Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning Vasaloppet 2017


Padrone78

Recommended Posts

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Som vanligt hårdare än man tror. Tycker de snävat åt seedninggränserna mer och mer varje år. Kollar man på en tabell från 2013 så upplever då jag att det blivit tuffare. Iaf på de lopp som jag känner till och vet vilka fören det varit.

Kanske att det är allt fler som blir duktiga på att staka och gör bra resultat samtidigt som de vill hålla antalet åkare i varje startled konstant? Fast det förklarar ju inte när vissa lopp ger tuffare seedning än andra, förstås.

Link to comment
Share on other sites

 

Ha ha, en klockren beskrivning av Oskar Svärd hur seedningen fungerar i landets norra ände :-)

Ändå gav nog Andörjan bättre seedning jämfört med Bodenloppet, Kronanloppet och Renrajden.

 

Åkte själv Kronanloppet och missade led 3 med 1 1/2 minut. Nu på Andörjan hade jag nästan fem minuter till godo för uppseedning till led 3.

Link to comment
Share on other sites

Förstår resonemanget från arrangörens sida att man vill få jämnbördiga åkare att åka tillsammans. Hetsen att seeda upp sig grundar sig mycket på att minimera väntetiden i backen för åkaren.

Om man inför vågstart, tex X antal led var 10:e minut, så tror jag många hade varit nöjda med sin startplats. Kötiden i backen minimeras och man åker med jämnbördiga.

Kön i backen är största negativa delen på hela Vasaloppet, i mitt tycke.

Link to comment
Share on other sites

ALLA köer i Vasaloppet är överskattade. Börjar med lådbilsracet dit längs alla vägar. Sen ska man köa för att parkera. Sen är det kö till nummerlappen. Sen är det kö till seedningen till ingen nytta. Sen ska man köa igenom Stadium. Nästa dag är det kö till bussen. Bussen kör i en bilKÖ. Sen är det kö till avfarten vid starten. Sen får man köa för att få ut sina skidor. Sen kommer monsterkön till fållan för att man tränat för lite och inte lyckats seeda upp sig. Sen kommer bautakön till toaletten. Sen kan det vara kö in till fållan igen. Så ska man iväg och genast blir det köbildning på startrakan och sen kommer alla moders kö uppför startbacken. Har man lite tur så kan det bli nån liten pyttekö i nån utförsbacke pga någons darriga ben.

 

MEN när morgonens första varma solstrålar når de kalla kinderna, man blickar ut över myrarna och den milsvida, glesa tallskogen. Jag petar lite med stavarna och skidorna skjuter iväg i betongspåren. Då är allt bortglömt.

Link to comment
Share on other sites

ALLA köer i Vasaloppet är överskattade. Börjar med lådbilsracet dit längs alla vägar. Sen ska man köa för att parkera. Sen är det kö till nummerlappen. Sen är det kö till seedningen till ingen nytta. Sen ska man köa igenom Stadium. Nästa dag är det kö till bussen. Bussen kör i en bilKÖ. Sen är det kö till avfarten vid starten. Sen får man köa för att få ut sina skidor. Sen kommer monsterkön till fållan för att man tränat för lite och inte lyckats seeda upp sig. Sen kommer bautakön till toaletten. Sen kan det vara kö in till fållan igen. Så ska man iväg och genast blir det köbildning på startrakan och sen kommer alla moders kö uppför startbacken. Har man lite tur så kan det bli nån liten pyttekö i nån utförsbacke pga någons darriga ben.

 

MEN när morgonens första varma solstrålar når de kalla kinderna, man blickar ut över myrarna och den milsvida, glesa tallskogen. Jag petar lite med stavarna och skidorna skjuter iväg i betongspåren. Då är allt bortglömt.

Att slippa alla dessa köer (inklusive de i spåren) var en riktig välsignelse när jag åkte Birkenbeinerloppet. :)

Link to comment
Share on other sites

Visst är det :D De skulle kunna lära sig en del av bl.a. Norge.

Men åter till seedningen. Birken använder sig ju av en form av matematisk seedningsmodell så där kan man ju trilla ner ett led om många har åkt bra på seedningslopp under säsongen. Känns ganska rättvist ändå och vågstart bidrar till upplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

ALLA köer i Vasaloppet är överskattade. Börjar med lådbilsracet dit längs alla vägar. Sen ska man köa för att parkera. Sen är det kö till nummerlappen. Sen är det kö till seedningen till ingen nytta. Sen ska man köa igenom Stadium. Nästa dag är det kö till bussen. Bussen kör i en bilKÖ. Sen är det kö till avfarten vid starten. Sen får man köa för att få ut sina skidor. Sen kommer monsterkön till fållan för att man tränat för lite och inte lyckats seeda upp sig. Sen kommer bautakön till toaletten. Sen kan det vara kö in till fållan igen. Så ska man iväg och genast blir det köbildning på startrakan och sen kommer alla moders kö uppför startbacken. Har man lite tur så kan det bli nån liten pyttekö i nån utförsbacke pga någons darriga ben.

MEN när morgonens första varma solstrålar når de kalla kinderna, man blickar ut över myrarna och den milsvida, glesa tallskogen. Jag petar lite med stavarna och skidorna skjuter iväg i betongspåren. Då är allt bortglömt.

