Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nolltolerans mot nedskräpning?


Knappen

Recommended Posts

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Gäller nedskräpningsförbudet också elitledet? Deras flaskor och drickabälten kantade (som vanligt) hela vägen plus alla gelförpackningar i spåren som förmodligen kom från andra åkare också. Nej det krävs nog fler påföljder mot regelbrott om det ska få någon effekt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett några regler om detta överhuvudtaget enbart detta vaga uttalande om nolltolerans (vagt eftersom man inte har påföljd md i uttalandet). Men det fungerar inte hur som helst. Jag bryr inte om vem som kastar skräpet när jag åker i det, bara om det var tillåtet eller ej. Och just nu verkar det vara tillåtet.

Link to comment
Share on other sites

Ser inte ut att vara några disciplinära åtgärder mot överträdare enligt denna artikel.  http://www.dalademokraten.se/dalarna/mora/nolltolerans-for-skrap-i-vasasparen

 

Tyvärr finns en del förståndshandikappade individer som slänger skräp efter sig. Ingen torde tycka att det är ok att alla 15 000 åkare slänger skräp i spåret men samtidigt tycker dom att det är ok att just dom gör det. Detta tycker jag tyder på ett visst förståndshandikapp. Att eliten slänger flaskor tycker jag är en annan sak och jag tar för givet att langarna plockar upp flaskorna innan dom drar vidare. Om inte är det under alla kritik.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Visst, det är ett problem med att det slängs skräp, men istället för att kalla alla förståndshandikappade kan man ju fundera på varför det uppstår och vad som kan göras åt det. Det är nog få som tycker att det är rätt tillfälle att inta extra energi ( t ex gels) just vid vätskekontrollerna, där annan energi ändå kan fås serverad. Poängen med gels och annat är ju till stor del att få energi mellan kontrollerna. Så vad göra med tomma förpackningarna? Eftersom det inte finns skräpzoner med lämpliga mellanrum kastas det. Gissningsvis för att få personer har fickor där det enkelt kan stoppas skräp (gels och annat medtas ju ofta på annat sätt än än i fickor).

Link to comment
Share on other sites

Självfallet plockar inte langarna upp skräpet, hur skulle de kunna göra det utan att vara i vägen för efterföljande åkare?

Varför skulle det vara skillnad på eliten och motionärerna (uppenbarligen tycker vissa att placering 100 bland herrar är motionär?)?

 

Jag tycker att man kan ge dem som vill ta gel/liquid utanför skräpzoner en påse att ha på magen där de kan lägga använda förpackningar. Inte vill jag köra i skiten efter någon annan som inte ens betalar för sig :)

 

Men är det bara en uppmaning så kan man väl säga det och så är vi snälla personer med på det och andra inte, lika för alla.

Alla kan tappa men det håller inte att vissa får kasta hur de vill.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker helt klart att det är arrangörens, dvs Vasaloppets, ansvar att städa upp spåren. Precis som arrangörerna för maratons etc. Eller om du ordnar en festival. Med Vasaloppets prislapp är det svinigt att försöka lägga ansvaret/arbetet på åkarna. Man kan väl inte åka med en skräpkorg fasttejpad i tävlingsdräkten? :) Jag tappade två Vitargo-flaskor under färden. Borde jag då vänt om och hämtat dem?

 

Generellt tycker jag att Vasaloppet hela tiden skjuter mer och mer av arbetet på deltagarna medan det man får för pengarna blir sämre. Loppet blir dyrare, maten sämre (bottennotering i år), det som ingår i anmälningsavgiften minskar (tidigare t.ex. geler i startnummerkuvertet). En delorsak till de dåliga spåren är också att det körs så många lopp under veckan. Det går ut över de som åker det sista loppet.

 

Dessa reflektioner är inte något jag plötsligt reagerat på utan utvecklingen har varit densamma under flera år.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller gelförpackningar i spåren var detta absolut det värsta Vasaloppet de senaste åren. Tyckte att det startade kring nedförsbackar i Smågan och höll i sig i alla nedförsbackar loppet igenom.

