Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nolltolerans mot nedskräpning?


Knappen

Recommended Posts

Nog hinner väl teamen plocka upp efter sina åkare, det är ett litet problem. Problemet är väl snarare, om man känner att det är dags att ta sig en energikick med en gel att komma ihåg att stoppa ner det tomma paketet någonstans. För de som inte har midjeväska kan det vara svårt, då dagens skiddräkter saknar fickor. De gamla R 90-jackorna var perfekta med en rejäl ficka på bröstet, tyvärr har man tagit bort bröstfickan på nyare modeller.

Jag hoppas tillverkarna av skiddräkter börjar tillverka modeller med fickor både på över och underdel, bra även för andra ändamål.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Hur ska langarna komma ut i spåret när det är fullt med åkare? Tror nog att de har svårt att hinna emellan utan att hindra för åkarna som kommer efter. Alla har bråttom och det finns knappast förståelse för att langare ska städa och få utrymme bland stressade elitmotionärer...

Jag tror att detta är anledningen att det finns gelpåsar i spåren.

Om man kan kan ta med en gelpåse kan man ta den vidare eller kasta den i skräpzon, och visst hade det varit kul med tidstillägg på segraren :) om de nu har kastat skräp på fel ställe :)

 

Tror inte att det händer men debatten vore intressant, t ex i TV.

Link to comment
Share on other sites

Förslag: Skräpficka på insidan av nummerlapp?

Elitteamen har ett stort ansvar för att ta hand om sitt skräp oavsett hur mycket krig om placeringar det är för så som de gör, gör alla andra. Det är som med barn, de gör vad man själv gör, inte vad man säger att de ska göra.

Link to comment
Share on other sites

Hur svårt kan det vara att kasta en tom gelförpackning eller drickaflaska vid sidan av spåret på langningsplatserna, kan väl inte ta så lång tid för servicepersonerna att städa upp åkare.                                  Jag tycker att en ficka på nr-lappen är ett jättebra förslag, det ger möjlighet att ta sin gel när det passar och sen ta med den och slänga den antingen på angivna ställen längs spåret eller efter målgång.

Lasbern; jag tycker du skall maila VL och lämna ditt förslag om ficka på nr-lappet ! :)

Link to comment
Share on other sites

Knöla ner skräp innanför toppen tar väl nästan noll tid?

Tycker det känns som ett bra steg. Men jag tycker det borde kompletteras med instruktion att man ALDRIG får slänga skräp i spåret, utan att det måste göras vid sidan av spårområdet. Annars kommer skräpzonerna att bli nästan oåkbara av skräp och gegga för dem som kommer sent i fältet

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker de kunde lägga typ utspända presenningar på sidorna längs skräpzonerna istället för små papperskorgar som är svåra att pricka. Och så naturligtvis placera de strategiskt i förhållande till ordinarie stationer så att det blir lagom att ta sina liquids där. Helst med lite lätt utförsbacke innan ungefär som in till Eldris som har perfekt lutning för energiintag i farten.

Underlättar man på detta vis och samarbetar med åkarna borde de flesta fixa att inte kasta skräp på andra ställen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...