskt annars...

Nja, knappast nästan hundra färre startande i elitledet 2015, så jag tror det saknas seedningar/sena anmälningar också.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en koll i lördags innan filteringrn togs bort ca 4300 tom led4 och ca 6100 tom led5 med reservation för avrundningar. Om alla kommer till start så innebär det att det inte räcker att hålla sin position för att hålla sitt led iaf inte från led 4-5 och neråt. Led 5 var det största ledet med ca 1800 åkare efter led 10 då. Jag och många av mina kompisar upplevde att det gick fort att många var väldigt duktiga och att det var svårt att ta placeringar. En orsak är givetvis att det oftast var ett spår som gick lättast men en annan slutsats är också att fler åkare i Vasaloppet blir bättre och bättre. Alltså måste man bli bättre själv eller justera placeringsmålen.

 

Det är tveklöst som du skriver att åkarna har blivit bättre varje år. När jag började åka rullskidor i Stockholm för tolv år sen var jag nästan ensam åkare på cykelbanorna (Drottningholm, Hellas), och gymen hade inte en enda skierg-maskin. Idag är bilden en annan...

 

Sen verkar det råda en hel del osäkerhet kring siffrorna för antalet startande, som lätt förväxlas eller blandas med siffrorna för antalet anmälda (som inte säger något). 

Link to comment
Share on other sites

Ser nu att det finns en äldre tråd som diskuterat detta tidigare år. Den innehåller intressanta historiska siffror om antalet startande per startled.

 

http://www.skidforum.se/index.php/topic/7688-vasaloppet-antal-startande-i-varje-startled/

 

T ex följande tabell (som jag inte vet om det är anmälda eller faktiskt startande):

Led               2010              2011               2012            2013              2014              2015

0                     227                228                240               235               240                159

1                     398               476                 432                461                467               307

2                     679                734                722                731                754                519

3                    1093              1133               1108              1245              1081              889

4                    1442              1467              1413               1522              1342              1091

5                    1702              1811               1723              1883              1746              1376

6                    1703              1717               1504              1625              1498              1201

7                    1844              1701               1621               1839              1594              1321

8                    1826              1703              1582              1633              1633              1271

9                    1562              1388              1460              1265              1492              1194

10                  3983             3482               3997             3418              4286             5759

Totalt          16459            15840           15802            15857            16133            15087

 

Tydligt dock att efter kanonåret 2012 har många flyttat sig framåt ett led.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...