Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning Vasaloppet 2017


Padrone78

Recommended Posts

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Så när brukar den officiella seedningen från Vasaloppet komma?

 

Det kan ta några veckor men seedningsgränserna som nämnts här i tråden är officiella och har stämt varje år hittills. Bara man kommer ihåg att det är placering totalt som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle ge följande seedning t.o.m Led4. Jag har ingen koll på placeringskrav för Led5-Led9...

 

Elit 4:21:48

Led1 4:45:48

Led2 5:04:14

Led3 5:34:22

Led4 6:05:07

Seedningen ute nu. Blev ungefär enligt ovan, men de kanske justerat resultatlistan med några diskningar eftersom tiderna blev lite framskjutna ;-)

Link to comment
Share on other sites

Mitt første innlegg her. Har vært ivrig leser av dette forumet i mange år!

 

Over til seedingen. Går det kun på plassering? Det virker litt dumt, spør du meg. Gikk inn til 5.41 på søndag. Startet cirka midt i Led 4, og kom i mål på plassering 2200. Kjipt at ikke det holder til Led 3.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet har alltid haft den här modellen där man utgår från placeringen i loppet. Den bygger på att grupperna ska ha ett visst antal åkare. Sedan blir det en bedömning under året med olika seedningslopp som kompletterar grupperna. Jag tycker det är en okej modell. Det blir tydligt vad som gäller. Förut så stod alltid placeringarna med i seedningstabellen men som det skrivs ovan så gäller de fortfarande men man skriver inte ut dessa i tabellen längre.
 

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara detta för mig med placerings kraven och dess logiska uppbyggnad?

 

150 Elit, 500 led1, 1000 led2 osv osv, Jag förstår inte riktigt logiken med placeringskravet för att få behålla sitt start led om jag ska vara riktigt ärlig.

En led 6 åkare måste alltså åka så pass bra att han/hon bör passera i stort sätt 1,5 Led för att behålla sitt startled till nästa år.

I mitt fall Led4 med nästan 5000 löpare från elit ink led 4 skulle behöva vara riktigt långt fram i led3 för att få behålla min position.

 

Är man inte redan från start felplacerad om kravet för att behålla sitt start led kräver att man ska ligga i framkant av framförvarande startled för att få behålla sin plats till nästa år?

 

Enligt mig så är en löpare som befinner sig i ett spann av +-200löpare rätt placerad i förhållande till starten, de som plockar x antal fler placeringar eller tappar x antal placeringar bör flyttas till rätt Led.

Som det ser ut nu så tappar väldigt många sina platser vilket känns helt galet.

 

Detta är ju även en bidragande faktor till hysterin vid alla seedinglopp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...