Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning Vasaloppet 2017


Padrone78

Recommended Posts

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Inte så lockad av att tävla på rullskidor men det ändrar sig nog nån gång. Sen har jag inga rullskidor med 2or förutom ett par nerkörda bakhjul.

 

På Kongevejslöbet. kör tydligen alla på låneskidor från skigo.

Link to comment
Share on other sites

Serneke Skidfestival. Deras långlopp är väl seedning till Vasaloppet? Står så iaf på inbjudan som finns på Facebook

Står så ja, men vad jag vet är dom inget seedningslopp, i alla fall inte när jag frågade för ett tag sen. Då sa dom att det inte var klart ännu. Så tyvärr lite falsk marknadsföring. Men det vore ju skoj om dom blev seedningslopp, men tvivlar starkt

Link to comment
Share on other sites

Står så ja, men vad jag vet är dom inget seedningslopp, i alla fall inte när jag frågade för ett tag sen. Då sa dom att det inte var klart ännu. Så tyvärr lite falsk marknadsföring. Men det vore ju skoj om dom blev seedningslopp, men tvivlar starkt

jaha de var som tusan. vi får väl vänta och se, men lite konstigt är det. för det står ingen information om loppet någonstans förutom på Facebook i en grupp

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om man åker ett seedningslopp men INTE är anmäld till Vasaloppet, kan man då aktivera seedningsresultatet senare när man köper en plats av någon några veckor eller dagar innan Vasan?

 

Annars är man väl tvingad att köpa plats av ngn med bra startled och åka med ngn annans namn?

 

Gör ju hellre det än att köpa biljett och överlåta den till mitt namn och få ingen seedning. 

 

Om det nu går att få seedning i omvänd ordning dvs seedningslopp först sedan köpa Vasaloppsplats, när är dealine typ sista Måndagen innan Vasaloppet?

 

"Under skidsäsongen samlas Vasaloppets seedningsgrupp varje måndagskväll för att gå igenom helgens resultat"

Link to comment
Share on other sites

Om man åker ett seedningslopp men INTE är anmäld till Vasaloppet, kan man då aktivera seedningsresultatet senare när man köper en plats av någon några veckor eller dagar innan Vasan?

 

Annars är man väl tvingad att köpa plats av ngn med bra startled och åka med ngn annans namn?

 

Gör ju hellre det än att köpa biljett och överlåta den till mitt namn och få ingen seedning. 

 

Om det nu går att få seedning i omvänd ordning dvs seedningslopp först sedan köpa Vasaloppsplats, när är dealine typ sista Måndagen innan Vasaloppet?

 

"Under skidsäsongen samlas [/size]Vasaloppets seedningsgrupp[/size] varje måndagskväll för att gå igenom helgens resultat"[/size]

Du kan seeda om dig på plats på morgonen eller dan innan, inga problem.
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Lyssnade nu på Lager 157 reportaget gällande seeding och måste säga att det känns lite konstig i hur VL tänker gällande sin seeding.

De resonera nästan enbart i termer kring Elit Ledet och hur de försöker minimera, eller korrigera seedingen utifrån önskat antal startande där och dra sedan en gräns som är generell över alla andra.

Sedan pratar de faktisk om procentuell seeding som jag tagit upp tidigare vilket jag tycker är ett väldigt enkelt och smart sätt att göra det tydligt för alla hur man tänker kring loppen.

 

Det som gör mig lite pissed off är att man inte ser över gränserna i själva VL.

De har ju en princip som de följer så varför inte applicera den även på de lopp som de anser vara godkända för seeding??

Resonemanget tycker jag blir helt fel när de kör sin egen tävling utifrån placering. Eliten kör ju inte alltid så det yr snö efter dem heller på vasaloppet.

 

Jag tycker väl inte att jag blivit fel seedad någon gång än men jag lider verkligen med de som blir ståendes en bra bit bak för att de gör en tuff bedömning som egentligen enbart syftar på att strypa tillförseln till elit ledet.

Så tolkar jag VL´s resonemang

 

Sen kanske man ska ta sig en funderare kring vilka grupper det är som gör att det kan finansiera sina veckor och inte är det de 3 Främre leden utan de från led 3 - 9.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl rimligt att seedningen för VL inte är någon millimeterrättvisa för placeringsjägare? Tror att målet med seedningen helt enkelt är att få loppet att flyta bättre, med färre omkörningar och bättre stämning. Känns för mig som att det ligger helt i vasaloppets anda att huvudmetoden att få en bra startgrupp är att placera sig bra i tidigare lopp. 

Link to comment
Share on other sites

För min del tycker jag att vasaloppet har lyckats med sin seedning. Förra året åkte jag tre seedningslopp, på samtliga var jag ca 2-5 min från led två. Åkte sedan in som nr 1443. I år har jag åkt 2 seedningslopp har varit 28 sec och 4 min från led tre. Har i år som mål att vara topp 1200 i mål.  Hade gärna startat i led 2 men än så länge har jag inte visat att jag har den kapaciteten. 

 

Är det någon som hamnat helt fel i sin seedning? 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker VL seedningssystem fungerar överlag bra. Det är klart att vissa lopp kan uppfattas som tuffare seedning än andra. Men det måste vara en omöjlig uppgift att pricka helt rätt på alla lopp. De lägger trots allt bara ned 2-3h varje måndag för att gå genom all loppresultat. Alla lopp ser olika ut med olika kvalitéer på åkare.

Det fokuseras mycket på Eliten ja, men så bör göras också då hela seedningssystet utgår från Elittiden och därefter fasta tidsspann.

Sen kan vissa lopp ha många fler led1-4 åkare än andra lopp. Och blir det då "tuff" seedningstabell så är det klart att missnöjet blir större än i andra lopp.

Systemet är långt ifrån perfekt i mina ögon men det fyller sin funktion och lagom till VL söndagen så tror jag de flesta åkare som åkt några seedningslopp under vintern står placerad i sitt rätta led.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...