 

Jag försökte själv att, i farten, stoppa in mina tomma liquidförpackningar under remmen kring vätskebältet eller att ta dem vid vätskestationerna. Detta är dock svårt och sällan optimalt och det finns nog ingen lätt lösning på problemet. Det minsta man kan göra är i alla fall att kasta förpackningarna åt sidan och inte bara släppa dem i spåren.   

Link to comment
Share on other sites

Hårdrar vi det är ju nedskräpning numer ett brott som kan leda till böter, i synnerhet om det är i ett naturreservat som VL-arenan, och en arrangör är ju inte ansvarig för sina deltagare inför lagen. Dock är nog gelförpackningar ett ganska ringa brott...

 

Att det är förbud/nolltolerans spelas väl upp med jämna mellanrum innan starten?

 

Eftersom jag hade obefintligt fäste så var det inga problem att köra över gelförpackningar för min del, däremot är det inte lika roligt när det ligger  halvt begravd halvlitersflaska i snömodden och väntar på intet ont anande skidåkare.

 

Att kasta eller inte kasta skräp i spåret är ju upp till hur en vill att spåret ska se ut för alla de deltagare som kommer efter en själv, däremot är det ju givet att VL får lov (eller borde) att rensa skräp efter genomfört lopp, oavsett vem som slängt skräpet.

Link to comment
Share on other sites

Varför använder man inte skräpzoner i lämpliga utförslöpor? Jag tror att folk kommer respektera det bättre än ett totalförbud och det går fortare att städa. Som det är nu så kommer ju många strunta i det rakt av istället, kolla bara hur spåren såg ut i år!
Link to comment
Share on other sites

det bör gå att argumentera att kasta gelförpackning är nedskräpning; ett brott som kan ge fängelse, och därmed rätt till envarsgripande. - Skulle man under färden i fart ha gripit ngt som kastade skräp, anmält till polisen för att de ska skicka konstapel som övertar gripandet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker helt klart att det är arrangörens, dvs Vasaloppets, ansvar att städa upp spåren. Precis som arrangörerna för maratons etc. Eller om du ordnar en festival. Med Vasaloppets prislapp är det svinigt att försöka lägga ansvaret/arbetet på åkarna. Man kan väl inte åka med en skräpkorg fasttejpad i tävlingsdräkten? :) Jag tappade två Vitargo-flaskor under färden. Borde jag då vänt om och hämtat dem?

 

Generellt tycker jag att Vasaloppet hela tiden skjuter mer och mer av arbetet på deltagarna medan det man får för pengarna blir sämre. Loppet blir dyrare, maten sämre (bottennotering i år), det som ingår i anmälningsavgiften minskar (tidigare t.ex. geler i startnummerkuvertet). En delorsak till de dåliga spåren är också att det körs så många lopp under veckan. Det går ut över de som åker det sista loppet.

 

Dessa reflektioner är inte något jag plötsligt reagerat på utan utvecklingen har varit densamma under flera år.

Jag tycker det är rätt enkelt. Kan man släpa med sig en massa gelförpackningar mm ut i spåret så kan man också se till att dom inte hamnar i naturen. Varför ska VL behöva lägga en massa kraft och energi på att städa upp efter vuxna människor som inte ens kan hålla rätt på sitt eget avfall? Dessutom så sabbar ju alla skräpande förpackningar som ligger i spåren föret för de som kommer efter.

Link to comment
Share on other sites

den gel jag tog upp ur min midjeväska och åt under loppet pillade jag också tillbaks däri efter jag dragit i mig den. ( i år hade jag iofs "gett upp loppet", men tror nog jag gjort på samma sätt åren innan). - Men jag kan dock ha förståelse för svårigheterna, men dock inte för att det de facto skräpas ned.