Jag tycker du är lite taskig som inte nämner kön till att lämna in skidorna, kön till bussen, kön till duschen och kön till maten. Köer efter målgång är också köer ;)

Link to comment
Share on other sites

Facebookinlägg igår av Oskar Svärd: Då var man led ett åkare på Vasaloppet (efter seedning efter Andörjan)

Vem sköter seedningen hos Vasaloppet? De har lite att lära, eller?

Åtta led noll (elitledet) åkare med på tävlingen. Ingen blev seedad dit...

Berätta gärna för mig hur det fungerar om något vet?

Blev seedad i elitled på Ulricehamnsloppet och har avslutat min karriär. Skall inte åka Vasaloppet så för mig har detta ingen betydelse men tycker väldigt synd om de åkare som använder långlopp för seedning när det fungerar så här. Pratar inte bara elitledet, led ett nu utan även led bakåt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker skidresultat.se har ett fantastisk rankingsystem! Jag vet inte hur de gör det, men det motsvarar nästan alltid min upplevda prestation. 

 

Vasaloppets seedning tycker jag tyvärr är lite lotteri-artad, ibland har man tur, ibland inte. Om man tycker startled är avgörande är det nog klokt att inte räkna med ett enda seedningslopp. Åker man 3-4 stycken kommer man sannolikt ha "tur" på något. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du är lite taskig som inte nämner kön till att lämna in skidorna, kön till bussen, kön till duschen och kön till maten. Köer efter målgång är också köer ;)

 

Nu ska den här seednings-tråden inte urarta till nån kö-tråd så jag höll igen lite.

En stor anledning till att jag fortsätter köra Vasaloppet är att vi nu har boende på Mannflogården, men då vill man gärna seeda in sig i ett led som kanske är lite bättre än vad man går för. Sen kan man sova till 6.30, käka frukost, glida bort till starten och slänga laggen längst bak i fållan.

Link to comment
Share on other sites

ALLA köer i Vasaloppet är överskattade. Börjar med lådbilsracet dit längs alla vägar. Sen ska man köa för att parkera. Sen är det kö till nummerlappen. Sen är det kö till seedningen till ingen nytta. Sen ska man köa igenom Stadium. Nästa dag är det kö till bussen. Bussen kör i en bilKÖ. Sen är det kö till avfarten vid starten. Sen får man köa för att få ut sina skidor. Sen kommer monsterkön till fållan för att man tränat för lite och inte lyckats seeda upp sig. Sen kommer bautakön till toaletten. Sen kan det vara kö in till fållan igen. Så ska man iväg och genast blir det köbildning på startrakan och sen kommer alla moders kö uppför startbacken. Har man lite tur så kan det bli nån liten pyttekö i nån utförsbacke pga någons darriga ben.

 

MEN när morgonens första varma solstrålar når de kalla kinderna, man blickar ut över myrarna och den milsvida, glesa tallskogen. Jag petar lite med stavarna och skidorna skjuter iväg i betongspåren. Då är allt bortglömt.

 

Nånstans runt hälften av alla de köerna är ju i själva verket alla guldstunderna av att umgås med likasinnade, dela upplevelser och insupa den positiva laddningen och förväntan! Planera bilresan med polarna, sitta 4 timmar i bilen och ljuga om hur bra/dålig form man har och dra alla gamla anekdoter. Prata sig genom tälten med prylar och nummerlappar, skaka på huvudet över alla dumheter, men bli peppad av annat. Förutom detta att gå upp i gris-ottan och frysa, så är nästan det enda negativa med köerna de åkare som står sammanbitna och tysta istället för att njuta av laddningen och att ha sällskap med 15000 andra skidfreaks.

 

Tycker man det är viktigt att kunna åka i maxfart ett helt lopp utan köer före och efter, och utan att umgås med andra okända likasinnade, finns det ju andra lopp att anmäla sig till ... mååånga andra lopp ... 

Link to comment
Share on other sites

Just köandet i backen kan jag vara utan, mest för att jag är rädd om grejorna för visst försöker man byta något ord med någon.

t ex heja på tandemskidorna eller liknande.

Förresten köandet in till startfållorna är också lite jobbigt vid fel väder... men alltid står man med någon klubbkompis och rätt ställe att verkligen ventilera sin oro över vallandet/velandet.

 

Men Vasaloppet har verkligen blivit hela resan för mig, inte själva loppet utan allt runtomkring.

Visst loppet ger en del men oftast sämre spår än andra lopp och absolut mer smärta :).

Kontrollerna är dock en höjdare med alla glada funktionärer, musiken ;), kompisarna osv.

Link to comment
Share on other sites

Just köandet i backen kan jag vara utan, mest för att jag är rädd om grejorna för visst försöker man byta något ord med någon.

t ex heja på tandemskidorna eller liknande.

Förresten köandet in till startfållorna är också lite jobbigt vid fel väder... men alltid står man med någon klubbkompis och rätt ställe att verkligen ventilera sin oro över vallandet/velandet.

 

Men Vasaloppet har verkligen blivit hela resan för mig, inte själva loppet utan allt runtomkring.

Visst loppet ger en del men oftast sämre spår än andra lopp och absolut mer smärta :).

Kontrollerna är dock en höjdare med alla glada funktionärer, musiken ;), kompisarna osv.

Precis!

Har åkte ÖSM också - då får man ett helt eget race utan köande nånstans alls. Bara att åka ensam i den fart du vill. MEN minimalt med stämning och ståhej, nästan alldeles tomt längs spåret, inga som hejar och ingen fest så långt ögat når.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...