Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning Vasaloppet 2017


Padrone78

Recommended Posts

Förtydligande: Mannen med plats 1000 i herrklassen hade en viss tid ett visst år. Han seedas i led 2. Damer som åkt på samma tid eller snabbare seedas i samma led dvs i detta exempel led 2. Rättvist och dessutom garanterat diskrimineringsfritt:) Ordnngen återställd. Knappast något att invända mot.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply
Samma regler som vanligt, dvs man kan bara åka ner 1 led per år. Alla reglerna står på Vasaloppets hemsida. Det enda som inte står något om är själva sambandet herrplacering, åktid och seedningstabellen. Det var just den detaljen jag ville förtydliga.
Link to comment
Share on other sites

Tycker seedningen på placering i vasan är det ända rätta, bra services att de äns tillåter annan seedning.

Men skulle inte skada om de hade fler led. Är ju relativt stora skillnader i kapacitet på den första och sista i varje led.

Är nog delvis det som gör det som ställer till det idag oavsett led.

 

Vidare bör seedningen från andra lopp vara riktigt hård. För elit är ju ändå seedningslopp träning. Att bedöma utefter eliten i träning kommer bli snäll hur man en ser på det.

 

/ hubes

Link to comment
Share on other sites

"Resultat från lopp de senaste tre åren medför nedflyttning ett led per år. Exempel: Har du ett resultat från ett lopp du åkt ett år som ger startled 7 till Vasaloppet samma år så kan man använda det resultatet för seedning även nästkommande år. Men då ger det istället startled 8, då resultatet är ett år gammalt. Två år gammalt resultat ger två led bakåt."

 

Jag kanske missuppfattat detta stycke från hemsidan helt. Ber om ursäkt i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte helt säker men är det inte så att om du fullföljer får du seedning enligt förra årets resultat men bryter du så blir det enbart ett leds nedseedning?

Gör kanske inte att man är jättesugen på att fullfölja om något strular lite etxra men å andra sidan är det oftast ett seedningslopp tillgängligt osm ger dig rätt startled ändå.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte helt säker men är det inte så att om du fullföljer får du seedning enligt förra årets resultat men bryter du så blir det enbart ett leds nedseedning?

Gör kanske inte att man är jättesugen på att fullfölja om något strular lite etxra men å andra sidan är det oftast ett seedningslopp tillgängligt osm ger dig rätt startled ändå.

Du har rätt att det var såhär förut, men vasaloppet insåg det absurda i det och ändrade. Numera åker du alltså aldrig mer än ett led per år oavsett årets resultat.
Link to comment
Share on other sites

tanken slog mig just nu om logiken i nerflyttningarna och gränserna. 

åkare 4000 Led4, resultat 3500 i mål så har man försvarat sin plats och plockat placeringar i Led4, men pga automatisk ner seeding så blir det Led5.

Man måste avancera så pass mycket ner i främre led för att det ska generera en ner flyttning till det led du startat i kan man säga. 

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara detta för mig med placerings kraven och dess logiska uppbyggnad?

 

150 Elit, 500 led1, 1000 led2 osv osv, Jag förstår inte riktigt logiken med placeringskravet för att få behålla sitt start led om jag ska vara riktigt ärlig.

En led 6 åkare måste alltså åka så pass bra att han/hon bör passera i stort sätt 1,5 Led för att behålla sitt startled till nästa år.

I mitt fall Led4 med nästan 5000 löpare från elit ink led 4 skulle behöva vara riktigt långt fram i led3 för att få behålla min position.

 

Är man inte redan från start felplacerad om kravet för att behålla sitt start led kräver att man ska ligga i framkant av framförvarande startled för att få behålla sin plats till nästa år?

 

Enligt mig så är en löpare som befinner sig i ett spann av +-200löpare rätt placerad i förhållande till starten, de som plockar x antal fler placeringar eller tappar x antal placeringar bör flyttas till rätt Led.

Som det ser ut nu så tappar väldigt många sina platser vilket känns helt galet.

 

Detta är ju även en bidragande faktor till hysterin vid alla seedinglopp.

 

Känns ganska rimligt. Då ges ju plats för de åkare som är i form det året loppet går, och gamla meriter (året innan) värderas ner en aning. 

 

Vi kan ta mig som exempel. Jag startade i trean i år. Fick en lite halvdann backe och låg på 2600:e plats i Smågan. Avancerade under loppet, men nådde inte plats 2000. Jag seedade mig alltså genom mitt resultat till led 4.

 

Då kommer jag starta i led 4 nästa år om jag inte visar nånting fram till Vasan 2017. Jag kan i princip lägga mig på soffan och kolla tio säsonger av Kvinnofängelset och ändå starta i led 4.

 

Om jag däremot nästa år visar att jag är i samma form som i år kommer jag återigen starta i led 3 eller bättre. Dvs om jag presterar lika bra som i år på seedningsloppen. 

 

Vad är problemet? Jag anser det vara ett bra och genomtänkt system som inte riskerar att fylla leden med kassa åkare som var i skaplig form vintern innan. Om jag nästa år inte har tävlat eller visat nånting sen Vasan 2016 accepterar jag utan vidare att stå i fyran. 

Link to comment
Share on other sites

tanken slog mig just nu om logiken i nerflyttningarna och gränserna. 