Link to comment
Share on other sites

ja, det kändes mer skräpigt än vanligt -blev att träna balans i bland med att lyfta upp ena skidan. Men jag håller med artur, kan man släpa med sig förpackningarna kan man se till att ta med sig dom tomma tillbaka istället för att skräpa ner. Det är väl en sak om man råkar tappa men när man slänger medvetet som många tyvärr gör så är det inte okej tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Självfallet plockar inte langarna upp skräpet, hur skulle de kunna göra det utan att vara i vägen för efterföljande åkare?

Varför skulle det vara skillnad på eliten och motionärerna (uppenbarligen tycker vissa att placering 100 bland herrar är motionär?)?

 

Självfallet slänger elitåkarna muggen på sidan om spåren när man druckit klart. I alla fall gör dom det när jag sitter och tittar på skidåkning på TV.  Skulle inte tro det är så populärt att slänga muggen framför skidorna på bakomvarande. Risken är nog betydligt större att dom är i vägen under själva langningen. Sedan är det nog en hel del luckor i spåren direkt efter att eliten har passerat. Men det är möjligt att dom skiter i att plocka upp ändå och tycker att någon annan ska göra det. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker helt klart att det är arrangörens, dvs Vasaloppets, ansvar att städa upp spåren. 

 

Ska man alltså strunta i nolltoleransen och slänga sitt skräp i spåret så får de bakomvarande åka i skiten. För om man tänker som du gör är det ju helt ologiskt att inte mena att det skulle gälla alla åkares skräp. Hur tror du det skulle se ut när de sista åkarna kommer? Det är få saker som stör mig så mycket som människor som slänger skräp i naturen därför min upprördhet.

 

Att folk sedan tappar skräp och ibland utan att ens märka det är ofrånkomligt och självklart plockas en hel del upp efter loppet. Men kom ihåg att det är ideella krafter som får göra det även om dom får lite pengar till idrottsförningarna. det är 9 mil att städa.

 

Att det är så dyrt håller jag inte med om då det är ett arrangemang i världsklass. Det var i år totalt 68 000 anmälda och jag och nästan alla jag talar med är varje år lika imponerad hur väl allting fungerar. Jag vet inte vad du menar att VL lagt på åkarna att sköta själva som dom borde göra.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

I stora arrangemang, särskilt där det inte finns vettiga lösningar för skräp, ligger det på arrangörens ansvar. Precis som på alla andra utomhusevenemang. Naturen/området ska lämnas i samma skick som innan evenemanget, det svarar alltid arrangören för. Inte ska man i onödan kasta skräp i naturen men om du har ett tiotal gelpåsar tejpade runt benet är det inte så lätt att göra rätt för sig (en bisak i sammanhanget är att man är nära att få stavar i ögonen var gång någon plockar fram en gelpåse. Detta skulle mer än fördubblas om man ännu ska tejpa fast den på nytt eller dylikt).

 

I "normala" fall stör skräp i naturen även mig ohyggligt mycket.

 

Jag anser fortfarande att priset är väldigt högt. König Ludwig Lauf kostar ca 40 EUR och skillnaden i vad man får som åkare än inte speciellt stor. Dessutom borde Vasaloppet ha volymfördel. Och som jag tidigare skrev har maten blivit sämre, det som ingår i startavgfiten minskat etc.

 

Tyvärr är jag så beroende av Vasaloppet att jag säkert återkommer trots det. Tror VL har möjlighet att gå ner rätt mycket i utgifter innan det på allvar syns i deltagandet. Och det är de medvetna om.

Link to comment
Share on other sites

I stora arrangemang, särskilt där det inte finns vettiga lösningar för skräp, ligger det på arrangörens ansvar. Precis som på alla andra utomhusevenemang. Naturen/området ska lämnas i samma skick som innan evenemanget, det svarar alltid arrangören för. Inte ska man i onödan kasta skräp i naturen men om du har ett tiotal gelpåsar tejpade runt benet är det inte så lätt att göra rätt för sig (en bisak i sammanhanget är att man är nära att få stavar i ögonen var gång någon plockar fram en gelpåse. Detta skulle mer än fördubblas om man ännu ska tejpa fast den på nytt eller dylikt).

 

I "normala" fall stör skräp i naturen även mig ohyggligt mycket.

 

Jag anser fortfarande att priset är väldigt högt. König Ludwig Lauf kostar ca 40 EUR och skillnaden i vad man får som åkare än inte speciellt stor. Dessutom borde Vasaloppet ha volymfördel. Och som jag tidigare skrev har maten blivit sämre, det som ingår i startavgfiten minskat etc.

 

Tyvärr är jag så beroende av Vasaloppet att jag säkert återkommer trots det. Tror VL har möjlighet att gå ner rätt mycket i utgifter innan det på allvar syns i deltagandet. Och det är de medvetna om.

Håller inte alls med. Vasaloppet har tydligt informerat dig om att det inte är tillåtet att kasta skräp under tävlingen. Gör du det i alla fall bryter du både mot lagen och mot de tävlingsregler du accepterat när du anmäler dig/ställer upp. Det är precis som att skejta eller gå uppför utan skidor ett brott mot reglerna som du accepterat att följa. Jag ser inget som helst försvar för ditt resonemang. Det är inte svårare att trycka ner tomma gelpåsar innanför tröjan/varsomhelst än att fästa fulla påsar på kroppen. och tycker du inte dig ha tid att göra det under loppet ska du avstå från att ställa upp. Vi är vuxna och kan inte bli så infantila att vi som motionärer hellre vinner ett par sekunder än att ta ansvar och följa de regler vi skrivit på. Passar det inte dig att följa tävlingsregler ska du helt enkelt välja andra tävlingar. Oavsett vilken av reglerna det är.

 

Arrangörens ansvar är en helt annan sak. Det förtar inte på något sätt ditt individuella ansvar att följa tävlingsreglerna.

Link to comment
Share on other sites

Måste bara flika in att det såg väldigt rent ut under ÖSS, var vid kontrollerna Mångsbodarna och Evertsberg, strax innan Oxberg samt i Gopshus. Men tråkigt att det var mycket skräp i VL, tyckte det var hyfsat förra året.

Link to comment
Share on other sites

Håller inte alls med. Vasaloppet har tydligt informerat dig om att det inte är tillåtet att kasta skräp under tävlingen. Gör du det i alla fall bryter du både mot lagen och mot de tävlingsregler du accepterat när du anmäler dig/ställer upp. Det är precis som att skejta eller gå uppför utan skidor ett brott mot reglerna som du accepterat att följa. Jag ser inget som helst försvar för ditt resonemang. Det är inte svårare att trycka ner tomma gelpåsar innanför tröjan/varsomhelst än att fästa fulla påsar på kroppen. och tycker du inte dig ha tid att göra det under loppet ska du avstå från att ställa upp. Vi är vuxna och kan inte bli så infantila att vi som motionärer hellre vinner ett par sekunder än att ta ansvar och följa de regler vi skrivit på. Passar det inte dig att följa tävlingsregler ska du helt enkelt välja andra tävlingar. Oavsett vilken av reglerna det är.

 

Arrangörens ansvar är en helt annan sak. Det förtar inte på något sätt ditt individuella ansvar att följa tävlingsreglerna.

 

Tydligen ser vi rätt olika på saken. Jag betonar mer arrangörens ansvar. Det är klart de kan lägga upp vilka regler som helst och de måste obarmhärtligen följas om man deltar, där har du rätt. Dock tycker jag man har rätt att kritisera de regler man inte anser ok. Vasaloppet har all rätt att införa dylika regler som minskar deras arbete och samtidigt höja anmälningsavgiften.

 

För övrigt har jag aldrig intagit en enda gel under ett Vasalopp, men brukar tappa 1-2 Vitargoflaskor under färden. Tyvärr oftast fulla med energi jag hellre hade satt i strupen. Tomma gelpåsar har aldrig orsakat mig problem trots att det finns en del i spåren.

 

(I år tror jag att regeln/kampanjen publicerades efter att jag anmälde mig så har knappast skrivit på något gällande det ;) )

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...