åkare 4000 Led4, resultat 3500 i mål så har man försvarat sin plats och plockat placeringar i Led4, men pga automatisk ner seeding så blir det Led5.

Man måste avancera så pass mycket ner i främre led för att det ska generera en ner flyttning till det led du startat i kan man säga. 

Utan att förändra masstarten och ta bort möjligheten till seedning (eller göra den snorhård) ser jag bara en möjlighet att lösa puckeln i mitten på startfältet typ led 4-7 eller liknande.  Lägg in fler startfält halvera antalet startande i varje startfält jämfört med nu och ta höjd för seedningar. Det kommer då bli viktigare att hamna i rätt startfält än var man hamnar i startfältet, tar jag placeringar håller jag mitt startled men framförallt har jag en känsla för min placering i loppet om sedan slutplaceringen blir samma som med färre fält är irrelevant i sammanhanget. Det handlar mkt om känslan av att göra ett bra lopp och att kunna bedöma sin prestation under loppet, om man står i fyran och tror att man är topp 3200 från start kommer till Smågan och är 4000 så är det kanske inte så kul. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Som årets Vasa utvecklade sig hade jag ingen aning om jag var bland de 2000  eller 3000 bästa. Jag brukar ha lite flyt vid kontrollerna efter cirka halva loppet då speakern förkunnar hur många som passerat. Inget sådant i år, inte ens i Evertsberg. Inte vad jag kunde se i alla fall.

 

Ett hårt stygn av ödmjukhet inträder då jag skulle köa för att ta mig in i startfållan. Alla ser riktigt jäkla hårda ut som står och trampar med skidorna i näven. Med det i åtanke så är jag nöjd över att kunna köra jämnt med min omgivning.

 

Bye the way... Vilken instrumental låt kördes ifrån högtalarna cirka 10 min innan start. Antar det var filmmusik. Letade lite på gladiatorerna när jag skulle somna efter loppet. Men det kändes allt för obekant...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Råkade se seedingtabellerna för vårloppen som gått, brukar inte åka vasan så jag brukar bara kolla för skojs skull. Brukar seeda mig ungefär mitt i led 5 ett normalt seedningslopp.

 

Åkte Tornedalsloppet i år (rekommenderas!) tyckte jag gjorde ett bra lopp och hade bra skidor. Klarade precis led 6. Men det anmärkningsvärda kan jag tycka är att om jag fattar tabellen rätt så lyckades inte vinnaren Mikael Norberg att seeda in sig i elitledet, kan jag tycka är lite hårt med tanke på att han några veckor senare kom nia på SM femmilen...

Link to comment
Share on other sites

Kan det möjligen bero på att SM-femmilen var av en helt annan kategori med många tuffa backar på de 6 varven, där det inte lönade sig att köra utan fästvalla (bara 2 st i hela fältet) eller är Tornedalsloppet också ett lopp som kräver fäste ?

En vecka efter 5-milen gick Dundret Runt 5 mil (47 km) som också var seedningsgrundande till VL och där körde i princip alla i H21 och de flesta i D21 utan fästvalla. Har du sett någon seedningstabell för Dundret Runt (Hellner som knapp segrare)

Link to comment
Share on other sites

Det var då väldigt märkligt om Mikael Norberg inte klassas som en elitåkare. Han har ju åkt världscup i år! Två gånger dessutom. Han satsar väl i och för sig inte på långlopp och har bara kört Vasaloppet en gång, men var ändå 49:a då (2012).

 

Volevodin: NSD Classic är väl detsamma som Dundret runt så det finns i tabellen http://www.vasaloppet.se/wp-content/uploads/sites/1/2015/01/v%C3%A5rlopp-2016.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det var då väldigt märkligt om Mikael Norberg inte klassas som en elitåkare. Han har ju åkt världscup i år! Två gånger dessutom. Han satsar väl i och för sig inte på långlopp och har bara kört Vasaloppet en gång, men var ändå 49:a då (2012).

 

Volevodin: NSD Classic är väl detsamma som Dundret runt så det finns i tabellen http://www.vasaloppet.se/wp-content/uploads/sites/1/2015/01/v%C3%A5rlopp-2016.pdf

Håller med, hela topptrion borde helt klart vara elitledsseedade i Tornedalssloppet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Känns tyvärr som om hela seedningssystemet till vasaloppet blivit rättsosäkert så att säga. Ettan och tvåan i toredalsloppet har båda åkt världscup iår. Tror ganska säkert att dom placerat sig hyggligt i vasan iår också! Det som är klart från de tabeller som finns ute är att om skidåkare i norr och västerbotten vill ha bra seedning bör man besöka dalarna alternativt södra regionen av sverige för att erhålla detta! På vasaloppet erkänner man att man gör fel men man gör ingenting åt det!

Link to comment
Share on other sites

Har Du sifferunderlag att det är så eller är det ett utslag av en allmän inställning att norrlänningarna är missgynnade jfr med södra Sverige ?

Inte mer än sunt förnuft. Har varit i kontakt med vasaloppets seedningsorganisation och precis som jag skrev så erkänner dom att det är betydligt svårare (för dom som seedar) att seeda i norr och västerbotten då det ofta inte finns samma breda underlag dvs 10 led 0 åkare från året vasalopp på startlinjen. Detta gör att dom per default sätter en hårdare seedning enligt försiktighetsprincipen.             

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...